تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۸۳۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

گام مهم برای تولید اقتصادی در ذوب آهن اصفهان با بهینه‌سازی مصرف کک

گام مهم برای تولید اقتصادی در ذوب آهن اصفهان با بهینه‌سازی مصرف کک
‌می‌متالز - در سال جاری، تولید اقتصادی به عنوان مهمترین راهبرد این مجتمع عظیم صنعتی تعریف شده است. در این راستا بخش کوره بلند از طریق برگزاری جلسات کارشناسی مستمر و برنامه ریزی هدفمند، کاهش مصارف در فرآیند تولید چدن را به صورت ویژه مورد توجه قرار داده که یکی از مهم‌ترین آن کاهش و بهینه‌سازی مصرف کک به ازاء یک تن چدن می‌باشد.

به گزارش می‌متالز، شهرام گلی مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان ضمن بیان مطلب فوق گفت: در انتهای سال گذشته به ویژه در کوره بلند شماره ۲ با چالش‌هایی نظیر افزایش مصرف کک مواجه بودیم. در این راستا با برنامه‌ریزی صحیح، اقدامات بسیار خوبی در زمینه کاهش مصرف کک در این قسمت انجام گرفت که عبارتند از: استفاده حداکثری از گاز طبیعی، افزایش بهره شیمیایی گاز، تغییر در سیستم بارگیری و پارامتر‌های دمشی کوره بلند و کنترل کلیه ورودی‌های مواد اولیه به کوره بلند.

مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: جهش تولید به همراه کاهش مصرف کک از طریق تداوم تامین کمی و کیفی مواد اولیه به خصوص کک، زغال و مواد آهن دار محقق می‌شود که در این راستا برنامه‌های خوبی در دست اقدام قرار دارد.

شهرام گلی در پایان ضمن تشکر از پرسنل زحمت کش بخش کوره بلند از مدیریت‌های امور فنی و برنامه‌ریزی تولید، کک سازی، آگلومراسیون، خرید، فولادسازی، راه آهن، نت مکانیک، نت ساختمان، انرژی و بهینه‌سازی سوخت، آبرسانی و سایر مدیریت‌ها که همواره همکاری بسیاری خوبی با این مدیریت دارند، تشکر و قدردانی نمود.

مسلم نصیری قائم‌مقام بخش کوره بلند نیز در ادامه تصریح کرد: در چهار ماه ابتدایی سال جاری با مشکلاتی نظیر عدم جذب چدن در بخش فولادسازی به دلیل تعمیرات ۴۷ روزه کنورتور شماره ۲ و توقفات کوره بلند‌ها مواجه بودیم. 

وی ادامه داد: با تدابیر و فعالیت‌های انجام شده توسط همکاران ما در کوره بلند در زمینه شارژ و مصارف بهینه گندله، گاز طبیعی، کک ریزه و ارتقاء بهره شیمیایی گاز، مصرف کک کاهش یافت و تولید اقتصادی در کوره بلند رقم خورد.

نصیری اضافه کرد: تامین پایدار مواد اولیه، بهبود در فرآیند تولید کوره بلند‌ها را تثبیت و در ادامه کاهش قیمت تمام شده چدن را در پی دارد.

محمدرضا شانه معاون تولید بخش کوره بلند نیز گفت: در چهار ماه ابتدایی سال جاری با مشکلاتی همچون تعمیر کنورتور شماره ۲ مواجه شدیم. با این وجود مدیریت کوره بلند با حداکثر تلاش و بکارگیری خلاقیت در جهت حفظ تولید اقتصادی و کاهش نرخ مصرف کک همراه با جلوگیری از ایجاد اختلال در کوره بلند گام برمی دارد.

معاون تولید بخش کوره بلند تصریح کرد: افزایش تزریق گاز طبیعی، درجه حرارت هوای دم، بهینه‌سازی توزیع بار و شارژ مواد آهن دار از جمله اقدامات مهم کوره بلند در کاهش نرخ مصرف کک به شمار می‌رود.

وی افزود: در چهار ماه ابتدایی سال جاری مقدار ۸۷۵۶۸۶.۱ تن چدن با نرخ مصرف ۴۹۸.۷ کیلوگرم کک خشک به ازای یک تن چدن تولید شده است. در حالیکه در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ مقدار ۱۰۷۳۴۰۰ تن چدن با نرخ مصرف کک خشک ۵۰۹ کیلوگرم به ازای یک تن چدن تولید شده است.

نمودار زیر روند کاهشی نرخ مصرف کک کوره بلند را نمایش می‌دهد. تولید چدن طبق برنامه مصوب و کاهش نرخ مصرف کک نیازمند تامین کمی و کیفی مواد اولیه شامل کک و مواد آهندار بطور یکنواخت و مداوم می‌باشد. همچنین انتقال مطلوب چدن مذاب به مدیریت فولادسازی و جذب آن ضامن حفظ تولید اقتصادی می‌باشد.

گام مهم برای تولید اقتصادی در ذوب آهن اصفهان با بهینه‌سازی مصرف کک

منصور عباسی سرپرست کوره بلند شماره ۱ نیز بیان کرد: در راستای کاهش مصرف کک اقداماتی نظیر افزایش مصرف گاز طبیعی به ازاء یک تن چدن، افزایش بهره شیمیایی از ۳۸% به ۴۲% و نیز افزایش درصد مصرف گندله در شارژ مواد آهن دار انجام گرفت که باعث کاهش مصرف کک خشک به ازاء یک تن چدن، افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی اقتصادی گردید.

وی افزود: در چهار ماه اول سال ۱۴۰۳ نرخ مصرف کک درکوره یک (۴۸۵) کیلوگرم به ازاء یک تن چدن کک خشک شده است، به طوری که در چهار ماه اول سال ۱۴۰۲ نرخ مصرف کک ۵۳۲ کیلوگرم به ازاء یک تن چدن کک خشک در کوره یک شده بود.

محسن اسدی سرپرست کوره بلند شماره ۳ نیز در خصوص مقایسه عملکرد کوره بلند ۳ در چهارماه اول ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز اظهار داشت: مصرف کک خشک به ازا یک تن چدن (% ۲/۱ -) کاهش داشته است. جهت دستیابی به تولید اقتصادی چدن و کاهش مصرف کک نیاز به تامین پایدار کمی و کیفی مواد اولیه خصوصا کک و کاهش توقفات خارج از گراف کوره بلند می‌باشد.

منبع: ذوب آهن اصفهان

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین