تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۲
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۴۸۴۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
واکنش منفی شرکت‌ها به افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک بررسی شد

تراژدی سرخ صنایع

تراژدی سرخ صنایع
‌می‌متالز - هفته سوم مردادماه با توجه به افزایش تنش در خاورمیانه و ترس از جنگ، هفته تلخی برای سهامداران بورسی بود و با کاهش ۳.۱۷درصدی شاخص کل به پایان رسید.

به گزارش می‌متالز، در آغازین روز هفته سوم مردادماه، ریزش ۲.۹۸درصدی به وقوع پیوست که از تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۳ در بازار بی سابقه بود. از طرف دیگر بسیاری از معامله گران تالار بورس در این روز دست از کار کشیدند و سیستم‌های خود را رها کردند که این امر در نوع خود جو منفی غالب بر بازار را افزایش داد. از روز یکشنبه دامنه نوسان محدود یک‌درصدی برای سهام و دامنه نوسان ۲درصدی برای صندوق‌ها تعریف شد که این موضوع بازخورد‌های منفی زیاد سهامداران را به دنبال داشت و رکود بازار را بیش از پیش افزایش داد.

در هفته سوم مردادماه، برخی اخبار مثبت از جمله نزول اخزا به زیر مرز ۳۰درصد، رشد ادامه‌دار دلار نیما و افزایش آن تا سطح ۴۴هزار و ۵۰۰تومان به دنبال حذف ارز ترجیحی پلی‌استایرن و پتروشیمی‌ها و تعریف خط اعتباری ۵۰همتی، مخابره شد که بازار به این اخبار بی توجه بود و واکنش مثبتی به آنها نشان نداد. ارزیابی بازدهی هفتگی صنایع نشان می‌دهد که تمامی ۵۰گروه فعال در بازار سرمایه هفته سوم مرداد را با بازدهی منفی به پایان رساندند.

در این بین با توجه به حاکمیت شرایط نوسانی بر بازار، عمدتا بازیگران به سمت گروه‌های کوچک‌تر سوق یافتند. سه‌گروه خرده‌فروشی، شوینده و تامین سرمایه‌ها با متوسط کاهش ۰.۵درصدی به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم جدول بازدهی هفتگی قرار گرفتند. میانگین کاهش قیمتی سه‌گروه آشامیدنی، سایر محصولات غذایی و املاک و مستغلات ۴.۲درصد بوده است که با این حساب در اواسط جدول بازدهی هفته گذشته قرار گرفتند. دو گروه زیرمجموعه غذایی تحت تاثیر گزارش‌های ضعیف تیرماه و املاک و مستغلات به دنبال افزایش تنش‌ها با فضای رکودی و نزول قیمت همراه شدند. در انتهای جدول بازدهی نام دو صنعت نام‌آشنای خودرو و فعالیت مرتبط با اوراق بهادار به چشم می‌خورد. عدم‌اعمال قانون تجدید ارزیابی و ادامه قیمت‌گذاری دستوری، موجب نزول قیمتی ۷.۶درصدی خودروسازان شد و آنها را در انتهای جدول هفتگی قرار داد.

سه‌خودروساز بزرگ ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو براساس گزارش تیرماه، ۲۴۸هزار میلیارد تومان زیان ساختند که به معنای زیان ساعتی بیش از ۴میلیارد تومان و زیان روزانه ۱۰۰میلیارد تومانی خودروسازان است. در این میان با توجه به اعمال محدودیت یک‌درصدی دامنه نوسان بازار سرمایه، رکود هرچه بیشتر در حجم معاملات رقم خورد و به دنبال آن شرکت‌های عضو گروه فعالیت مرتبط با اوراق بهادار همچون «بورس» و «فرابورس» با نزول سودآوری همراه شدند و با ثبت کاهش ۷.۴درصدی در انتهای جدول قرار گرفتند.

تراژدی سرخ صنایع

سه گروه کوچک در راس جدول

تمامی ۵۰ گروه فعال در بازار سرمایه طی هفته سوم مردادماه بازدهی منفی داشته اند. در این بین برخی از گروه‌های کوچک با حمایت بازیگران مواجه شدند و توانستند جو مثبتی به خود بگیرند و به همین خاطر زیان کمتری را به سهامداران خود تحمیل کردند. صنعت خرده‌فروشی که شامل ۵ شرکت است، طی هفته گذشته با نزول ۰.۲ درصدی در صدر جدول بازدهی هفتگی قرار گرفت. نسبت قیمت به سود هر سهم این صنعت در محدوده ۸.۴ واحدی است که از P/E بازار ۲.۶ واحد بیشتر است.

در جایگاه دوم جدول بازدهی هفتگی، صنعت شوینده به چشم می‌خورد. از آنجا که قیمت دستوری دودمان شوینده سازان را به باد داده است، سهامداران شرکت‌های شوینده ساز عمدتا با زیان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. با وجود این، چون جو غالب بازار سرمایه در روز‌های اخیر نوسانی است، بازیگران به سمت صنایع کوچک‌تر سوق یافتند و عمدتا بدون در نظر گرفتن شرایط بنیادی صرفا این صنایع را در نوسانات کوتاهی همراهی می‌کنند. هفته گذشته میانگین کاهش قیمت شوینده سازان ۰.۵ درصد بود و با این بازدهی در دسته صنایع برتر هفتگی قرار گرفتند. نسبت قیمت به سود هر سهم شوینده سازان در محدوده ۹ واحد قرار دارد که بیش از ۳ واحد از متوسط بازار سرمایه همچنان بیشتر است.

اتفاق جالب هفته گذشته، قرار گرفتن تامین سرمایه‌ها در سه‌صنعت برتر است. عمدتا تامین سرمایه‌ها از نظر فعالان بازار ناشناخته هستند و به همین خاطر در هفته‌های گذشته عمدتا جزو صنایع پایین جدول بودند. هفت تامین سرمایه بزرگ در بازار سرمایه ایران مشغول فعالیت هستند که در هفته سوم مرداد به‌طور متوسط کاهش ۰.۹ درصدی را به سهامداران خود تحمیل کردند و با این حساب در دسته بهترین عملکرد هفتگی قرار گرفتند. نسبت قیمت به سود هر سهم این صنعت در محدوده ۶.۴ واحدی است که با توجه به کلیت بازار می‌توان اذعان کرد شرکت‌های تامین سرمایه در جایگاه قیمتی خوبی قرار گرفتند؛ بنابراین عمده‌ترین عامل عملکرد خوب تامین سرمایه‌ها در هفته گذشته را می‌توان جایگاه خوب و ارزنده قیمتی آنها دانست که معامله‌گران تکنیکالیست را به سمت این صنعت سوق داده است.

رد پای رکود در نزول املاک

دو گروه از صنعت غذایی در اواسط جدول بازدهی هفتگی قرار گرفتند. آشامیدنی‌ها و سایر محصولات غذایی هر یک به ترتیب با ثبت کاهش هفتگی ۴.۱ درصد و ۴.۲ درصد در اواسط جدول قرار گرفتند. نسبت قیمت به سود هر سهم این دو صنعت در محدوده ۶ واحد است و این موضوع نشان‌دهنده جذابیت قیمتی بالای هردو گروه نسبت به کلیت بازار است. ارزیابی گزارش‌های تیرماه دو گروه ذکرشده در بالا نشان می‌دهد که عملکرد تیرماه خوبی نداشته اند. نزول متغیر‌های بنیادی در رابطه با آشامیدنی‌ها ملموس‌تر است؛ چرا که انتظار می‌رفت با شروع تابستان وضعیت درآمدی و تولید این صنعت بهبود یابد، اما کمتر از پیش‌بینی افزایش یافت و حتی بعضا در برخی مقیاس‌ها نزولی بوده است. همه این موارد باعث دلسردی سهامداران و خروج پول از دو زیرمجموعه صنایع غذایی شد.

یکی دیگر از صنایع نام‌آشنای اواسط جدولی هفته گذشته، صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات است. این صنعت طی هفته گذشته میانگین کاهش قیمت ۴.۳ درصدی را تجربه کرد و با این حساب جزو صنایع با بازدهی متوسط هفتگی بود. از آنجا که افزایش ریسک جنگ عمدتا املاک را وارد فاز رکود سنگین می‌کند، بر این اساس طی هفته گذشته سهامداران با افزایش تنش، فاز احتیاط گرفتند و این موضوع به نزول قیمتی در شرکت‌های املاک و مستغلات بازار سرمایه منجر شد.

ناامیدی سهامداران از خودرویی‌ها

خودروسازان یک‌بار دیگر شگفتی‌سازی کردند! در هفته سوم مردادماه ۵ خودروساز بورسی با ثبت کاهش ۷.۶ درصدی بدترین عملکرد هفتگی را از آن خود کردند. خودروسازان همواره پرحاشیه‌ترین صنعت بازار سرمایه بوده اند. چندی پیش اخباری مبنی بر حذف قیمت دستوری و همین‌طور تجدید ارزیابی این صنعت مخابره شد که این موضوع افزایش تقاضا را برای خودروسازان به دنبال داشت. با رد این اخبار، سهامداران یک‌بار دیگر از بهبود خودرویی‌ها نا امید شده و اقدام به فروش گسترده سهام آنها کردند. گزارش تیرماه ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نشان داد که زیان این خودروسازان از ۲۴۸ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. در هر ساعت بیش از ۴ میلیارد تومان و در هر روز ۱۰۰ میلیارد تومان خودروسازان زیان شناسایی کرده‌اند و هر روز بیشتر در باتلاق ضرر فرومی روند.

گروه فعالیت‌های مرتبط با اوراق بهادار دیگر گروهی است که با ثبت کاهش ۷.۴ درصدی در قعر جدول بازدهی هفتگی قرار گرفته است. از آنجا که اقبال سهامداران به این گروه مستقیما با رونق بازار سرمایه مرتبط است، در حال حاضر نمی‌توان افق روشنی برای این گروه در نظر گرفت و احتمال می‌رود در هفته‌های آتی نیز این گروه جزو قعرجدولی‌ها باشد. جو منفی این گروه در هفته گذشته به اوج خود رسید؛ چرا که دامنه نوسان توسط سازمان بورس به دلیل بحرانی بودن شرایط محدود به یک‌درصد شد و این خود به معنای رکود عمیق حجم معاملات و همین‌طور تعطیلی بازار است. در چنین شرایطی طبعا سودآوری شرکت‌هایی همچون «بورس» و «فرابورس» نزول زیادی را تجربه می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین