تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۹۲۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بهینه‌سازی عملیات آتشباری به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید در شرکت آلومینای ایران

بهینه‌سازی عملیات آتشباری به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید در شرکت آلومینای ایران
‌می‌متالز - مدیر امور فنی و فرآوری معدن شرکت آلومینای ایران از بهینه‌سازی عملیات آتشباری به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید در این شرکت خبر داد و گفت: با اجرای این فرآیند هزینه‌های ناشی از عملیات حفاری و انفجار در سطح معادن شرکت آلومینای ایران کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، مهندس محمدامین درویشی با اعلام این خبر اظهار داشت: حفاری و آتشباری بخش مهم و تاثیر گذار در فرآیند استخراج باطله و ماده معدنی در معادن است.

وی افزود: در این راستا با توجه به حجم بالای باطله‌برداری در معادن، به‌منظور کاهش هزینه‌های حفاری و آتشباری که ۲۵ درصد از هزینه‌های استخراج را شامل می‌شود، تصمیم به بهینه‌سازی عملیات آتشکاری معادن شرکت گرفته شد.

وی اظهارداشت: این پروژه در کاهش هزینه‌های حفاری و انفجار، کمک به خلق ارزش افزوده و در نهایت افزایش نرخ تولید و در نتیجه تولید پایدار بوکسیت نقش چشم‌گیری دارد. 

مهندس درویشی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش پرسنل و متخصصان مجموعه آلومینای ایران به طراحی مناسب الگوی آتشباری و بهینه‌سازی دست یافته و نتیجه این امر در مجموع باعث دست‌یابی به خردایش مطلوب، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش عوارض زیست‌محیطی، افزایش راندمان و ایمنی عملیات می‌شود. همچنین در همین راستا و با هدف افزایش نرخ تولید از دستگاه‌های با ظرفیت بیشتر مثل دامپتراک‌های ۶۰ تنی و بیل‌های ۱۲۰۰ و همچنین چال‌های با قطر بیشتر استفاده شد.

وی تصریح کرد: متخصصان این شرکت خصوصیات ناشی از انفجار در سطح معادن را مطالعه و نقاط ضعف و قوت عملیات آتشکاری را شناسایی و در مرحله بعد با انجام محاسبات و طراحی و تست الگو‌های انفجار به راه حل نهایی و الگوی بهینه و مطلوب دست یافتند. در این راه از متخصصین دانشگاهی استفاده شایانی شد کما اینکه دکتر بخشنده دانشیار دانشکاه تهران عضو تیم بهینه‌سازی انفجار در معادن بوکسیت شرکت الومینای ایران بود.

وی ضمن اشاره به اینکه با توجه به انجام بهینه‌سازی و طراحی الگوی انفجار و انجام راستی آزمایی‌های مختلف در مجموع سالانه بالغ بر ۵۳۱ میلیارد ریال صرفه‌جویی داشته است، میزان باطله‌برداری سالیانه در معادن شرکت حدودا ۴۰ میلیون تن می‌باشد.

مهندس درویشی اضافه کرد: این پروژه به لحاظ نوآوری در استفاده از تکنیک‌های نوین آتشکاری مسائل مهمی از قبیل ایجاد شرایط ایمن برای دیواره‌های معدنی و کارکنان و همچنین کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی و افزایش راندمان ماشین‌آلات نیز نتایج ارزشمندی را به دنبال دارد.

وی در پایان با تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی، از کاشت ۱.۵ هکتار نهال بومی و سازگار با شرایط اقلیمی در منطقه جاجرم، احیاء ۵ چشمه در طول معادن که به واسطه خشکسالی‌ها خشک شده بود، ساخت ۵ آبشخور حیات وحش، انجام مطالعات آبخیزداری در حوضه آبریز معادن با هدف جلوگیری از خسارات احتمالی، جمع‌آوری آب‌های سطحی و تغذیه آبخوان‌ها را از جمله این فعالیت‌های اجرا شده توسط شرکت آلومینای ایران عنوان کرد.

عناوین برگزیده