تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۸۴۷۵
سرویس خبر : انرژی
بازار جهانی، ترمز رینگ داخلی را کشید

ریزش مشتریان لوب‏‏‌کات سبک

ریزش مشتریان لوب‏‏‌کات سبک
‌می‌متالز - قیمت لوب‏‏‌کات سبک در تالار پتروشیمی و فرآورده‏‏‌های نفتی طی هفته سوم مردادماه در حالی کاهشی بود که نرخ دلار مبادله‏‏‌ای رشد ۱.۲درصدی را نسبت به هفته پیش از آن به ثبت رسانده بود و این در حالی است که قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بازار‌های جهانی تحت‌تاثیر نوسانات شاخص برنت در مدار نزولی قرار گرفت و از این‌رو لوب‏‏‌کات سبک نیز تحت‌تاثیر بازار جهانی افت قیمت ۰.۴درصدی را به ثبت رساند و پیش‌بینی ادامه ریزش قیمت موجب شد تا برخی از مشتریان این محصول از خرید در تالار فیزیکی بورس‌کالا عقب‏‏‌نشینی کنند.

به گزارش می‌متالز، بهای معاملات آتی نفت‌خام برنت روز جمعه ۹اوت در کانال ۷۹دلار به ازای هر بشکه در نوسان بود و برای نخستین بار طی پنج‌ماه اخیر افزایش هفتگی را به ثبت رساند که این موضوع نیز ناشی از داده‌های مثبت مشاغل ایالات‌متحده بود که نگرانی‌ها را نسبت به رکود در این کشور کاهش می‌دهد. از طرفی پیش‌بینی‌ها در خصوص تشدید تنش در منطقه خاورمیانه طی چند روز گذشته موجب شده است تا نگرانی در مورد عرضه نفت منطقه افزایش یابد. از این‌رو بهای شاخص برنت که تا پیش از وقوع این جریانات در سراشیبی بود، به‌یک‌باره از روز پنجم ماه اوت افزایشی شد. با وجود این، قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بازار جهانی تحت‌تاثیر مسیر کاهشی شاخص برنت، با افت همراه بود؛ از این‌رو کاهش قیمت پایه برخی از فرآورده‌های نفتی همچون لوب کات سبک را می‌توان به نوسانات بازار جهانی نسبت داد.

رکود در بازار معاملاتی لوب کات سبک

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بازه زمانی ۱۳ تا ۱۹مردادماه نشان می‌دهد در این بازار ۱۳‌هزار تن لوب کات سبک عرضه شد که با تقاضای ۲‌هزار تنی مواجه شد و در نهایت همه میزان مورد تقاضا با میانگین قیمت ۲۳‌هزار و ۷۱۹تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. مقایسه این آمار با معاملات هفته دوم مردادماه نشان می‌دهد که میزان عرضه و دادوستد برای این محصول پالایشی با کاهش قابل‌توجهی مواجه شده است. از این‌رو در بازه زمانی ۶ تا ۱۲مردادماه ۴۵‌هزار لوب کات سبک در تالار فرآورده‌های نفتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که با استقبال ۴۳‌هزار تنی مواجه شد و در پایان معاملات همه میزان مورد تقاضا با میانگین قیمت ۲۳‌هزار و ۸۳۷تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. مقایسه آمار دو هفته متوالی نشان می‌دهد که میزان عرضه در سومین هفته مردادماه سال‌جاری ۲.۴درصد کاهش را به ثبت رسانده است. میزان معاملات نیز افت قابل‌توجهی را گزارش می‌کند، این در حالی است که قیمت پایه این محصول طی دو هفته متوالی با افت ۰.۴درصدی همراه بوده است. اما این موضوع موجب تحریک تولیدکنندگان روغن‌موتور برای خرید ماده اولیه مصرفی خود نشده است.

بررسی بازار فیزیکی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در هفته سوم مردادماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که قیمت پایه لوب کات سبک براساس نوسان نرخ ارز رسمی کشور و بهای این محصول در بازار جهانی تعیین می‌شود. بررسی بازار فیزیکی این محصول طی هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که قیمت این محصول در بازار داخلی با افت تدریجی و پیوسته همراه بوده و نرخ این محصول طی هفته اخیر کاهش ۰.۴درصدی را به ثبت رسانده است. با توجه به اینکه نرخ دلار در بازار آزاد از چهار هفته گذشته روند صعودی را در پیش گرفت و در کانال ۶۱‌هزار تومان قرار گرفت. نرخ دلار حواله‌ای در بازار مبادله‌ای نیز افزایشی بوده است، به طوری که قیمت دلار مبادله‌ای طی یک‌هفته اخیر با رشد ۱.۲درصدی همراه بود و در کانال ۴۴‌هزار تومان قرار گرفت. این در حالی است که قیمت‌های جهانی کاهشی بودند و قیمت پایه محصولات پالایشی و پتروشیمی تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار مبادله ای، رشد نسبی را در پیش گرفت. با وجود این، کاهش یک‌باره قیمت لوب‌کات سبک بدون توجه به رشد بهای ارز با کاهش همراه بود که این روند صعودی را می‌توان به وضعیت بازار جهانی نسبت داد.

صعود نرخ دلار مبادله‌ای

بررسی قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بازار جهانی گویای آن است که ۵۰‌درصد از محصولات روند نزولی را در پیش گرفتند و ۵۰‌درصد دیگر از محصولات پتروشیمی در بازار جهانی تحت‌تاثیر اتفاقات خاورمیانه با رشد قیمت همراه بودند و از این‌رو کاهش قیمت لوب کات سبک را می‌توان به وضعیت بازار جهانی نسبت داد. همچنین قیمت پایه فروش لوب کات سبک در سال ۱۴۰۲ براساس نرخ ارز نیمایی ۳۹‌هزار و ۵۰۰تومان بود و در سال ۱۴۰۳ نرخ ارز حواله‌ای در بازار مبادله به ۴۴‌هزار و ۲۸۹تومان رسیده است. از این‌رو نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این محصول رشد ۱۰.۸درصدی داشته و این روند افزایشی تاثیر مستقیمی بر قیمت لوب کات سبک گذاشته که در چهارماه ابتدایی سال‌جاری اتفاق افتاده است.

از طرفی قیمت عرضه لوب کات براساس بهای HSFO ۱۸۰ (نفت‌کوره سولفور بالا) خلیج‌فارس و نرخ ارز نیمایی (نرخ حواله ارز در بازار مبادله) تعیین می‌شود؛ بنابراین پیش‌بینی هرگونه تغییر یک‌باره در نرخ ارز نیمایی یا بهای نفت‌کوره سولفور بالا می‌تواند بر قیمت‌گذاری این محصول تاثیر مستقیم بگذارد. قیمت پایه لوب کات (ماده اولیه تولید روغن پایه) در بورس‌کالای ایران براساس میانگین جهانی نرخ فروش دو هفته قبل HSFO (نفت کوره سولفور بالا) محاسبه می‌شود؛ بنابراین بررسی قیمت نفت کوره سولفور بالا نشان از این دارد که قیمت آن که از ۵ژوئیه که بالاترین قیمت از ابتدای سال میلادی به حساب می‌آید و در کانال ۷۵دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت، از آن پس در ثبات نسبی قرار داشت و در روز پنجم ماه اوت به پایین‌ترین قیمت پنج‌ماه اخیر رسید و کانال ۶۵دلار و ۶۷سنت به ازای هر بشکه را لمس کرد و پس از آن تحت‌تاثیر ادامه تنش در مناطق دارای ذخایر نفتی مجددا مسیر صعودی را در پیش گرفت و در روز ۹ ماه اوت در کانال ۶۷دلار و ۵۲سنت به ازای هر بشکه قرار گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین