تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۴۹
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۹۱۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در نشست صمیمانه با شرکای کسب‌وکار عرصه لوازم‌خانگی عنوان کرد:

صادرات فولاد چین همه بازار‌ها را تهدید می‌کند

صادرات فولاد چین همه بازار‌ها را تهدید می‌کند
‌می‌متالز - در راستای اجرای برنامه جامع ارتباط با مشتریان شرکت فولاد مبارکه، نشست صمیمی شرکت فولاد مبارکه و شرکای کسب‌وکار عرصه لوازم‌خانگی با حضور رضا حیدری، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، عباس هاشمی دبیر انجمن ملی صنایع لوازم‌خانگی و فعالان حوزه صنعت لوازم‌خانگی در تهران هم‌زمان با برپایی نمایشگاه لوازم‌خانگی برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، رضا حیدری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه، در این نشست به ضرورت توجه به بازار‌های جهانی پرداخت و تصریح کرد: صادرات فولاد چین همه بازار‌ها را تهدید می‌کند؛ از این رو بی‌توجهی مسوولین به تحولات بازار‌های جهانی تعجب‌برانگیز است.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر حجم واردات محصولات فولادی به کشور در سال ۱۴۰۲، چالش جدی صنعت فولاد در سال ۱۴۰۳ را موضوع واردات محصولات فولادی چین به ایران و کاهش صادرات فولاد ایران به بازار‌های هدف دانست.

حیدری در این خصوص گفت: کاهش قیمت سنگ‌ آهن و محصولات فولادی در بازار‌های جهانی و صادرات فزاینده فولاد چین برای همه تولیدکنندگان فولاد ازجمله فولادسازان ایران نگران‌کننده بوده است، اما بی‌توجهی وزارت صمت به تحولات بازار‌های جهانی عجیب و نگران‌کننده است و در شرایطی که بسیاری از کشور‌های تولیدکننده فولاد جهت حمایت از تولید داخل خود نسبت به تعرفه گذاری بر واردات محصولات چین به کشور خود اقدام کرده‌اند، ناآگاهی سیاست‌گذاران صنعتی و معدنی کشور از این موضوع تعجب‌برانگیز است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه فقط واردات هدفمند فولاد را قابل‌قبول دانست و آن را به معنای واردات فولاد صرفاً جهت افزایش استفاده از ظرفیت‌های تولید در کشور معنا کرد و وارداتی را که باعث تعطیلی کارخانه‌ها و کاهش استفاده از ظرفیت‌های داخلی باشد خیانتی به سرمایه‌های ملی دانست.

وی در این خصوص افزود: واردات صورت‌گرفته در ماه‌های اخیر باعث کاهش تولید زنجیره تولید شده و این سؤال را ایجاد کرده که در شرایطی که عرضه تولیدکنندگان زنجیره فولاد در بورس کالا بدون مشتری است، چرا مجوز واردات صادر می‌شود و ارز به این واردات تخصیص می‌یابد.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه گفت: واردات فولاد توسط تجار و صادرکنندگان محصولات غیرمرتبط برای استفاده از ارز حاصل از صادرات باید متوقف شود؛ چراکه تجربه نشان داده نه‌تنها به مدیریت بازار کمک نمی‌کند، بلکه در بسیاری مواقع باعث التهاب در بازار می‌شود.

رضا حیدری در ادامه این نشست، به رویکرد شرکت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: شرکت در سه سال اخیر به سمت تولید محصولات کیفی و ویژه رفته و یکی از دلایل اصلی این امر نیز مطالبات صنعت لوازم‌خانگی بوده است.

وی پروژه توسعه ورق سرد و راه‌اندازی خط تولید ورق‌های رنگی به ظرفیت ۱۲۰ هزار تن را یکی دیگر از اقدامات فولاد مبارکه در راستای تأمین حداکثری نیاز صنعت لوازم‌خانگی برشمرد و گفت: افتخار‌های امروز فولاد مبارکه را مرهون تلاش‌های همه صنعتگران و به‌ویژه صنعتگران دهه ۶۰ می‌دانیم و امیدواریم در ادامه راه نیز با توسعه ارتباط با فعالان صنعت لوازم‌خانگی بتوانیم خدمات ارزنده‌تری به صنعت کشور عرضه کنیم.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه افزود: در بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم‌خانگی دغدغه‌های فعالان این صنعت را شنیدیم. بخشی از دغدغه‌ها از جنس محصول کیفی، بخشی تأمین به‌موقع نیاز مشتریان و بخشی هم مربوط به تأمین مالی مشتریان است؛ جای خوشبختی است که اعلام کنیم طی دو ماه گذشته در زمینه تأمین مالی گام‌هایی برداشته‌ایم و اعتقاد داریم این اقدام، حمایت از مردم است و در صورت نیاز ادامه‌دار خواهد بود.

سهم فولاد مبارکه در تأمین نیاز‌های صنعت لوازم‌خانگی افزایش خواهد یافت

حیدری گفت: یکی از دلایل رویکرد تولید محصولات کیفی در فولاد مبارکه، نیاز‌های جدید صنعت لوازم‌خانگی بوده است و با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه فولاد مبارکه سهم این شرکت در تأمین نیاز‌های صنعت لوازم‌خانگی افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه در سال گذشته ۲۰۰ هزار تن محصول برای صنعت لوازم‌خانگی تأمین کرده است، اظهار کرد: افزایش رضایتمندی مشتریان در سایه توجه به نیاز‌های این صنعت محقق می‌شود.

باید جهت تولید ورق‌های سبک‌تر با انعطاف‌پذیری بیشتر اقدام می‌کردیم

وی افزود: سرعت تحول در صنعت لوازم‌خانگی زیاد است و ازآنجا‌که روزبه‌روز تکنولوژی‌ها در سطح دنیا در حال رشد است، به دنبال آن لوازم‌خانگی با استفاده از محصولات فولادی سبک‌تر و منعطف‌تر تولید می‌شود. در همین راستا ما نیز باید نسبت به تولید ورق‌های سبک‌تر با انعطاف‌پذیری بیشتر اقدام می‌کردیم و برای تحقق این امر طرح توسعه متنوع از جمله توسعه نورد سرد و تولید ورق‌های رنگی با کیفیت بالاتر در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفت. در این راستا پروژه توسعه ورق رنگی با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این طرح تمام نیاز صنعت لوازم‌خانگی را تأمین کنیم.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه با بیان اینکه جهت‌گیری فولاد مبارکه حرکت به سمت تولید فولاد‌های ویژه و محصولات کیفی است، تصریح کرد: بر این اساس، بیشترین متقاضی این نوع ورق‌ها نیز صنعت لوازم‌خانگی است و ما سعی داریم این نیاز را برطرف سازیم.

فولاد مبارکه تصمیم گرفت سهم خرید نقدی را برای صنف لوازم‌خانگی به حداقل برساند

حیدری در ادامه با بیان اینکه امروز در همه صنایع شاهد رکود هستیم و این امر در صنعت لوازم‌خانگی نیز نمود داشته است، افزود: ازاین‌رو ۱۵۵ مشتری پایدار تولیدکننده لوازم‌خانگی فولاد مبارکه طی ماه‌های اخیر به‌صورت مستمر درخواست حمایت در زمینه خرید اعتباری را داشتند که در این زمینه فولاد مبارکه تصمیم گرفت سهم خرید نقدی را برای صنف لوازم‌خانگی به حداقل برساند تاجایی‌که در حال حاضر فروش ورق به صنعت لوازم‌خانگی به‌صورت اعتباری انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: این حمایت فولاد مبارکه در واقع حمایت از مصرف‌کننده نهایی لوازم‌خانگی است و بر این باوریم با حمایت از کارخانه‌های تولیدی مردم بهره‌مند خواهند شد؛ چراکه این امر در کنترل و جلوگیری از افزایش قیمت قطعاً تأثیرگذار است.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در ادامه با بیان اینکه واقعیتی که وجود دارد این است که فولادسازان بسیاری هزینه‌های خود را با ارز آزاد پرداخت می‌کنند، افزود: این در حالی است که این شرکت‌ها باید ارز خود را به نرخ نیمایی به کشور برگردانند و این تفاوت نرخ نیمایی و آزاد باعث شده همه صنایع متضرر شوند.

حیدری اظهار امیدواری کرد که با استقرار دولت جدید و اعمال سیاست‌های جدید ارزی در کشور این مشکلات برطرف شود؛ چراکه در حال حاضر نرخ کنترل‌شده ارز باعث شده صادرات کاهش و واردات افزایش چشمگیر داشته باشد.

معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: پیگیری استفاده از اوراق گام و ابزار‌های جدید نقدینگی برای حل مشکل تولیدکنندگان صنعت لوازم‌خانگی

مهدی کویتی، معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه در حاشیه نشست یادشده گفت: برای حمایت از صنعتگران و مصرف‌کنندگان نهایی فروش فولاد مبارکه به تولیدکنندگان صنعت لوازم‌خانگی به‌صورت مدت‌دار انجام می‌شود، اما باید توجه داشت فولاد مبارکه نیز چالش‌های خود را دارد؛ ازاین‌رو به دنبال استفاده از ابزار‌هایی نظیر «اوراق گام» و یا ابزار‌های دیگر مثل روش «برات» و ابزار‌های جدید هستیم که در صورت تأیید نهاد‌های دولتی به مدل جدیدی در پرداخت‌ها خواهیم رسید و بخش عمده‌ای از مشکلات این صنعت حل خواهد شد.

عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران: مشتری‌مداری همواره در فولاد مبارکه مورد توجه بوده است

برگزاری نشست‌های صمیمی بین صنعتگران به‌ویژه در زنجیره تأمین بسیار مثبت است. در این نشست‌ها می‌توان مشکلات و توقعات دو طرف را بررسی کرد و راهکار‌های مثبتی ارائه داد. مشتری‌مداری همواره در فولاد مبارکه مورد توجه بوده و صنعت لوازم‌خانگی مشتری وفادار فولاد مبارکه است؛ از سویی طرح توسعه فولاد مبارکه در زمینه ورق سرد و ورق‌های رنگی بسیار خوب است؛ ضمن اینکه ایجاد تالار دوم در بورس برای لوازم‌خانگی و خودرو کمک‌حال صنعت خواهد بود.

فولاد مبارکه در حوزه تولید ورق‌های رنگی کار‌های درستی انجام داده و همچنان در طرح‌های توسعه خود در دست اجرا دارد. همچنین ایجاد تالار دوم در بورس که برای محصولات لوازم‌خانگی و خودروسازی ایجاد شده بسیار کمک‌حال صنعت کشور است. هراندازه فضای کاری بین طرفین تعاملی‌تر و صمیمانه‌تر باشد، نتایج بهتری به دست خواهد آمد، به‌ویژه اینکه صنعت لوازم‌خانگی از مشتریان وفادار فولاد مبارکه است.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
تداوم رشد بورس؟
اهالی بازار سرمایه ادامه محدودیت دامنه‌نوسان را به نفع بورس نمی‌دانند

تداوم رشد بورس؟