تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۴۸۸۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در پی تلاش‏‏‌های پکن برای افزایش تقاضا در بازار جهانی رصد شد

بیم و امید در بازار سنگ‏‏ آهن

بیم و امید در بازار سنگ‏‏ آهن
‌می‌متالز - بیم و امید در بازار معاملات جهانی سنگ آهن، افت و خیز‌های قیمتی متفاوتی را در بازه‌های زمانی کوتاه مدت در این بازار رقم زده است. در حالی که نهم مردادماه امسال مصادف با ۳۰ ژوئیه، سنگ آهن بعد از خیز از کف قیمتی در این ماه، یک‌بار دیگر کانال ۱۰۰ دلاری را از دست داد، اما با امید‌های ایجادشده ناشی از انتشار بیانیه دفتر سیاسی حزب کمونیست چین، کانال ۱۰۰ دلاری سنگ آهن در روز‌های ابتدایی ماه اوت احیا شد.

به گزارش می‌متالز، هرچند افت‌وخیز‌های قیمتی در این کانال از ابتدای اوت تا روز گذشته، دوشنبه ۱۲ اوت، قابل‌توجه بوده است که از آن جمله می‌توان به کاهش‌های متوالی قیمت سنگ آهن از روز ۵ اوت (۱۵مرداد) تا یکشنبه ۱۱اوت (۲۱مرداد) اشاره کرد. دیروز، اما با تثبیت بهای سنگ آهن با محتوای آهن ۶۲ درصد، قیمت این محصول معدنی پرکاربرد اندکی بالاتر از سطح قیمتی ۱۰۱ دلار تثبیت شد. در واقع با تثبیت قیمت در این سطح قیمتی، دیروز بازار سنگ آهن شاهد توقف کاهش‌های اخیر قیمتی بود.

برخی تحلیلگران از احتمال از دست رفتن کانال ۱۰۰ دلاری در روز‌های پیش رو در صورت تقویت بیم‌ها و تضعیف امید واری‌های ایجادشده می‌گویند. با این حال، در صورت ورود حمایت‌های وعده داده شده برای افزایش مصرف سنگ آهن و محصولات فولادی در چین از سوی دومین اقتصاد بزرگ دنیا، یک فرضیه دیگر، صعود بهای سنگ آهن در کانال ۱۰۰ دلاری (و حتی بالاتر) است. وب‌سایت خبری و تحلیلی Trading Economics دیروز در تحلیل آخرین وضعیت بازار جهانی سنگ آهن از تثبیت بهای این محصول معدنی در محدوده ۱۰۱ دلاری خبر داد و در این باره نوشت: «قیمت محموله‌های سنگ‌ آهن با محتوای آهن ۶۲‌درصد بالای ۱۰۱دلار تثبیت شد و کاهش اخیر را متوقف کرد؛ زیرا سرمایه‌گذاران منتظر گزارش‌های اقتصادی کلیدی در این هفته هستند که می‌تواند چشم انداز تقاضا در چین را به‌عنوان مصرف‌کننده برتر به سمت این بازار هدایت کند. آخرین آمار تولید صنعتی، خرده‌فروشی و بیکاری این کشور نیز اواخر این هفته منتشر خواهد شد. هفته گذشته، داده‌ها نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده در چین در ماه ژوئیه بیش از حد انتظار افزایش یافت، زیرا پکن تلاش‌های خود را برای افزایش مصرف افزایش داد؛ اگرچه قیمت‌های تولیدکننده همچنان در بر دارنده اثر کاهشی بود. احساسات و پیش‌بینی‌های فعلی سرمایه‌گذاران درباره وضعیت پیش روی بازار سنگ آهن با توجه به این موضوع و همچنین گمانه زنی‌ها درباره کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو، ادامه دارد و به طور بالقوه می‌تواند رشد جهانی و تقاضای فلزات را افزایش دهد.

در همین حال، عوامل بنیادی ضعیف برای بازار سنگ‌ آهن همچنان بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین عوامل بنیادی اثرگذار بر این موضوع، رکود ساخت‌وساز در چین است؛ در حالی که برخی تولیدکننده‌ها از جمله استرالیا فعالیت‌های تولیدی خود را افزایش داده اند.» به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، به نظر می‌رسد در شرایطی که تقاضا برای محموله‌های سنگ آهن در بازار جهانی، به‌خصوص در چین به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی این محصول معدنی، ضعیف است و سرمایه‌گذاران با نوعی بیم و نگرانی در این بازار روبه‌رو هستند، اما امیدواری‌های ایجادشده بعد از انتشار بیانیه حزب کمونیست چین، مهم‌ترین عامل احیای اخیر کانال ۱۰۰دلاری سنگ آهن است.

دفتر سیاسی حزب کمونیست چین اخیرا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که برای حمایت از اقتصاد چین و افزایش مصرف داخلی و تقاضای داخلی از سیاست‌های حمایتی استفاده خواهد کرد. به گفته حزب حاکم چین، در حال حاضر، «اقتصاد این کشور با اثرات نامطلوب ناشی از تغییرات در محیط خارجی، تقاضای داخلی ناکافی و گذار دردناک از محرک‌های قدیمی رشد اقتصادی به عوامل جدید» مواجه است. در شرایطی که امیدواری‌ها از بابت اعمال سیاست‌های حمایتی و افزایش تقاضا در بازار معاملات سنگ آهن، بهای این محصول معدنی را به کانال‌های بالاتر قیمتی فرامی خواند، اما یک مزاحم اصلی یعنی رکود ساخت‌وساز، با اثرگذاری بر تقاضا، بهای این ماده اولیه صنعتی را با نوسان و کاهش‌های پی‌درپی در روز‌های اخیر روبه‌رو کرده است. از آن جمله می‌توان به کاهش بهای این محصول در فاصله ۵ تا ۱۱اوت ۲۰۲۴ اشاره کرد. تحلیلگران و فعالان بازار علاوه بر تقاضای ضعیف برای محصولات فولادی در چین، از افزایش عرضه جهانی سنگ‌ آهن و موجودی بالای انبار‌های سنگ‌ آهن در بنادر چین، به عنوان دلیل دیگر کاهش قیمت سنگ‌ آهن و محصولات فولادی در بازار‌های آسیایی یاد می‌کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده