تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۸۳۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک تحلیل‌گر بازار سرمایه:

۹۰ درصد نوسانات بازار سرمایه متاثر از مولفه‌های بیرونی است/ تغییر مولفه‌های داخلی و درونی نقش کمی در نوسان‌های بورس داشته است

۹۰ درصد نوسانات بازار سرمایه متاثر از مولفه‌های بیرونی است/ تغییر مولفه‌های داخلی و درونی نقش کمی در نوسان‌های بورس داشته است
‌می‌متالز - حمید کوشکی، تحلیل‌گر بازار سرمایه اعلام کرد: ۹۰ درصد نوسانات بازار سرمایه متاثر از مولفه‌های سیاسی و اقتصادی بیرونی است. در دوره اخیر، درصد بسیار کمی از نوسانات، ناشی از تغییر مولفه‌های داخلی و درونی بورس بوده است.

به گزارش می‌متالز، «حمید کوشکی» گفت: بازار سرمایه از مهرماه سال گذشته تاکنون، به طور میانگین در هر هفته، با یک خبر سیاسی، یا یک رویداد اثرگذار بنیادی، ناشی از تصمیم عوامل بیرون از بورس، دچار شوکی جدید شده، در چنین شرایطی که مولفه‌های سیاسی با سرعت در حال تغییر هستند و ساختار تحلیل معامله‌گران بورس دچار چالش شده، حمایت از بازار امری مقطعی نیست، بلکه باید برای آن یک برنامه استراتژیک طراحی و پیاده کرد.

کوشکی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی نباید با هر تصمیم عجولانه‌ای منابع را ضایع کنیم، تاکید کرد: زمانی که بازار سهام چین در سال ۲۰۱۵ سقوط کرد، راهکار‌های بسیاری مثل اختصاص اعتبار بیشتر به مشتریان از سوی کارگزاری‌ها، اختصاص وام بیشتر از سوی بانک‌ها به کارگزاری‌ها و همچنین ممنوعیت فروش حقوقی‌ها به مدت ۶ ماه، آزمایش شد، در نتیجه هریک از این تصمیمات و راهکارها، بازار سهام چین تنها برای چند روز مثبت شد، اما پس از آن، بازار دوباره با سقوط مواجه شد. این تجربه نشان می‌دهد بازار خود باید میل به صعود داشته باشد.

کوشکی گفت: به اعتقاد من، با رفع برخی مولفه‌های تاثیرگذار بر بورس، نظیر توقف قیمت‌گذاری دستوری، کاهش نرخ بهره، لغو سیاست ارز چند نرخی و هم‌چنین جلوگیری از اتخاذ تصمیمات متناقض و آسیب‌زای وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط در حوزه اقتصاد، مشکلات بازار سهام به خودی خود حل خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین