تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۸۹۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

جنبش فولادسازان چینی برای کاهش قیمت زغال سنگ کک

جنبش فولادسازان چینی برای کاهش قیمت زغال سنگ کک
‌می‌متالز - فولادسازان چینی در دهم آگوست طی یک جنش سراسری از قیمت پیشنهادی خود برای زغال سنگ کک ۶.۹ تا ۷.۶ دلار در هر تن کاستند. به اعتقاد آنها زغال سنگ باتوجه به حاشیه سود پایین صنعت فولاد و کسادی بازار داخلی باید با قیمت کمتری عرضه شود.

به گزارش می‌متالز، قیمت زغال سنگ کک در چین طی هفته‌های گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرد. با این حال فولادسازان چینی مدعی‌اند زغال سنگ کک با بهای بالایی به فروش می‌رسد و با توجه به حاشیه سود پایین صنعت فولاد در شرایط فعلی، تولیدکنندگان باید زغال سنگ را با قیمت کمتری عرضه کنند. به دنبال این موضوع فولادسازان «هبی» برای سومین بار در سال جاری جنبش کاهش قیمت کک را به راه انداختند و در دهم آگوست از قیمت پیشنهادی خود برای زغال سنگ کک بین ۵۰ تا ۵۵ یوان در هر تن معادل ۶.۹ تا ۷.۶ دلار در هر تن کاستند. طبق ارزیابی‌های مای‌استیل میانگین سود تمام شده ۲۴۷ کارخانه فولادی کوره بلند در سراسر چین از ابتدا تا هشتم آگوست ۵.۱۹ درصد بود که نسبت به دو هفته قبل ۶.۴۹ درصد کاهش یافته است.

جنبش فولادسازان چینی برای کاهش قیمت زغال سنگ کک

آمار‌های منتشر شده از کاهش تولید فلز داغ چین در طول هفته گذشته حکایت می‌کند و بر اساس بررسی‌های مای‌استیل میزان تولید روزانه فلز داغ در کارخانه فولادسازی کوره بلند این کشور طی دوم تا هشتم آگوست به طور میانگین ۲.۳۲ میلیون تن در روز برآورد شد که بیانگر کاهش تولید ۴۹۲۰۰ تن در روز نسبت به اواخر جولای است. همچنین فولادسازان با توجه به رکود سنگین بازار محصولات فولادی، تمایل کمتری به ذخیره‌سازی زغال سنگ دارند و در تلاش‌اند از میزان ضرر حاصل از فروش محصولات فولادی خود در شرایط فعلی بکاهند. از این رو مجموع ذخیره زغال سنگ کک در ۲۴۷ کارخانه مورد بررسی از دوم تا هشتم آگوست ۶۹۳۰۰ تن یا ۱.۳ درصد در هفته کاهش یافت و به ۵.۳۶ میلیون تن رسید که این رقم بیانگر کمترین میزان ذخایر کک در این کارخانه‌ها از جولای ۲۰۱۱ تا به امروز است. اکنون قیمت ملی زغال سنگ کک چین با احتساب ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده حدود ۱۸۳۹.۷ یوان در هر تن است و کل ذخایر زغال سنگ کک وارداتی در بنادر استان شاندونگ چین شرقی (East China's Shandong) تا هشتم آگوست ۲۰۲۴ به ۱.۴۲ میلیون تن رسید که نشان از افت ۵۰ هزار تنی در هفته دارد.

جنبش سراسری برای کاهش قیمت زغال سنگ کک

تحلیل‌گران در حوزه فلزات معتقدند تقاضا برای زغال سنگ کک چین در کوتاه مدت به دلیل برنامه‌های کاهش تولید در کارخانه‌های فولاد نزولی باقی ماند و به دنبال این موضوع شرایط بنیادی بازار کک در آگوست ۲۰۲۴ نابه‌سامان‌تر خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود طی روز‌های پیش‌رو سایر فولادسازان به جنبش کارخانه‌های فولادسازی هبی بپیوند تا قیمت زغال سنگ کک کاهش یابد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده