تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۲۰۲۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تامین مالی مسکن با ظرفیت‌های بازار سرمایه

‌می‌متالز - به گفته بان، در سایر کشور‌ها بازار املاک و مستغلات در بورس تقریبا ۳ برابر بازار سهام آنهاست؛ در ایران هم باید ۳ برابر ارزش بورس و فرابورس در بازار سرمایه، ابزار‌های ملکی وجود داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، حسن بان کارشناس حوزه تامین مالی مسکن معتقد است، در حوزه مسکن مساله اصلی گپ عمیق بین قدرت خرید مصرف‌کننده با قیمت مسکن خواهد بود. در ۱۰ سال گذشته این فاصله خیلی زیاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در کشور‌های توسعه یافته ارزش صندوق‌های املاک بورسی ۳ برابر ارزش بورس کشور ما است، افزود: بورس تهران و فرابورس به این بلوغ رسیدند که بتوانند دارایی‌های فیزیکی و ملکی (بانک‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی) را تبدیل به اوراق بهادار کنند. این اقدام فارغ از بازار املاک و مستغلات بازار مسکن طبعا منافعی را برای بازار سرمایه کشور به همراه خواهد داشت.

این کارشناس حوزه تامین مالی مسکن در خصوص شائبه حضور ذی‌نفعان گفت: ذی نفعان افرادی هستند که به عنوان مثال در حوزه مصالح حضور دارند یا به عبارتی در تامین مالی ساخت وارد می‌شوند، اما قوه نظارتی سازمان بورس و شورای عالی پول می‌توانند بازی ذی نفعان را عوض کنند چرا که قرار است همه فعالیت‌ها در بستری شفاف صورت گیرد و در این زمینه بازار سرمایه به بلوغ کامل رسیده و طی ۵ سال آینده ابزار‌های مبتنی بر این موضوع وارد بازار سرمایه می‌شود.

بان کارشناس حوزه تامین مالی مسکن تصریح کرد: باید ابزار‌ها و نهاد‌های املاک و مستغلات در بورس وجود داشته باشد و ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری در املاک و مستغلات REITs برای حل مشکل مسکن نیاز به اراده ملی وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد دارد تا زنجیره تامین مسکن از طریق بازار سرمایه فراهم شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده