تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۱۴۲۱۵۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
تحلیل بازارهای جهانی:

تحلیل علل اصلی گرانی فولاد جهانی

می متالز - یکی از مهم ترین چالش هایی که بحران کرونا در کل دنیا به وجود آورده ضربه ی اقتصادی سنگینی است که بر پیکره اقتصاد کشورهای صنعتی به وجود آورده است.کاهش تولید اصل انکار ناپذیری در رشد قیمت هاست و فولاد از این قاعده مستثنی نیست.
تحلیل علل اصلی گرانی فولاد جهانی

رشد قیمت ها در بازار فولاد جهانی

به گزارش می متالز، “در سال ۲۰۱۹ ، تقاضا برای فولاد در جهان ۳٫۹ درصد رشد کرد و بازار فولاد شرایط بسیار مطلوبی را در کارنامه خود به ثبت رسانید ، اما امسال شرایط متفاوت بود. در شرایط فعلی، پیش بینی صحیح برای رشد اقتصادی جهان و زمان دقیق رشد آن و تعیین زمان دقیقی برای خروج کسورهای صنعتی از بحران فعلی مشخص نیست و بنابراین نمی توان به درستی در مورد زمان احیای صنعت فولاد صحبت کرد.

اما با توجه به از سرگیری تدریجی فعالیت اقتصادی در کشورها “در سال ۲۰۲۰ انتظار داریم رشد حدودا دو درصدی در بازارهای فولادی رخ بدهد که این موضوع علاوه بر تضمین سود تولید کننده شرایط را برای تثبیت قیمت ها فراهم می کند. اما متاسفانه تا زمانی که به این سود نرسیده ایم روند قیمت های فولاد جهان با هیجانات خود همراه خواهد بود.

قیمت فولاد به شدت به اتفاقات سیاسی و مسائل اجتماعی کشور آمریکا وابسته است. اگر در آمریکا شاهد تنش های سیاسی یا اقتصادی و یا درگیری های محیط زیستی نظیر سیل و طوفان باشیم تجربه به وضوح نشان داده است که این موضوع به شدت رابطه مستقیمی با رشد قیمت ها در بازار فولاد جهانی دارد. موضوع دیگری که همین استدلال را اثبات می کند در بحث تنش های سیاسی اخیر آمریکا با اروپایی ها و چینی ها در وضع تعرفه های وارداتی بود که سبب افزایش قیمت هیجانی در نرخ های بورس های مطرح فلزی دنیا گردید.

 

تولید و مصرف فولاد آمریکا

برای اینکه بتوانیم بهترین تحلیل و چشم انداز را ارائه کنیم کافی است که شاخص های تولید و مصرف فولاد را در کشور آمریکا و ارزیابی کنیم تا بتوان برای کل دنیا نسخه ای واحد تهیه کرد. لذا در این بخش به گزارشات تولید و مصرف فولاد آمریکا می پردازیم.

واردات فولاد ایالات متحده در ماه مه به در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافت و همچنین در پنج ماه اول سال ۲۰۲۰ کاهش ۳۳ درصدی را شاهد بوده و این گزارش به شکلی رسمی توسط موسسه آهن و فولاد آمریکا  ارائه شده است. این موضوع به تنهایی می تواند سمت تقاضا را ملتهب نگه دارد و قیمت های تولید محصولات نهایی فولادی را به ماکزیمم خود برساند.

به نظر می رسد کاهش واردات تأثیرات همه گیر ویروس کرونا و تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد را نشانه گرفته است . عقبه ی این موضوع به زمانی بر می گردد که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ طبق بند ۲۳۲ قانون گسترش تجارت ۱۹۶۲ برای واردات فولادی تعرفه هایی را تعیین کرد.

 

کاهش پروژه های عمرانی در سطح بین المللی

در سال گذشته به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا بسیار از پروزه های عمرانی به دلیل فاصله گذاری اجتماعی به حالت تعلیق درآمده اند که این موضوع سبب شده است تقاضا در بازار به شدت افت کند.اما نکته قابل توجه این است که میزان تولید به دلیل همین فاصله گذاری ها به شدت افت داشته و وضعیت به سمتی کشیده شده که کاهش تولید بر کاهش تقاضا چربیده است. لذا این موضوع نیز ثبات قیمت های جهانی را با چالش رو به رو کرده است.

پیش بینی قیت فولاد جهانی در ماه های آخر سال میلادی جاری با تداوم روند افزایشی قیمت ها همسو شده است. چرا که در حال حاضر سناریوی اپیدمی کرونا با قدرت تمام در دنیا جولان می دهد و بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا روزانه رکوردهای فاجعه باری از شرایط کشور خود مخابره می کنند. این موضوع به شدت بر عرضه و قدرت تولید کننده تاثیر خواهد گذاشت و عملا با ادامه این روند احتمال رشد ۲۰ درصدی از قیمت های پایه را شاهد خواهیم بود.

عناوین برگزیده