تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۱
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۸۴۶۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان پاسخ داد؛

آیا گرانی سیمان، مسکن را گران می‌کند؟

‌می‌متالز - حمید فرمانی گفت: فرضیه افزایش قیمت مسکن به دلیل رشد قیمت سیمان مردود است، زیرا سهم قیمت سیمان زیر ۲ درصد در بهای تمام شده یک متر مربع از ساختمان است.

به گزارش می‌متالز، حمید فرمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان با بیان اینکه سهم قیمت سیمان زیر ۲ درصد در بهای تمام شده یک متر مربع ساخت است افزود: بر اساس گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار که به تازگی اعلام شده است، قیمت سیمان، گچ و آهک در شش ماه سال جاری ۴.۵ درصد نسبت به مشابه سال گذشته کاهش یافته، اما شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان کشور در ادامه به قطعی مکرر برق و گاز در این صنعت اشاره کرد و گفت: تامین انرژی صنایع بر عهده دولت است، در طی سالیان گذشته مشکل برق و گاز تنها محدود به یک ماه بود، اما در ۲ سال گذشته موضوع انرژی تبدیل به بحران شده است. هرچند سیمانی‌هایی همچون سیمان دلیجان و سیمان کرمان موفقیت‌هایی در خصوص ایحاد نیروگاه به دست آورده اند، اما همچنان تامین انرژی برق و گاز یکی از بزرگترین معضلات سیمانی‌هاست.

وی با بیان اینکه سوخت جایگزین گاز در زمان قطعی این انرژی، مازوت است، افزود: مسافت و زمان تخصیص مازوت یکی از مشکلات سیمانی‌ها در تامین انرژی است، در بسیاری از موارد مسافت حمل مازوت برای تامین انرژی غیر منطقی است به عنوان مثال تامین مازوت شرکت سیمان اردبیل از پالایشگاه شهر ری صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سیدکو با اشاره به لزوم بازنگری نسبت به زمان تخصیص مازوت به سیمانی‌ها بیان کرد: در پاییز و در شرایطی اجازه خرید مازوت به سیمانی‌ها داده می‌شود که نیروگاه‌های تولید برق در اولویت خرید مازوت هستند و در بسیاری موارد خودرو‌های حمل مازوت برای کارخانجات سیمانی، روانه نیروگاه‌های تولید برق می‌شود، بنابراین لازم است که دولت و وزارت نفت به عنوان متولی تامین انرژی جایگزین گاز ترتیباتی را در نظر بگیرند تا تامین مازوت شرکت‌های سیمانی از نزدیکترین پالایشگاه نفت انجام شود.

تعداد بازدید : 3

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده