به گزارش میمتالز، عباس ناصحی سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی بیان کرد: با توجه به راه اندازی باتری شماره ۳ در سال ۱۳۹۱ و گذشت بیش از ۱۰ سال از عمر دو عدد واگن حمل کک که در خط تولیـد قرار دارند، تعویض شاسی واگنها در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در سال ۱۳۹۴ و با بررسیهای انجام شده مشخص گردید، خوردگی شاسی واگن بسیار زیاد است و بنابراین پیشبینی خرید آن دنبال شد، لذا در سال ۱۳۹۵ درخواست خرید یک عدد شاسی از کشور اکراین در دستور کار قرار گرفت و همزمان با خرید آن، مهندسیـن و متخصصیـن دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمایی تصمیم گرفتند نسبت به تهیه نقشههای آن اقدام نمایند.
سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی اضافه کرد: ابتدا با آنالیز، متریال شاسی موجود را مشخص نموده و سپس کروکیبرداری و تهیـه نقشه از روی قطعه موجود در خط تولیـد به روش مهنـدسی معکـوس و بدون هیچ گونه وابستگی انجام گرفت و سرانجام پس از گذشت ۵ ماه و به میـزان ۷۰۰ نفر ساعت و تعداد ۲۹۹ شیت نقشه، شاسی واگن به وزن ۲۱۵۴۱ کیلوگرم طراحی شد. این دستاورد بزرگ، بخشی دیگر از توانمندی تلاشگران ذوب آهنی را در عرصه بومیسازی ماندگار نمود.
رضا یغمایی سرپرست کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری مدیریت نت مکانیک شرکت با اعلام این خبر گفت: در سال ۱۳۹۵ درخواست ساخت تجهیز شاسی واگن خاموش کننده کک از سوی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ارائه شد که به دلیل عدم وجود نقشههای ساخت، امکان ساخت در داخل کارخانه وجود نداشت و لذا ساخت آن به کشور اکراین واگذار گردید.
وی افزود: بعد از حدود ۲ سال و با توجه به ابعاد بزرگ این تجهیز، در قالب چند بخش وارد کشور و ذوب آهن شد و سپس در مدیریت نت مکانیک و کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری مونتاژ گردید.
سرپرست کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری مدیریت نت مکانیک تصریح کرد: با توجه به اینکه مقوله بومیسازی همواره مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری قرار دارد و ذوب آهن اصفهان نیز در این بخش ۸۷ درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز این مجتمع عظیم صنعتی را بومیسازی نموده است، ساخت مجدد این قطعه در ذوب آهن اصفهان در دستور کار قرار گرفت.
این تلاشگر ذوب آهنی تصریح کرد: بدین ترتیب نقشههای تجهیز شاسی واگن خاموش کننده کک سازی، توسط مدیریت بخش کک سازی آماده شد و پس از آن مرحله اعلام درخواست خرید، ساخت این قطعه در کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری آغاز شد.
رضا یغمایی بیان کرد: این شاسی با ابعاد تقریبی ۳، طول ۱۸، ارتفاع ۴ متر و با وزنی حدود ۲۲ تن یکی از استراتژیکترین قطعاتی است که طی سالهای اخیر در کارگاه اسکلت فلزی و اهنگری ساخته شده است. در ساخت این تجهیز که حدود ۶ ماه به طول انجامید کلیه فرآیندهای نظارتی اعم از آنالیز و خواص مکانیکی متریال اولیه، تستهای غیر مخرب و نقشهبرداری با رعایت بالاترین استانداردها انجام گرفت. همچنین جوشکاری که یکی از حساسترین مراحل انجام کار بود طبق wps تهیه شده توسط واحد ترمیست مدیریت نت مکانیک انجام شد.
وی در پایان از تیمهای تکنولوژی، ترمیست، طراحی و برنامهریزی مدیریت نت مکانیک به ویژه تلاشگران کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری تشکر و قدردانی نمود.
منبع: ذوب آهن اصفهان