به گزارش میمتالز، «منوچهر منطقی» معاون صنایع حملونقل وزارت صمت در پنجمین رویداد دانشبنیان با محوریت" زیست بوم خودروی برقی" که امروز (۱۷ اسفند) در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد، گفت: یکی از مهمترین مسائل در زیست بوم خودروی برقی، بحث زیرساختها، طراحی و ساخت است که این موضوع را در وزارتخانه پیگیری میکنیم.
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت گفت: زیست بوم خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای معمولی وسیعتر است اگر از لحاظ درآمدی به آن نگاه کنیم مسائل درآمدی جدیدی را برای آن فراهم میکند ضمن اینکه باید سرمایه گذاری در این بخش از ۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش یابد، البته در ساخت خودروهای برقی ۴۰ درصد بحث نرم افزارهاست که بر روی این نوع خودروها تأثیر گذار است.
منطقی با اشاره به اینکه زیست بوم خودروهای برقی باید سه ویژگی تسلط، تجربه و یکپارچگی را داشته باشد گفت: وزیر صمت از سی سال قبل بر روی خودروهای برقی کار کرده و در این زمینه تدریس انجام داده است و اکنون به صورت جدی این موضوع را پیگیری میکند.
به گفته معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، اجزای زیست بوم در نقش خود باید ظاهر شود یعنی در مرحله نخست باید زیرساخت و فرهنگ را ایجاد کنیم که در این زمینه واردات خودروهای برقی را اجرایی کردهایم و مرحله بعدی طراحی و ساخت است که اکنون کار عظیمی صورت گرفته است. این مرحله مهمترین بخشی است که باید خودروسازان و شرکتهای دانشبنیان به آن توجه کنند تا در انتهای برنامه هفتم، ۴۰ درصد محصولات مرتبط برقی و هیبریدی را ساخت داخل داشته باشیم.
وی با اشاره به تجربه جهانی در نوآوری برای ساخت خودروهای برقی گفت: در ساخت خودروهای برقی باید به سمت نوآوری فناورانه رفت، بازیگران متعدد هستند که زیست بوم برای آنان در نظر گرفته شده است ضمن اینکه باید از ظرفیت همکاریهای بینالمللی استفاده کرد.
منطقی گفت: بر اساس سیاستگذاریها در لایههای بعدی شرکتهای دانشبنیان هستند که باید حمایت شوند تا در طراحی خودروهای برقی نقش آفرینی کنند. شرکتهای دانشبنیان باید در حوزه طراحی و تولید خودروهای برقی شروع به فعالیت کنند تا زیست بوم خودروهای برقی بر اساس سیاستگذاریهای کلان اجرایی شود.
منبع: خبرگزاری مهر