تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۸۶۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گام‌های «توسعه آهن و فولاد گل‌گهر» برای تحقق معدنکاری هوشمند

گام‌های «توسعه آهن و فولاد گل‌گهر» برای تحقق معدنکاری هوشمند
‌می‌متالز - شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با توجه به ضرورت معدنکاری هوشمند، سند استراتژی جامع تحول دیجیتال و هوشمندسازی را تدوین و آن را در دستور کار قرار داده است تا علاوه بر توسعه خود به تحقق چشم‌انداز ۱۴۱۰ هلدینگ گل‌گهر نیز کمک کرده و نقش پررنگی در معدنکاری هوشمند ایفا کند.

به گزارش می‌متالز، معدنکاری در دنیا به سمت معدنکاری هوشمند رفته است تا بتواند با کاهش هزینه‌ها میزان بهره‌وری را افزایش دهد. این در حالی است که بخش معدن ایران در سال‌های اخیر با چالش‌های بسیاری در حوزه توسعه همراه است، اما باید در کنار این چالش‌ها خود را با تغییرات جهانی همراه کرده و به سمت سرمایه‌گذاری برای تحقق معدنکاری هوشمند برود.

این موضوع به اندازه‌ای حائز اهمیت است که در چند سال اخیر فعالان و مسئولان بخش معدن در نشست‌ها و سمینار‌های مختلف به بررسی معدنکاری هوشمند در ایران پرداخته اند. 

تاکید بر معدنکاری هوشمند باعث شد تا شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی نیز به صورت موازی با اتفاقات کلی به سراغ تدوین نقشه راهی برای توسعه این روش بروند. 

شرکت‌های بزرگ معدنی مانند هلدینگ گل‌گهر، در چشم‌اندازهای خود بخشی را به معدنکاری هوشمند اختصاص دادند که به نوعی اولویت را برای زیرمجموعه‌های خود مشخص کرده است.

در این بین شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر نیز مسیر توسعه‌ای برای معدنکاری هوشمند را ترسیم کرده است. این مجموعه در راستای چشم‌انداز ۱۴۱۰ هلدینگ به سراغ تعریف پروژه‌ها و طرح‌هایی رفته است که آن را به معدنکاری دیجیتال نزدیک می‌کند. 

این مجموعه در گام اول به سراغ تدوین سند استراتژی دیجیتال به منظور استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی رفته است و با تشکیل کمیته‌ای به بررسی تجربه‌های اجرا شده رفت. 

استفاده از تجربه‌های داخلی و بین‌المللی می‌تواند موفقیت این مجموعه را در اجرای معدنکاری دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی تضمین کند. استفاده از روش‌های استفاده شده می‌تواند میزان سرمایه‌گذاری را به ویژه در بخش طراحی کاهش دهد.

از سویی دیگر این روش‌ها به نتیجه رسیده‌اند و نیازی به آزمون و خطا نیست. در نتیجه این اتفاق کارگروه‌های تخصصی در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر برای شناسایی تکنولوژی‌های جدید تشکیل و در نهایت سند استراتژی جامع تحول دیجیتال و هوشمندسازی تدوین شد. 

با توجه به چشم‌انداز این مجموعه تا سال ۱۴۱۰ به یک شرکت هوشمند یکپارچه تبدیل می‌شود، درنتیجه اجرای این سند جامع و پیاده‌سازی آن در دستور کار تمامی بخش‌های مجموعه قرار گرفته است. 

اصلی‌ترین هدف برای حرکت به سمت معدنکاری هوشمند، افزایش بهره‌وری و کاهش ریسک‌های عملیات معدنی است. به همین دلیل پروژه‌های هوشمند در بخش‌های مختلفی تعریف و در دست اجرا قرار دارد. 

به عنوان مثال امروز پروژه‌هایی برای تحقق این برنامه در دستور کار است که شامل طراحی و اجرای شبکه جامع جمع‌آوری اطلاعات مربوط به شبکه‌های OT,IT.CCTV است. دستیابی جامع به اطلاعات باعث می‌شود تا برنامه ریزی برای برنامه‌های تولیدی آسان‌تر از گذشته شود و هر تصمیمی بر مبنای این اطلاعات اتخاذ شود. 

اما در بخش‌های دیگر مانند پروژه‌هایی همچون تکمیل هرم اتوماسیون صنعتی کارخانجات و سیستم سلامت، ایمنی و محیط زیست هوشمند نیز در حال اجرا است که می‌تواند علاوه بر کاهش برخی هزینه‌ها، ضریب ایمنی در فعالیت‌های این مجموعه را افزایش دهد. به هر حال پایش لحظه‌ای و هوشمند آلایندگی‌ها می‌تواند استاندارد‌های زیست‌محیطی را در این مجموعه افزایش دهد، از سویی دیگر سیستم‌های هوشمند در حوزه سلامت با افزایش ایمنی فعالیت کارگران به طور مستقیم بر افزایش بهره‌وری تاثیر دارد. 

افزایش ضریب ایمنی می‌تواند همراهی کارگران و نیرو‌های حاضر در مجموعه را بالا ببرد و این در حالی است که نیروی انسانی اصلی‌ترین سرمایه یک مجموعه محسوب می‌شود. 

با چنین سندی بی شک این مجموعه می‌تواند خود را در راستای رسیدن به تغییرات جهانی توسعه داده و تحقق برنامه‌های یاد شده دست پیدا کند. 

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده