تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۴۸۴۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کارنامه ۴ ماه اول تولیدکنندگان داخلی مس و آلومینیوم

کارنامه ۴ ماه اول تولیدکنندگان داخلی مس و آلومینیوم
‌می‌متالز - چالش ریزش قیمت مس و آلومینیوم در بازار‌های جهانی اثر منفی خاصی بر صورت مالی تولیدکنندگان داخلی این گروه نداشت. تولیدکنندگان مس و آلومینیوم موفق شده‌اند درآمد بالاتری در چهارماه ابتدایی سال جاری نسبت به ۴ ماه ابتدایی سال گذشته کسب کنند.

به گزارش می‌متالز، ترس از رکود در اقتصاد‌های بزرگ جهان به ویژه آمریکا و چین با ریزش قیمت بسیاری از فلزات پایه مانند مس و آلومینیوم همراه بود. قیمت این دو فلز در دو ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ برمدار صعود قرار گرفت و ناگهان ریزشی شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای مس و آلومینیوم در سطح جهان کاهش یافته است. چین بزرگترین مصرف‌کننده این دو فلز بخشی از تولید آلومینیوم را کاهش داد و بر شدت صادرات مس افزود. با این حساب تولیدکنندگان مس و آلومینیوم در سطح جهان با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کردند.

چالش‌ها در بازار‌های جهانی برای تولیدکنندگان داخلی نیز مشکلاتی را ایجاد کرد. علاوه بر اینکه محدودیت‌های توزیع برق بخشی از تولید را به تعطیلی کشاند. آخرین صورت‌های مالی منتشر شده از چند تولیدکننده داخلی مس و آلومینیوم نشان می‌دهد آنها در تیرماه با وجود این چالش‌ها فروش بالایی را به ثبت رسانده‌اند.

کارنامه ۴ ماه اول تولیدکنندگان داخلی مس و آلومینیوم

فملی و فباهنر بزرگترین تولیدکنندگان در گروه مس در تیرماه به ترتیب ۱۰۰۳۶ و ۱،۴۸۰ میلیارد تومان درآمد کسب کردند. فایرا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گروه آلومینیوم نیز در تیرماه ۱،۷۴۳ میلیارد تومان درآمد داشت. درآمد سایر تولیدکنندگان این گروه مانند فنوال، فالوم و فمراد نیز به ترتیب برابر با ۱۹۹، ۸۱ و ۱۴۶ میلیارد تومان بود. درآمد این تولیدکنندگان در تیرماه و در مجموع ۴ ماه ابتدایی از سال جاری نسبت به ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز افزایش چشم‌گیری داشت.

به جز فالوم و فملی درآمد فمراد، فنوال، فباهنر و فایرا نیز در تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به تیرآهن ۱۴۰۳ افزایش یافته است. درآمد فمراد در این بازه زمانی ۱۴۱ درصد رشد کرد. درآمد فنوال و فباهنر نیز به ترتیب ۶۰% و ۴۸% افزایش پیدا کرد. ولی درآمد فملی و فالوم در تیر ۱۴۰۳ نسبت به تیر ۱۴۰۲ به ترتیب ۸% و ۱۳% کاهش یافت. این دو تولیدکننده در ۴ ماه ابتدایی از سال جاری عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته به ثبت رسانده‌اند. فملی در ۴ ماه اول ۱۴۰۳ نزدیک به ۳۰ درصد آمد بالاتری نسبت به ۴ ماه اول ۱۴۰۲ کسب کرد. نسبت درآمد فالوم نیز در این بازه زمانی ۶۲ درصد رشد کرد.

بیشترین افزایش ۴ ماهه نیز متعلق به فمراد است. این شرکت در ۴ ماه اول سال ۱۴۰۳ حدود ۱۹۸ درصد درآمد بالاتری نسبت به مدت مشابه سال قبل کسب کرد. فباهنر نیز با افزایش ۶۸ درصدی درآمد در رتبه دوم قرار می‌گیرد. با این حساب کاهش قیمت مس و آلومینیوم در بازار‌های جهانی تاکنون تأثیر منفی در صورت مالی تولیدکنندگان داخلی نداشت. انتظار می‌رود صورت‌های مالی مرداد و شهریور از تحولات بازار‌های جهانی متأثر شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده