تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۳۲۴۰۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سرگردانی مردم در بازار انحصاری خودرو و قیمت‌های نجومی

سرگردانی مردم در بازار انحصاری خودرو و قیمت‌های نجومی
‌می‌متالز - در حالی که وزیر صمت دائما تاکید دارد که وضعیت بازار خودرو رو به بهبود است، اما معاون او شفاف و صریح اعلام کرد که روند قیمت خودرو کاهشی نیست و نیز وزارت صمت نیم‌نگاهی به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو و رساندن به قیمت بازار دارد.

به گزارش می‌متالز، منوچهر منطقی معاون وزیر صمت صبح روز چهارشنبه ۱۸ بهمن در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری که آیا قیمت خودرو روند کاهشی دارد؟ گفت: «خیر».

این در حالی است که عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت دائما تاکید می‌کند که وضعیت بازار خودرو رو به بهبود است و حتی مردم را به صبر و حوصله در مورد بهبود یافتن وضعیت خودرو دعوت کرده است.

وزیر صمت چندی پیش نیز اعلام کرد: «کاهش قیمت خودرو می‌تواند اتفاق بیفتد، به شرطی که همه کمک کنند.»

‌بعد از سیاست‌های وزارت صمت درباره افزایش تولید و اجرای طرح عرضه یکپارچه خودرو در سامانه یکپارچه و قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت قیمت خودرو از اردیبهشت امسال شروع به کاهش کرد، اما در ادامه با بی توجهی به برخی از سیاست‌ها و اخیرا هم با انتشار مصوبه‌ای مبنی بر عرضه ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار و عدم توجه کافی خودروسازان در قبال مشتریان و تحویل به موقع خودرو‌ها به ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه بازار خودرو بهم ریخت و قیمت خودرو در بازار افزایش یافت.

اما در ادامه با تکذیب عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار و اطمینان بازار از عدم اجرای این مصوبه روند افزایش قیمت خودرو‌ها متوقف شد.

اگرچه روابط عمومی وزارت صمت در توجیه نظر معاون وزیر صمت در مورد عدم کاهش قیمت خودرو توضیحاتی ارائه کرده و اعلام داشته که منظور منطقی روند افزایش خودرو در بازار است، نه قیمت کارخانه‌ای خودرو، اما این وضعیت حکایت از آن دارد که وزارت صمت استراتژی در باره کنترل قیمت خودرو و بازار ندارد بطوری که بعدازظهر روز گذشته وزیر صمت اعلام کرد که به دنبال حذف قیمت گذاری دستوری خودرو هستیم.

اگرچه قیمت‌گذاری دستوری کالا معایبی دارد که نمی‌توان منکر آن شد، اما کارشناسان اقتصادی قیمت گذاری دستوری کالا را در شرایط انحصاری لازم می‌دانند، لذا از آنجا که خودرو کالایی انحصاری در کشور محسوب می‌شود، نمی‌توان در شرایط فعلی قیمت گذاری دستوری خودرو را حذف کرد.

چندی پیش پس از انتشار مصوبه‌ای مبنی بر عرضه ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار، بازار خودرو بهم ریخت و قیمت خودرو در بازار افزایش یافت، لذا لازم است این سوال را از مسولان وزارت صمت داشت که وقتی خبر آزاد سازی قیمت خودرو بازار خودرو را بهم می‌ریزد چگونه می‌توانند بعد از آزاد سازی قیمت خودرو‌ها و به عبارتی حذف قیمت گذاری دستوری خودرو، بازار خودرو را کنترل کرد.

تبعات عرضه کارخانه‌ای خودرو به قیمت حاشیه بازار

سعید موتمنی رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نیز چندی پیش به خبرنگار فارس، گفت: طرح عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار در سال ۹۷ نیز اجرا شد، اما اجرای این طرح در آن مقطع نیز بازار خودروی کشور را بهم ریخت و موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شد.

شورای رقابت: بازار خودرو انحصاری است

براساس مصوبه اصلاحی ۵۴۳ شورای رقابت بازار تمامی خودرو‌های سواری، مونتاژی و وارداتی انحصاری است.

همچنین در این مصوبه آمده است مبنای تنظیم قیمت خودرو براساس ضوابط قیمت گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. به وزارت صمت اعلام می‌شود. وزارت صمت قیمت‌ها را با رعایت مفاد این دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ می‌کند و این قیمت برای عرضه کننده خودرو لازم الاجرا است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت