تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۸
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۸۴۸۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

واحد‌های صنعتی سیمان خراسان رضوی سوخت مایع را جایگزین گاز کردند

‌می‌متالز - رئیس اداره صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با توجه به سرمای هوا محدودیت‌هایی برای مصرف سوخت صنایع سنگینی مانند واحد‌های سیمانی اعمال شده است و آن‌ها سوخت دوم (مایع) را جایگزین کرده اند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا افشین افزود: در فصل زمستان با توجه به افزایش مصرف گاز در کشور و اولویت قرار گرفتن تامین گاز بخش خانگی، اختصاص گاز برای صنایع بزرگ با محدودیت‌هایی همراه است.

وی اضافه کرد: برای واحد‌های صنعتی بزرگی مانند سیمان که مصرف زیاد گاز دارند سوخت جایگزین در این فصل در نظر گرفته می‌شود، واحد‌های سیمانی از منابع ذخیره سازی برای سوخت برخوردار هستند که طی هماهنگی با شرکت پخش فرآورده‌های گازی این منابع از سوخت جایگزین پرمی شود تا در فصل سرما مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس اداره صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت:در صورتی که گاز صنایع سنگینی مانند سیمان در فصل سرما قطع شود این واحد‌ها از سوخت جایگزین بهره می‌گیرند و مشکلی در تولید آن‌ها به وجود نمی‌آید.

افشین افزود:از سوی دیگر واحد‌های سیمانی در فصل تابستان، کلینکر (در تولید سیمان پُرتلَند، دانه‌های حرارت دیده‌ای است، که معمولاً ۳-۲۵ میلی‌متر (قطر) دارند و از حرارت دادن به سنگ آهک و آلومینیوم خاک رس در طی مرحله کوره سیمان به وجود می‌آیند) تولید و ذخیره سازی کرده تا در فصل زمستان بدون نیاز به سوخت آن‌ها را آسیاب کرده و سیمان تولید کنند.

وی اضافه کرد: هم اینک هفت واحد تولیدی سیمان با ظرفیت تولید سالانه ۸.۲۵ میلیون تن در شهرستان‌های مشهد، خواف، زاوه، سبزوار، تربت جام فعالیت دارند که زمینه اشتغال ۲ هزار و ۲۲۶ نفر را فراهم کرده اند.

رئیس اداره صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این واحد‌های سیمانی ۲ هزار و ۳۶۸ تن کلینکر در اختیار دارند تا بتوانند در زمان محدودیت‌های گاز، از آن‌ها برای تولید سیمان بهره گیرند.

افشین افزود: باقی صنایع بزرگ خراسان رضوی بسته به شرایط آب و هوایی و افزایش سرما و به تبع آن افزایش مصرف گاز احتمالی قطعی گاز آن‌ها وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده