تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۲۸۰۵۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت اصفهان:

ایران آماده همکاری معدنی با کشور‌های عضو اکوست

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: ایران برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با کشور‌های عضو اکو در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری‌های معدنی و ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در هر کدام از کشور‌های عضو در این زمینه، آمادگی کامل دارد.

به گزارش می‌متالز، امیرحسین کُمیلی، روز دوشنبه در اجلاس کارشناسان معدنی کشور‌های عضو اکو (سازمان همکاری اقتصادی) در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان افزود: سیاست قطعی ایران، افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای است و سازمان اکو بعنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب برای همکاری‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز ایران پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب به کشوری قوی و قدرتمند در دستیابی بسیاری از زیرساخت‌ها تبدیل شده است.

کمیلی افزود: ایران در عرصه زمین شناسی و اکتشاف، استخراج و فرآوری معادن پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است و ظرفیت‌های بسیار بالایی در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: فناوری‌های روز و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان قوی بسیاری در این زمینه در کشور ایران ایجاد شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان اظهار داشت: ایران یکی از بنیانگذاران سازمان اکوست و ظرفیت‌های خوبی از نظر معادن و زمین شناسی در کشور‌های عضو اکو وجود دارد.

وی اضافه کرد: سایر کشور‌های عضو اکو هم در این زمینه‌ها پیشرفت خوبی دارند و این امر امید را بیشتر می‌کند که همکاری‌های آینده بطور جدی‌تر و عملیاتی‌تر ادامه پیدا کند.

کُمیلی خاطرنشان کرد: ایران برای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک با کشور‌های عضو اکو در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری و ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در ایران و هر کدام از کشور‌های عضو اکو برای فرآوری مواد معدنی آمادگی کامل دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: کشور‌های عضو اکو و ایران دارای منابع بسیار غنی و فراوان معدنی از جمله سنگ‌های تزیینی تا کانسار‌های فلزی و عناصر کمیاب هستند.

کُمیلی با بیان اینکه همه عناصر جدول مندلیف در این منطقه وجود دارد، افزود: عزم مشترکی برای شناسایی خوب و برداشت عالمانه و فرآوری این معادن وجود دارد تا برای ملت‌های منطقه و کشور‌های عضو ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشور‌های عضو اکو (سازمان همکاری اقتصادی)، امروز دوشنبه ۲۳ آبان به میزبانی سازمان زمین‌شناسی و با حمایت اتاق بازرگانی اصفهان در باره ملاحظات زمین شناسی و در راستای همکاری‌های معدنی و اکتشاف معادن بین کشور‌های عضو آغاز شد.

اجلاس کارشناسان معدنی کشور‌های عضو اکو از امروز تا ۲۶ آبان جاری با حضور کارشناسان هفت کشور پاکستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در اصفهان در حال برگزاریست.

هم‌اندیشی متخصصان و مدیران حوزه کشور‌های عضو اکو و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و دیدگاه‌های نوین و حل مسائل بخش زمین‌شناسی و معدنی، بعنوان مهمترین اهداف برگزاری هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشور‌های عضو اکو اعلام شده است.

سازمان همکاری اقتصادی اکو، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در سال ۱۳۴۱ نخستین بار آن را پایه‌ریزی کردند و سال ۱۳۷۲ کشور‌های افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به این سازمان پیوستند.

این سازمان اکنون با ۱۰ عضو، ۴۸۰ میلیون نفر جمعیت و هشت میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت از منابع غنی انرژی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده