تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۴
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۸۸۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه

قیمت‌گذاری دستوری بزرگ‌ترین چالش صنعت خودرو

قیمت‌گذاری دستوری بزرگ‌ترین چالش صنعت خودرو
‌می‌متالز - صنعت خودرو در سال‌های اخیر با چالش‌های بسیاری مواجه بوده، اما به‌نظر می‌رسد همچنان قیمت‌گذاری خودرو مهم‌ترین مشکل در این صنعت است و باید برای آن فکری اندیشیده شود. در همین زمینه، با مصطفی احمدلو، کارشناس بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم.

وضعیت صنعت خودرو ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به گزارش می‌متالز، صنعت خودرو ایران با چالش‌های جدی نظیر فناوری‌های قدیمی، مشکلات تامین قطعات، نوسانات ارزی و دخالت دولت و سایر نهاد‌ها در این صنعت مواجه است. همچنین وابستگی به دولت و عدم رقابت‌پذیری با بازار‌های جهانی، وضعیت این صنعت را پیچیده‌تر کرده و تولید خودرو با کیفیت پایین‌تر از استاندارد‌های جهانی باقی مانده است. به‌نظر می‌رسد راه رهایی صنعت خودرو از این وضعیت آزادسازی قیمت خودرو و درخواست برنامه از آنها به منظور رشد کمی و کیفی محصولات و عرضه محصولات جدید با پلت‌فرم‌های به‌روز در اسرع وقت است.

چه راهی برای بهبود اوضاع صنعت خودرو ایران وجود دارد؟

بهبود اوضاع صنعت خودرو ایران نیازمند اصلاحات ساختاری، خصوصی‌سازی واقعی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ارتقای فناوری است. همچنین باز هم تاکید می‌کنم که حذف قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد فضای رقابتی می‌تواند به افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها کمک کند. نمی‌توان بدون همکاری با شرکای صاحب فناوری پیشرفتی در صنعت خودرو حاصل کرد. خودروسازان بزرگ هم نیازمند همکاری با دیگر خودروسازان و همچنین قطعه‌سازان بزرگ هستند. همه این موارد به توسعه و پیشرفت صنعت خودرو کمک خواهد کرد.

به‌نظر شما کاهش تولید چه اثری بر صنعت خودرو تا پایان سال می‌گذارد؟

کاهش تولید منجر به افزایش قیمت‌ها، کاهش عرضه و افزایش وابستگی به واردات می‌شود. این روند همچنین می‌تواند منجر به افزایش بیکاری در صنعت خودرو و تشدید رکود اقتصادی در این بخش شود. در بلندمدت، کاهش تولید فشار بیشتری بر مصرف‌کنندگان و خودروسازان وارد خواهد کرد. به هر حال شرایط برای تولید خودرو فراهم و همچنین عرضه و تقاضا متعادل شود.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده