تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۸۶۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی روند متعادل بورس تا پایان هفته

پیش‌بینی روند متعادل بورس تا پایان هفته
‌می‌متالز - طی مدت اخیر شاهد ریزش ارزش بورس بودیم، در حالی که جلوگیری از این اتفاق توسط سیاست‌هایی که نهاد ناظر قادر به اجرای آنها بودند، امکان داشت. یکی دیگر از عواملی که افت بورس را رقم زد، ترس از تنش نظامی بود که در حال حاضر رنگ باخته است. همچنین مقداری سرمایه از بورس خارج شده و به صندوق‌های طلا وارد شد، اما در حال حاضر شاهد یک روند معکوس هستیم. پیش‌بینی می‌شود که بازار سرمایه تا پایان هفته روند متعادلی را طی خواهد کرد و احتمال ریزش یا افت سنگین بورس در این هفته بسیار اندک است.

به گزارش می‌متالز، سجاد بوربور، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در روز جاری شاهد استقبال از صندوق‌های اهرمی بودیم، همچنین صندوق‌های طلا تمایلی برای خرید نداشته و با خروج پول نیز مواجه شدند؛ این مساله بیانگر این است که امید به کاهش تنش‌های سیاسی بسیار پررنگ‌تر شده است، در نتیجه مسیر بورس می‌تواند نسبت به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، هموارتر برای فعالان باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به گفته‌های آقایان شمخانی و قالیباف، پیش‌بینی می‌شود که پاسخ دندان شکن به چالش سیاسی ایجاد شده، به این زودی‌ها صورت نمی‌پذیرد. از سوی دیگر ارزش واقعی دلار بر کاغذ در حال حاضر بین ۵۷ تا ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز چند ماهی زمان باقی‌مانده است و مشخصا تا زمان اعلام نتیجه این انتخابات بازار‌ها به کما خواهند رفت. این سه عامل نوید می‌دهند که در حال حاضر نگاه به بورس می‌تواند نسبت به بازار‌های دیگر در کوتاه‌مدت جذاب‌تر باشد.

بوربور اشاره کرد: طی مدت اخیر شاهد ریزش ارزش بورس بودیم، در حالی که جلوگیری از این اتفاق توسط سیاست‌هایی که نهاد ناظر قادر به اجرای آنها بودند، امکان داشت. یکی دیگر از عواملی که افت بورس را رقم زد، ترس از تنش نظامی بود که در حال حاضر رنگ باخته است. همچنین مقداری سرمایه از بورس خارج شده و به صندوق‌های طلا وارد شد، اما در حال حاضر شاهد یک روند معکوس هستیم. با در نظر داشتن سه عامل ذکر شده، پیش بینی می‌شود که بازار سرمایه تا پایان هفته روند متعادلی را طی خواهد کرد و احتمال ریزش یا افت سنگین بورس در این هفته بسیار اندک است.

تشکیل روند مثبت و پایدار در بورس، نیازمند اصلاح روابط خارجی است

وی درخصوص فاز انتظار بورس برای تعیین کابینه دولت چهاردهم گفت: بازار سرمایه به هوشمندی رسیده و نسبت به این مسئله آگاه شده که بهبود شرایط بورس به صورت پایدار، نیازمند حل مشکلات با اهمیتی مانند روابط خارجی است، بنابراین این عامل ضروری‌ترین پله جهت رشد بازار است و تکیه دادن هر فردی در هر مسندی اهمیتی کمتر از اصلاح روابط خارجی خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بازار بورس این دیدگاه را داشت که آقایان عبده و طیب‌نیا می‌توانند نظرات راهگشایی را در دولت جدید داشته باشند و این مسئله در آغاز شکل گیری دولت جدید خود را به شکل مثبتی نشان داد. همانطور که شاهد بودیم طی دو روز اول پس از انتخاب آقای مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور، بورس گام بزرگی را برداشت، اما پس از آن و تا امروز دچار ریزش شده است، این موضوع نشان می‌دهد امید به حضور افراد شایسته در کابینه دولت چهاردهم، تنها دو روز پایدار بود. می‌توان این ریزش را طی روز‌های اخیر در نتیجه تنش‌های نظامی دانست، اما لازم به ذکر است که در روز‌های ابتدایی ریزش بازار، با این تنش روبه‌رو نبودیم. فعالان در انتظار برداشت گام مثبتی هستند تا از این طریق تفکر خود را به سوی رشد مثبت پایدار سوق دهند و نگاه‌ها به مسیر بهبود روابط خارجی دوخته شده است.

بوربور با اشاره به کاهش محدودیت دامنه نوسان، گفت: محدودیت دامنه نوسان از ابتدا تصمیم نادرستی بود. رخداد ترور اسماعیل هنیه که در بامداد اتفاق افتاد، می‌توانست به تشکیل فوری یک نشست و تصمیم‌گیری برای تعطیلی بورس یا محدودیت دامنه نوسان در همان روز منتج شود، اما پس از گذشت دو روز از ریزش بازار، بعد از اینکه زهر بازار ریخت و زمانی که احتمال افت بیشتر بسیار کمرنگ بود، تصمیم بر محدودیت مثبت و منفی یک درصدی دامنه نوسان گرفته شد.

وی افزود: بازار تا جایی که توان داشت ریزش یافت و اگر هم ایران به این اتفاق پاسخی نمی‌داد، بازار سرمایه از همین مسیر بازمی‌گشت؛ درصورتی که این بازگشت باید با همان محدودیت مثبت و منفی یک درصدی اتفاق می‌افتاد. افتی که طی دو روز اتفاق افتاده، نمی‌تواند در مدت زمان سه روز بازگردد، زیرا دامنه نوسان محدود شده و به مثبت و منفی یک درصد رسیده است. باید در نظر داشت بازار سرمایه موارد مشابهی را تجربه کرده است مانند اتفاقی که پس از ترور سردار سلیمانی برای بورس افتاد؛ بنابراین این مورد یک ضعف مدیریتی بود و اقدام اشتباهی که پس از آن انجام شد، کاهش دامنه نوسان پس از گذشت دو روز از حادثه بود.

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بهبود وضعیت بورس و پایداری آن به نگاه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وابسته است و تمام این نگاه‌ها باید به خروج از تحریم منتهی شوند. مشکلات اساسی بازار سرمایه، قیمت‌گذاری دستوری، ارز چند نرخی، کسری بودجه ساختاری کشور نیز به همین واسطه ایجاد شده است؛ بنابراین در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید به سمتی حرکت کنیم که روابط خارجی را اصلاح کرده و از تحریم خارج شویم.

وی خاطرنشان کرد: مسکن‌های کوتاه مدتی نیز مانند تزریق پول و ایجاد شوک‌های سیاسی یا نظامی و ... وجود دارد، اما در بهبود پایدار شرایط موثرواقع نخواهد شد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده