تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۸۰۴۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۱ بررسی شد

عملکرد آهنین‌مردان فولادی

‌می‌متالز - فولاد یکی از کالا‌های اساسی پرمصرف در دنیا و به ویژه ایران به حساب می‌آید که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر رشد مصرف فولاد در کشور‌های مختلف به‌شدت در رشد اقتصادی آن‌ها موثر بوده، تا جایی که گفته می‌شود هر یک درصد رشد مصرف فولاد در یک کشور، معادل رشد اقتصادی ۸۵/ ۰درصد آن کشور است. بیش از ۹۵درصد تولید فلزات اساسی در جهان مربوط به فولاد و آلیاژ‌های فولادی بوده و مصرف فلزات دیگری همچون آلومینیوم، سرب و روی کمتر از ۵ درصد ارزیابی شده است.

به گزارش می‌متالز، تولید فولاد در ایران نیز طی سال‌های اخیر روندی افزایشی داشته است به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۹ تولید فولاد حدود ۳۲ میلیون تن بود که با جهش چهار پله‌ای نسبت به سال ۲۰۱۶ در رتبه دهم دنیا قرار گرفت. میزان تولید فولاد در ۶ ماه نخست سال جاری چیزی حدود ۱۵ میلیون و ۳۹۵ هزار تن ارزیابی شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۱۹ درصدی به ثبت رسیده است. بررسی عملکرد صنایع بزرگ فولادی کشور در هفت ماه نخست سال جاری نیز نشان می‌دهد که با وجود اعمال محدودیت‌های ناشی از مصرف برق و سایر مشکلات موجود در این صنعت توانستند عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دهند، به‌طوری که آمار تولید و فروش برخی از محصولات شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد خراسان گواه این ادعا است و این شرکت‌ها روند رو به رشدی را به ثبت رسانده اند.

بررسی عملکرد هفت ماهه تولید شرکت فولاد مبارکه اصفهان

بر اساس آمار منتشر شده در سایت کدال میزان تولید محصولات نورد گرم فولاد مبارکه ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار تن برآورد شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با میزان ۲ میلیون و ۲۷۱ هزار تن با افزایش ۲۳ درصدی مواجه بوده است. میزان فروش محصولات (نورد) گرم این شرکت در هفت ماه نخست سال جاری کمتر از میزان تولید گزارش شده و چیزی حدود ۲ میلیون و ۷۱۱ هزار تن را مورد معامله قرار داده و نسبت به هفت ماه نخست سال گذشته ۳۳ درصد افزایش را به ثبت رسانده است. همچنین میزان فروش داخلی محصولات نورد گرم این شرکت در دوره هفت ماهه سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۳۷ هزار تن برآورد شده است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بخش تولید محصولات نورد سرد روند تقریبا مشابهی با سال گذشته را در پیش گرفته است، به‌طوری که در هفت ماه نخست سال گذشته ۸۶۲ هزار تن از این محصول را تولید کرده بود و در مدت مشابه در سال جاری به ۸۴۷ هزار تن رسانده است. این شرکت توانست در دوره مورد بررسی ۸۵۱ هزار تن محصولات نورد سرد را به فروش برساند که در مقایسه با فروش ۸۴۳ هزار تنی در دوره هفت ماهه سال گذشته افزایش ۹/ ۰ درصدی را گزارش می‌کند.

این شرکت در تولید و فروش محصولات پوشش دار به این شکل عمل کرده است، به‌طوری که ۱۷۸ هزار تن از این محصول را تولید و ۱۷۴ هزار تن را در بازار داخلی مورد معامله قرار داد، این در حالی است که میزان تولید و فروش داخلی محصولات پوشش دار در هفت ماه نخست سال گذشته به ترتیب ۱۸۲ و ۱۵۶ هزار تن برآورد شده است و با مقایسه این آمار می‌توان در میزان تولید و فروش این محصول به ترتیب افت ۱/ ۲ و رشد ۵/ ۱۱ درصدی را مشاهده کرد. فولاد مبارکه اصفهان در مدت مورد نظر هفت هزار تن از محصولات پوشش دار را صادر کرد.

عملکرد هفت ماهه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در رابطه با سایر محصولات حاکی از آن است که این شرکت در مدت مورد نظر ۸۸۸ هزار تن تولید کرده و ۵۰۵ تن را مورد معامله قرار داده است، به‌طوری که میزان تولید و فروش داخلی سایر محصولات در مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب ۷۷۳ هزار تن و ۴۲۶ هزار تن ارزیابی شده بود و مقایسه این اعداد افزایش ۸/ ۱۴ و ۵/ ۱۸ درصدی در میزان تولید و فروش را گزارش می‌کند. همچنین میزان صادرات سایر محصولات این شرکت در دوره هفت ماهه دو سال پیاپی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۴۶۷ و ۱۶۹ هزار تن بوده است.

در مجموع میزان فروش محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان از ابتدای سال مالی تا تاریخ منتهی به ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۱ چیزی حدود چهار میلیون و ۵۱۲ هزار تن برآورد شده است که نسبت به مجموع فروش محصولات این شرکت در مدت مورد بررسی در سال ۱۴۰۰ با میزان چهار میلیون و ۱۸۸ هزار تن افزایشی معادل ۷۳/ ۷ درصد را به ثبت رسانده است.

بررسی عملکرد هفت ماهه تولید شرکت فولاد خوزستان

میزان تولید آهن اسفنجی در این مجموعه در هفت ماه نخست سال جاری ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۸۴۵ تن ارزیابی شده که از این میزان ۴۷ هزار و ۶۹۹ تن آهن اسفنجی به فروش داخلی رسیده، میزان تولید و فروش داخلی این محصول در مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۹۶۸ تن و ۲۵ هزار و ۱۲۳ تن برآورد شده است. با مقایسه این ارقام و اعداد افزایش ۴/ ۳۱ درصدی در میزان تولید و رشد ۸۹ درصدی فروش داخلی به ثبت رسیده است.

این شرکت در دوره مورد بررسی توانست سه میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۴۶ تن گندله تولید کند و این در صورتی است که شرکت مذکور در مدت مشابه در سال گذشته تولید ۳ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۴۳ تن را به ثبت رسانده بود. شرکت فولاد خوزستان در مدت مورد بررسی در سال گذشته چیزی حدود ۴۱ هزار و ۴۳۹ تن گندله را در بازار داخلی فروخته بود و با ۳۰۷ درصد افزایش میزان فروش را در دوره مورد بررسی در سال جاری به ۱۶۸ هزار و ۶۸۶ تن رساند.

اسلب یا تختال یکی دیگر از محصولات فولاد خوزستان است که این شرکت از ابتدای سال مالی تا تاریخ منتهی به ۳۰ مهر ماه سال جاری ۸۶۸ هزار و ۷۶۶ تن از این محصول را تولید کرد و این در حالی است که در دوره هفت ماه ابتدایی سال گذشته میزان تولید ۹۷۹ هزار و ۸۶۹ تن برآورد شده بود. «فخوز» در دوره مورد بررسی سال جاری نیز ۴۶۰ هزار و ۷۲ تن اسلب را در بازار داخلی فروخت و رشد ۶۰ درصدی را نسبت به فروش ۲۸۶ هزار و ۳۷۳ تنی در سال گذشته به ثبت رساند. همچنین این شرکت در مدت مورد بررسی سال جاری توانست ۳۶۰ هزار و ۶۳۰ تن اسلب را صادر کند و میزان صادرات این محصول در مدت مورد نظر سال گذشته ۵۷۰ هزار و ۵۰۹ تن گزارش شده است.

شرکت فولاد خوزستان در هفت ماه ابتدایی سال گذشته ۷۶۵ هزار و ۵۳ تن بلوم و بیلت را تولید کرد و با ۴/ ۵۷ درصد افزایش، میزان تولید را در هفت ماه نخست سال جاری به یک میلیون و۲۰۴ هزار و ۷۶۰ تن رساند. همچنین این شرکت در رابطه با فروش محصول مورد نظر عملکرد مطلوبی داشته و با ثبت ۶۶ درصد افزایش میزان فروش ۴۰۰ هزار و ۵۱۱ تنی در هفت ماه نخست سال گذشته را به ۶۶۵ هزار و ۴۶۱ تن در مدت مشابه در سال جاری رسانده است. همچنین این شرکت در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۱ توانست ۴۳۴ هزار و ۲۸۸ تن را صادر کند و نسبت به صادرات ۴۰۴ هزار و ۵۸۳ تنی این محصول در مدت مشابه در سال گذشته رشد ۳/ ۷ درصدی را به ثبت برساند.

در مجموع میزان فروش محصولات شرکت فولاد خوزستان از ابتدای سال مالی تا تاریخ منتهی به ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۱ چیزی حدود ۲ میلیون و ۱۳۶ هزار و ۸۳۶ تن برآورد شده است که نسبت به مجموع فروش محصولات این شرکت در مدت مورد بررسی در سال ۱۴۰۰ با میزان یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۱۸۷ تن افزایشی معادل ۲۲ درصد را به ثبت رسانده است.

بررسی عملکرد هفت ماهه مجتمع فولاد خراسان

مجتمع فولاد خراسان یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ فولادی کشور در هفت ماه نخست سال جاری نیز توانست ۳۵۲ هزار و ۷۶۸ تن محصولات سبک ساختمانی را تولید کند و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ با میزان تولید ۳۲۵ هزار و ۷۹۲ تن رشد ۸ درصدی را به ثبت برساند. فولاد خراسان از این میزان تولید ۲۷۵ هزار و ۶۸۹ تن در بازار داخلی فروخت و نسبت به میزان فروش داخلی این محصول در مدت مشابه در سال گذشته با میزان ۲۲۰ هزار و ۴۲۲ تن رشد ۲۵ درصدی گزارش شده است. همچنین این شرکت در مدت مورد بررسی ۳۳ هزار و ۵۵۹ تن محصولات سبک ساختمانی را صادر کرد.

این مجتمع در ۷ ماه نخست سال جاری ۱۸۸ هزار و ۳۰۷ تن شمش تولید کرد که از این مقدار، ۱۲۸ هزار و ۸۴ تن را در بازار داخلی به فروش رساند و ۲۵ هزار و ۴۰۰ تن را صادر کرد. میزان تولید، فروش داخلی و صادرات این محصول در ۷ ماه نخست سال گذشته به ترتیب ۱۹۴ هزار و ۶۱۶ تن، ۹۹ هزار و ۴۷۶ تن و ۷۹ هزار و ۹۷۹ تن بوده است که با مقایسه آمار سال جاری و سال ۱۴۰۰ به ترتیب در میزان تولید، فروش داخلی و صادرات ۳ درصد کاهش، ۷/ ۲۸ درصد افزایش و ۶۸ درصد کاهش برآورد می‌شود.

گندله یکی دیگر از محصولات این مجتمع به حساب می‌آید که در هفت ماه نخست سال جاری یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۳۴۶ تن تولید کرد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان تولید این محصول در مجتمع فولاد خراسان با ۴/ ۲۹ درصد افزایش همراه بوده است.

مجتمع فولاد خراسان در مدت زمان مورد بررسی در سال جاری توانست ۷۳۶ هزار و ۲۰ تن آهن اسفنجی و بریکت تولید کند و نسبت به تولید ۶۹۰ هزار و ۱۳۹ تنی در۷ماهه سال ۱۴۰۰ افزایش ۶/ ۶درصدی را به ثبت برساند. این مجتمع در مدت مورد نظر ۴ هزار و ۲۸۳ تن را در بازار داخلی مورد معامله قرار داد. در مجموع میزان فروش محصولات شرکت فولاد خراسان از ابتدای سال مالی تا تاریخ منتهی به ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۱ چیزی حدود ۴۶۷ هزار و ۱۵ تن برآورد شده، این در حالی است که مجموع فروش محصولات این شرکت در مدت مورد بررسی در سال ۱۴۰۰ میزان ۴۸۰ هزار و ۸۶۴ تن به ثبت رسیده است.

در مجموع باید بیان کرد که یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند بر تولید فولاد و محصولات زنجیره فولاد تاثیرگذار باشد، تامین انرژی است. بنا به استراتژی‌های اتخاذ شده برای تولید فولاد در کشور، بخش عظیمی از کارخانه‌های زنجیره فولاد نیاز مبرم به گاز دارند. وجود ذخایر این منبع انرژی در ایران باعث شده است تا بدون توجه به فرهنگ استفاده از آن به بهره برداری بپردازیم درحالی که کشور‌هایی با منابع انرژی محدود همواره بر مصرف بهینه از این منابع تاکید داشته‌اند. مصرف بی‌رویه و بی‌برنامگی در عرضه گاز درکشور باعث شده است تا در برخی مواقع صنعتگران به ویژه فولادسازان با کمبود گاز مواجه شوند. از طرف دیگر به دلیل اینکه خوراک تولید برق در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی معمولا گاز طبیعی است در فصل‌های سرد سال به دلیل افزایش مصرف خانگی گاز طبیعی، خوراک نیروگاه‌ها کاهش می‌یابد و تولید برق نیز با کاهش شدید مواجه می‌شود. یکی دیگر از منابع انرژی در صنعت فولاد برق است که اگر تولید برق کاهش یابد، به تبع آن تولید فولاد نیز کاهش خواهد یافت.

اما نکته مهم اینجاست که اگر دولت به تعهدات خود در قبال تامین انرژی صنایع فولادی پایبند باشد، فولادسازان با قدرت هر چه تمام‌تر در جهت بهبود رکورد‌های تولید درصدد فتح قله‌های موفقیت گام برمی دارند. فعالان این حوزه در برهه‌های سخت تاریخی ثابت کرده اند که با وجود کمبود‌ها و سختگیری‌ها هیچ‌گاه نا‌امید نشده اند، بلکه به دنبال داخلی‌سازی راه حل‌ها و مواجهه با آن‌ها بوده اند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده