تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۴۰
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۸۱۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان زمین شناسی کشور؛

وزیر صمت بعدی پیگیر جذب نیروی انسانی متخصص در بخش معدن باشد/ شناسایی ذخایر سنگ آهن در عمق ۵۰ متر

وزیر صمت بعدی پیگیر جذب نیروی انسانی متخصص در بخش معدن باشد/ شناسایی ذخایر سنگ آهن در عمق ۵۰ متر
‌می‌متالز - رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور با تاکید بر اینکه جذب و حفظ نیروی انسانی متخصص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: بر این اساس، باید در دولت چهاردهم با سرعت بیشتر و افزایش منابع، چه به لحاظ مالی و چه نیروی انسانی بخش معدن را فعال‌تر کرد.

به گزارش می‌متالز، «علیرضا شهیدی» رئیس سازمان زمین‌شناسی گفت: کشور ما در موقعیت زمین‌شناسی خاصی در دنیا قرار گرفته، به طوری که سه کشور آمریکا، روسیه و ایران به لحاظ ذخایر مواد معدنی شبیه به هم هستند و منابع فراوانی را در اختیار دارند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان زمین‌شناسی، تکمیل پروژه‌های طرح تحول که از سال گذشته آغاز شده بود را در دست اجرا دارد، تصریح کرد: پروژه‌های طرح تحول آذربایجان غربی، ارومیه - مهاباد، قم - مرکزی، اصفهان و یزد از سال گذشته آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود پروژه ارومیه - مهاباد تا پایان شهریورماه امسال به اتمام برسد؛ همچنین احتمال می‌رود، پروژه‌های قم - مرکزی، اصفهان و یزد نیز تا پایان سال جاری به مرحله نهایی برسند.

شهیدی افزود: امسال برای اولین بار طرح تحول و تولید اطلاعات پایه را در منطقه «بردسکن - سبزوار- کاشمر» استان خراسان رضوی آغاز کردیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور در ادامه گفت: با هدف بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی، برخی از پروژه‌ها را به شرکت‌های خصوصی واگذار کردیم تا به صورت پیمانکاری در اجرای آنها به ما کمک کنند که یکی از این پروژه‌ها، طرح تحول نائین - یزد است و مراحل واگذاری آن نهایی شده و پژوهشگران علوم زمین سازمان زمین‌شناسی، مسوولیت تولید اطلاعات پایه و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی این منطقه را بر عهده دارند؛ همچنین مناقصه‌ای در خصوص نقشه‌های ژئوشیمیایی این منطقه برگزار شده که منتظر اعلام برنده نهایی هستیم.

شهیدی با اشاره به اقدامات انجام شده، افزود: سازمان زمین‌شناسی، در سال جاری با جدیت بیشتری به فعالیت‌های اکتشافی خود می‌پردازد. در استان خراسان جنوبی، اکتشافات موفقیت‌آمیزی در زمینه مواد معدنی مختلفی از جمله آهن، مس، طلا، کرومیت و به طور خاص نیکل (که برای اولین بار در این استان شناسایی شده است) انجام شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور تصریح کرد: با استفاده از عملیات ژئوفیزیک هوا برد که سال گذشته در استان کردستان صورت گرفت و پروژه آن در خردادماه به اتمام رسید، موفق شدیم برای اولین بار در عمق ۵۰ متری ذخایر قابل‌توجهی سنگ‌ آهن زیرزمینی از نوع مگنتیت را اکتشاف و شناسایی کنیم.

وی توضیح داد: فرآیند اکتشاف این ماده معدنی هم در سطح زمین انجام شده و هم از طریق متد ژئوفیزیک هوایی و با روش ثقل‌سنجی نیز صحت‌سنجی شده، یعنی در مرحله شناسایی به قطعیت رسیده و با انجام اکتشافات تکمیلی و حفاری‌های بیشتر، میزان ذخیره و عیار این ماده معدنی کامل‌تر خواهد شد.

شهیدی با اشاره به شناسایی مواد معدنی مختلف از جمله بوکسیت در منطقه کردستان گفت: باید توجه داشت که در مرحله شناسایی و پی‌جویی هستیم و ممکن است بسیاری از عناصر شناسایی شده از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد و نتوان روی آنها کار کرد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی اظهار داشت: بعد از اتمام بانک اطلاعات مواد معدنی، با پیشرفت فرآوری و با اکتشافات دقیق‌تر در مراحل بعدی، شاید بتوان در آینده بسیاری از مواد معدنی که امروزه اقتصادی نبودند را وارد چرخه سوددهی کشور کرد که لازمه این امر، شناسایی است که توسط سازمان زمین‌شناسی در حال اجرا می‌باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهاداتی به وزیر آینده صمت دارید؟ گفت: جذب و حفظ نیروی انسانی متخصص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا باید در دولت چهاردهم با سرعت بیشتر و افزایش منابع، چه به لحاظ مالی و چه نیروی انسانی بخش معدن را فعال‌تر کرد.

شهیدی گفت: حدود ۷ درصد منابع معدنی دنیا در ایران واقع شده که تاکنون شناسایی ناقصی که در کشور داشتیم، مطمئنا با اکشتافات دقیق‌تر و استفاده از فناوری‌های نوین این رقم قابل افزایش است.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین