تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۴۹۴۸۷
سرویس خبر : انرژی
کاهش محدودیت‌های برق، رونق را به رینگ پتروشیمی‏‏‌ها بازگرداند

رشد قیمت‌های پایه با ارز مبادله‏‏‌ای

رشد قیمت‌های پایه با ارز مبادله‏‏‌ای
‌می‌متالز - قیمت پایه محصولات پتروشیمی در روز ۲۸ مردادماه در حالی افزایشی اعلام شد که قیمت‌های جهانی این محصولات تحت‌تاثیر افت ۱.۷ درصدی شاخص برنت، روند کاهشی را در پیش گرفتند. رشد قیمت پایه پلیمری‏‏‌ها و شیمیایی‏‏‌ها به میزان رشد دلار مبادله‏‏‌ای است و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی بر قیمت‌گذاری‏‏‌های هفته جاری تاثیر چندانی نداشته‏‏‌اند. با وجود رشد پیوسته نرخ دلار مبادله‏‏‌ای، میزان معاملات در تالار فرآورده‏‏‌های نفتی بورس‌ کالا نسبت به هفته‏‏‌های گذشته افزایش داشته است که نشان‏‏‌دهنده کاهش محدودیت‌های برق در واحد‌های تولیدی است.

به گزارش می‌متالز، شــاخص بـرنــت تحت‌تاثیر مذاکرات آتش بس در نوار غزه از ۱۲ روز گذشته روند نزولی را در پیش گرفت و ۱.۷‌درصد کاهش را نسبت به آخرین روز معاملاتی به ثبت رساند و وارد کانال ۷۹ دلار به ازای هر بشکه شد. همچنین کاهش بهای نفت نشان‌دهنده نگرانی‌های گسترده‌تر در خصوص تضعیف تقاضا از طرف چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است. داده‌های اخیر چین نشان می‌دهد که کاهش قیمت مسکن و افزایش بیکاری در این کشور موجب رشد کند اقتصادی و سبب کاهش نرخ فرآوری نفت خام توسط پالایشگاه‌های چینی شده است. علاوه بر این، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین‌المللی انرژی، هر دو پیش‌بینی کرده اند که افزایش تقاضا برای نفت تحت تاثیر وضعیت اقتصاد چین در ادامه کاهشی خواهد بود. از این‌رو در بازار جهانی، محصولات پتروشیمی نیز تحت‌تاثیر شاخص برنت روند نزولی را در پیش گرفتند و میزان تقاضا برای محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار جهانی کاهشی اعلام شد. این در حالی است که قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخل خلاف جهت بازار‌های بین‌المللی حرکت می‌کند که این موضوع نیز با توجه به رشد تدریجی نرخ دلار حواله‌ای در بازار مبادله‌ای اتفاق افتاده است. از طرفی میزان معاملات این محصولات در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی طی هفته گذشته افزایشی اعلام شد که با توجه به کاهش دما میزان محدودیت‌های برق در واحد‌های تولیدی کاهش یافته و از این‌رو میزان تولید به روز‌های پیش از آغاز قطع برق رسیده است.

رشد قیمت پایه پتروشیمی‌ها

قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه ۲۸ مردادماه در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفته اند. نرخ دلار مبادله‌ای برای یازدهمین هفته متوالی حدود ۴۳۰ تومان افزایش داشت. به عبارت بهتر دلار مبادله‌ای از ۴۴‌هزار و ۵۳۶ تومان در روز ۲۱ مردادماه به ۴۴‌هزار و ۹۶۶ تومان در روز ۲۸ مردادماه رسید و در واقع با ۰.۹۷‌درصد رشد همراه شد و از این‌رو افزایش قیمت پایه ۹۰‌درصد محصولات پتروشیمی را رقم زد. این موضوع در حالی رخ داده است که قیمت‌های جهانی در کانال نزولی قرار دارند. از طرفی قیمت دلار حواله در بازار مبادله‌ای به مسیر رشد تدریجی خود ادامه می‌دهد و موجب افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است. قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در حالی افزایش یافتند که تغییر قیمت بسیاری از کالا‌ها به میزان رشد دلار است و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی بدون تغییر باقی مانده اند یا در کانال کاهشی قرار دارند.

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز ۲۸ مردادماه نشان می‌دهد که ۹۰‌درصد محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰-۶۰۴۵ با ۲.۳‌درصد رشد معادل یک‌هزار و ۵۴۲ تومان به قیمت ۶۸‌هزار و ۴۰۲ تومان رسید. پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ که دو هفته متوالی در راس جدول پلیمری‌ها بود، طی هفته جاری با ۲‌درصد رشد قیمت پایه در رده دوم این گروه قرار گرفت. در گروه کالا‌هایی که با دلار مبادله‌ای قیمت‌گذاری می‌شوند PVC-E۶۸۳۴ با ۴‌درصد افت، آخرین کالای کاهشی در این گروه بود که نسبت به هفته گذشته ۲‌هزار و ۶۸ تومان کاهش قیمت را به ثبت رسانده و برای دومین هفته متوالی قعر جدول را به خود اختصاص داده است. قیمت جهانی این محصول پلیمری نسبت به هفته گذشته ۶۰ دلار به ازای هر تن کاهش را گزارش می‌کند. به‌طور کلی ۹۰‌درصد گروه محصولات پلیمری با افزایش قیمت همراه بودند و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌ای اتفاق افتاده است. اکریلونیتریل بوتادین استایرن ۰۱۵۰ و PVC-S۶۵ دو محصول کاهشی دیگر در قعر جدول پلیمری‌ها بودند. دلار ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومانی که مبنای قیمت‌گذاری برخی از محصولات پلیمری بود، برای همیشه حذف شد و از این‌رو همه محصولات این گروه به صورت یکپارچه تحت‌تاثیر نرخ دلار حواله‌ای در بازار مبادله‌ای با قیمت ۴۴‌هزار و ۹۶۶ تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. در گروه کالایی شیمیایی‌ها نیز ۷۰‌درصد از گروه‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و آروماتیک سنگین با ۴.۷‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی قرار دارد. در روز ۲۸ مردادماه قیمت پایه این محصول ۳۰‌هزار و ۳۱ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد. اوره گرانوله هم با ۲.۳‌درصد افزایش قیمت در رتبه دوم افزایشی‌های گروه شیمیایی‌ها قرار گرفت. ارتوزایلن با ۲‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییرات ۴۳۰ تومانی نرخ دلار مبادله‌ای رقم خورده است.

افزایش ۵۳ درصدی معاملات شیمیایی‌ها

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی طی بازه ۲۰ تا ۲۴ مردادماه نشان می‌دهد این بازار میزبان ۱۲۸‌هزار و ۴۲۱ تن انواع محصول پلیمری بود که با تقاضای ۱۲۶‌هزار و ۱۲۱ تنی مواجه شد و در پایان ۹۰‌هزار و ۵۲ تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات محصولات پلیمری طی هفته چهارم مردادماه نسبت به هفته پیش از آن به ترتیب ۱۰.۸‌درصد رشد و ۰.۳‌درصد کاهش داشته و این رشد عرضه در حالی اتفاق افتاده است که میانگین قیمت پایه محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالا طی هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن افزایشی بوده است. تالار فیزیکی محصولات شیمیایی در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۴ مردادماه شرایطی متفاوتی با پلیمری‌ها را تجربه کرد، به طوری که حجم عرضه‌ها و میزان معاملات شیمیایی‌ها نسبت به پلیمری‌ها افزایش قابل‌توجهی داشت. از این‌رو در بازه مورد بررسی ۹۰‌هزار و ۲۸۸ تن انواع محصول شیمیایی در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی عرضه شد که با استقبال ۶۳‌هزار و ۲۷۸ تنی مواجه شد و با محاسبه معاملات مچینگ ۴۵‌هزار و ۱۵۸ تن از این محصولات به فروش رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات انواع محصولات شیمیایی در بازه مورد مطالعه نسبت به هفته پیش از آن به ترتیب ۶۸‌درصد و ۵۳‌درصد افزایش را گزارش می‌کند. میانگین قیمت پایه محصولات شیمیایی طی هفته چهارم مردادماه افزایش داشته است. صعودی شدن میزان معاملات و عرضه‌ها نشان از آن دارد که محدودیت برق در واحد‌های تولیدی تحت‌تاثیر کاهش دما طی هفته اخیر به حداقل رسیده است و پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آتی قطعی برق کاملا به پایان برسد و کارخانه‌ها با حداکثر توان خود به تولید ادامه دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده