تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۳۳
بازدید: ۶
کد خبر: ۳۴۸۲۰۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اتحاد خودروسازان ژاپنی

اتحاد خودروسازان ژاپنی
‌می‌متالز - نیسان و هوندا اعلام کردند برای ساخت نرم‌افزار و فناوری نسل بعدی محصولاتشان با یکدیگر همکاری خواهند کرد. این دو شرکت همچنین یک تفاهم‌نامه هم با میتسوبیشی امضا کردند تا در ساخت ماشین‌های برقی با این شرکت همکاری کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، اتحاد هوندا، نیسان و میتسوبیشی پاسخی به چالش‌های این سه شرکت در بازار‌های جهانی است.

به گزارش می‌متالز، توشی‌هیرو میبه، مدیر هوندا، در نشست خبری مشترک با مدیر نیسان گفت: «دوره‌ای را در آن هستیم نمی‌توان دوره صلح دانست، بلکه دوره‌ای غیرقابل پیش‌بینی است. اگر راه گذشته را ادامه دهیم، نمی‌توانیم در سطح جهانی رقابت کنیم. بنابراین، همکاری بین این سه شرکت یک سلاح قوی برای رقابت در فضای کنونی است.» دولت ژاپن از خودروسازان این کشور خواسته تا سال ۲۰۳۰ سهمشان از بازار خودرو‌های نرم‌افزار‌محور را در جهان به ۳۰درصد افزایش دهند. به این ترتیب خودروسازان ژاپنی باید در سال ۲۰۳۰ حدود دوازده‌میلیون دستگاه خودروی نرم‌افزارمحور بفروشند. دلیل دیگری که هوندا، نیسان و میتسوبیشی را به یکدیگر نزدیک کرده، عملکرد این شرکت‌ها در چین و آمریکا است. چین بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است و هوندا و نیسان در رقابتی سخت با کارخانه‌های چینی در حال عقب‌نشینی در این بازار هستند. فشار رقابت باعث شد میتسوبیشی سال گذشته ناچار شود بازار چین را ترک کند. نداشتن مدل‌های برقی از دلایل اصلی گرفتاری این خودروسازان در بازار چین است. نیسان در آمریکا هم وضع خوبی ندارد. محصولات این شرکت بی‌مشتری مانده و سودش در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی در آمریکا ۹۹درصد کاهش یافته است. هوندا هم که به‌تازگی همکاری‌اش با جنرال‌موتورز را در ساخت خودرو‌های الکتریکی متوقف کرده، می‌خواهد با استفاده از سرمایه و تخصص نیسان و میتسوبیشی توسعه ماشین‌های الکتریکی و هیبرید را با هزینه‌ای کمتر انجام دهد. میتسوبیشی، نیسان و هوندا در مجموع هشت‌میلیون و ۳۵۰هزار دستگاه خودرو در سال تولید می‌کنند. هوندا و نیسان اعلام کرده‌اند که علاوه بر ساخت نرم‌افزار و فناوری، تلاش خواهند کرد محصولاتشان در آینده در بازار‌های جهانی مکمل هم باشد. دو کارخانه همچنین احتمال خرید سهام یکدیگر را در آینده رد نکردند که می‌تواند قدمی بزرگ در ادغام دو کارخانه باشد.

اتحاد سه خودروساز ژاپنی در حالی است که این شرکت‌ها روابط و همکاری‌هایی با خودروسازان دیگر هم دارند. نیسان ۳۴درصد از سهام میتسوبیشی را در اختیار دارد و همراه با این کارخانه در ائتلاف با رنو است. هوندا هم با سونی در حال ساخت یک خودروی الکتریکی است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده