تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۹۲۴۶
سرویس خبر : انرژی

ناتوانی در تولید علت کاهش سود ۹۵ درصدی پتروشیمی فارابی/ افت شدید حاشیه سود "شفارا"

ناتوانی در تولید علت کاهش سود ۹۵ درصدی پتروشیمی فارابی/ افت شدید حاشیه سود
‌می‌متالز - بررسی صورت‌های مالی پتروشیمی فارابی در سه ماهه ابتدایی امسال نشان میدهد که این شرکت به دلیل افت شدید حاشیه سود به رقم ۱.۵ درصد، مقادیر تولید خود را به منظور کاستن از زیان‌آوری کاهش داده است.

به گزارش می‌متالز، بررسی صورت‌های مالی پتروشیمی فارابی در سه ماهه ابتدایی امسال نشان میدهد که این شرکت به دلیل افت شدید حاشیه سود به رقم ۱.۵ درصد، مقادیر تولید خود را به منظور کاستن از زیان آوری کاهش داده است. (لینک کدال https://codal.ir/Reports/InterimStatement.aspx?LetterSerial=۱ YHPJJ ۴ QQQaQQQC ۶ KwcsN ۸ Ft ۶ jPQ%۳ d%۳ d)

صورت‌های سود و زیان این شرکت نشان میدهد که سود هر سهم آن در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۹۵ درصد کاهش یافته است، بدین شکل که از رقم ۵۷ ریال بهار گذشته به ۳ ریال رسیده است. عمده دلیل این اتفاق به خاطر سو‌مدیریت در تولید و افزایش هزینه‌های جاری می‌باشد.

به نظر می‌رسد کاهش حاشیه سود فارابی موجب شده که برای جلوگیری از زیان بیشتر در این دوره زمانی، مقادیر تولید خود را به شدت کاهش دهد. به طور کل تولید محصولات فارابی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه ۲۳ درصد افت کرده که بیشتر مربوط به کاهش تولید دی اکتیل فتالات میشود که حجم تولید آن ۵۵ درصد کاهش یافته است.

علت اصلی و قابل تامل این است که شرکت مذکور به شکل ناباورانه‌ای هزینه‌های فروش، اداری و عمومی بالایی برای خود تراشیده است. این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۳۵ درصد افزایش یافته و به رقم ۵۳.۳ میلیارد تومان رسیده است. یعنی درنظر بگیرید که حدود یک چهارم درآمد عملیاتی یک بنگاه اقتصادی در این ردیف که مختص به هزینه‌های ایاب و ذهاب، انبارداری، بازاریابی، تبلیغات، حقوق و دستمزد کارمندان غیر‌تولیدی و امثالهم میشود، هزینه شده است.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده