تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۴۲
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۹۱۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طی هفته گذشته در بورس کالا رقم خورد؛

معامله ۲۵۸ کیلوگرم شمش طلا در قالب گواهی سپرده

معامله ۲۵۸ کیلوگرم شمش طلا در قالب گواهی سپرده
‌می‌متالز - در هفته منتهی به ۲۵ مردادماه در مجموع ۲۵۸ کیلوگرم شمش طلا در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران دادوستد شد.

به گزارش می‌متالز، عملکرد بازار گواهی سپرده شمش طلا در هفته گذشته نشان می‌دهد که طی ۵ روز معاملاتی ۲۵۸ کیلوگرم شمش طلا با میانگین قیمت ۴۶۸ هزار تومان در هر گواهی داد و ستد شد.

به این ترتیب، در روز شنبه گذشته ۴۴ کیلوگرم، یکشنبه ۷۴ کیلوگرم، دوشنبه ۲۱ کیلوگرم، سه شنبه ۶۵ کیلوگرم، چهارشنبه ۴۱ کیلوگرم و در روز پنجشنبه ۱۳ کیلوگرم شمش طلا دادوستد شد؛ بنابراین بیشترین حجم معاملات شمش طلا در هفته گذشته به روز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه با معامله ۷۴ کیلوگرم شمش طلا اختصاص یافت.

همچنین بررسی حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از زمان راه اندازی این معاملات تاکنون نشان می‌دهد که در این دوره بالغ بر ۷.۷ تن شمش طلا معادل وزنی یک میلیون و ۵۳ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به ارزش ۳۱ هزار و ۳۹ میلیارد تومان معامله شده است.

روند حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده شمش طلا نیز حاکی از آن است که از ابتدای مرداد ماه تا ۲۵ مرداد ماه جاری در مجموع ۸۳۶ کیلوگرم شمش طلا در این بازار مورد معامله قرار گرفت.

براساس این گزارش، از ابتدای امسال تاکنون نیز در مجموع ۳ تن و ۵۲۸ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا معامله شده است.

نکته قابل تامل در معاملات گواهی سپرده شمش طلا میزان شمش‌های تحویلی به مشتریان است؛ بطوریکه از ابتدای راه اندازی این معاملات در بورس کالای ایران تاکنون، از ۷.۷ تن شمش معامله شده در بازار تنها ۶۴ کیلوگرم شمش طلا توسط مشتریان از خزانه بورس کالا تحویل گرفته شده که این حجم پایین شمش تحویلی در مقایسه با حجم کل معاملات نشان دهنده اعتماد بالای سرمایه گذاران به سازوکار بورس کالا و اطمینان خاطر آنها نسبت به امنیت نگهداری شمش‌های قابل معامله در بورس است.

گفتنی است، هر گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران معادل ۱۰۰ سوت یا ۰.۱ گرم شمش طلا با عیار ۲۴ است و خرید گواهی سپرده شمش از بورس مزایای فراوانی را برای سرمایه گذاران به همراه دارد. اولین و مهم‌ترین مزیت، این امکان است که به تمام سرمایه‌گذاران، اعم از حقیقی و حقوقی، با هر میزان سرمایه حتی با سرمایه خرد، همچنان فرصت معامله در بازار طلا را می‌دهد.

همچنین امنیت سرمایه گذاری به دلیل حفظ سرمایه در مقابل اثرات منفی ناشی از رکود و تورم و نیز امنیت دارایی و تضمین آن به دلیل نگهداری شمش‌های طلا در خزانه بورس از مزایای مهم این معاملات است.

ایجاد امکان متنوع سازی سبد دارایی‌های سرمایه گذاران، برخورداری از معافیت مالیاتی، سهولت در انجام معامله به صورت برخط و لحظه ای، عدم نیاز به مراجعه حضوری به بازار، رفع چالش‌های مربوط به حمل و نقل و نگهداری فیزیکی و در نهایت، هزینه‌های مبادلاتی ناچیز و کمتر نسبت به خرید فیزیکی طلا از دیگر مزایای معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالاست.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده
تداوم رشد بورس؟
اهالی بازار سرمایه ادامه محدودیت دامنه‌نوسان را به نفع بورس نمی‌دانند

تداوم رشد بورس؟