تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۵
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۱۹۵۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل تاثیر فولاد در قیمت مسکن؛ پنهان سازی سایر عوامل یا واقعیت؟

‌می‌متالز - اخیرا توجه زیادی به افزایش قیمت‌های مسکن به خصوص در کلان‌شهر‌ها شده و برخی منابع، این افزایش را به قیمت فولاد در بورس کالا نسبت داده‌اند که تحلیل دقیق این موضوع نیاز به بررسی‌های کارشناسی دارد.

به گزارش می‌متالز، برای بررسی قیمت فولاد در حوزه مسکن، تلاش شده است تا با یک نگاه علمی و تحلیلی به این موضوع پاسخ داده شود.

مصرف فولاد در ساخت و ساز

بر اساس آمار، برای ساخت یک واحد مسکن به مساحت ۱۰۰ متر مربع، حدود هفت تن فولاد به اشکال مختلف نیاز است. با توجه به قیمت متوسط فولاد (۲۵ هزار تومان بر کیلوگرم)، هزینه فولاد برای چنین واحدی حدود ۱.۷۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

متوسط قیمت مسکن

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، قیمت متوسط فروش هر متر مربع مسکن در کلان‌شهر‌ها ۷۰ میلیون تومان و هزینه‌ی ساخت آن بدون احتساب قیمت زمین حدود ۱۵ میلیون تومان است.

تاثیر فولاد بر قیمت کل مسکن

با توجه به این اطلاعات، هزینه فولاد تنها حدود سه درصد قیمت فروش و حدود ۱۰ درصد قیمت ساخت مسکن را تشکیل می‌دهد. این نشان‌دهنده این است که حتی اگر قیمت فولاد به صفر برسد، تاثیر چشم گیری در کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت.

بورس کالا و نرخ دلار

قیمت‌ها در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا، متوسط آخرین قیمت‌ها و کف عرضه تعیین می‌شوند و ربط مستقیمی به نرخ دلار ندارند.

هر چند فولاد یکی از عناصر مهم در ساخت و ساز است، اما تاثیر مستقیم و بزرگی بر قیمت مسکن ندارد. بر اساس تجزیات انجام‌شده، تاثیر فولاد بر قیمت مسکن نسبتاً ناچیز است و دلایل دیگری مانند افزایش قیمت زمین، هزینه‌های سایر مواد اولیه و عوامل اقتصادی دیگر در افزایش قیمت مسکن نقش دارند.

گفتن است، شرکت فولاد خوزستان، شرکت فولادسازی ایرانی واقع در کلانشهر اهواز است که هم‌اکنون دومین تولیدکننده فولاد خام در ایران پس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به حساب می‌آید.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خوزستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده