تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۵۸
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۴۹۵۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در صحن علنی مجلس تشریح شد؛

برنامه‌های «اتابک» برای رونق صنعت، معدن و تجارت/ راهی جز رقابتی کردن بازار خودرو نداریم

برنامه‌های «اتابک» برای رونق صنعت، معدن و تجارت/ راهی جز رقابتی کردن بازار خودرو نداریم
‌می‌متالز - وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس با بیان اینکه با مشکلات بخش صنعت، معدن و تولیدکنندگان آشنا است، گفت: ارتقای صنعت و معدن با توسعه و تکمیل صنایع پیشران و معدنی، جلوگیری از خام‌فروشی، حرکت به سمت محصولات ساخت‌محور، بهبود فضای کسب‌وکار، توسعه صادرات و کاهش تصدی‌گری دولت محقق خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، «سیدمحمد اتابک» صبح امروز (سه‌شنبه) در جلسه علنی مجلس در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: برنامه من با محوریت راهبردها، سیاست‌های ابلاغی در اسناد بالادستی از جمله بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی نظام و سند برنامه هفتم پیشرفت کشور تدوین شده است.

وی با تاکید بر اینکه شعار هوشمندانه «جهش تولید» را پیگیری خواهد کرد، افزود: برنامه من با بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان، تشکل‌ها، انجمن‌های مرتبط و شناخت چالش‌ها و مولفه‌های اصلی متاثر از شرایط محیطی و تحولات شاخص کلان اقتصادی کشور و بین‌المللی تدوین شده که با در نظر داشتن فرصت‌ها، تهدید‌ها در عرصه صنعت، معدن و تجارت و سیاست‌گذاری در این حوزه برای تحقق اهداف اسناد بالادستی ارائه می‌شود.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: با توجه به تاثیر چشمگیر صنعت، معدن و تجارت در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و موثرترین بخش‌های اقتصادی کشور بر اشتغال، تولید ثروت، عدالت و معیشت اثرگذار است و می‌تواند سهم بالایی در میزان رضایتمندی، ارتقا سطح اقتصادی و رفاه در کشور داشته باشد.

تلاش برای خنثی‌سازی اثرات ناشی از تحریم‌های ظالمانه

اتابک با بیان اینکه در این برنامه بر اجرای دقیق و به موقع برنامه‌ها بر مبانی علمی، تخصصی، پاکدستی، وفاداری و وفاق تکیه شده است، تاکید کرد: در گام دوم انقلاب باید برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت با هدف ارتقای تولید به عنوان موتور محرکه اقتصاد و با تکیه بر توان داخلی و توسعه صادرات، حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت، تنظیم بازار و موازنه عرضه و تقاضا را در دسترس قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: در تدوین برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، تلاش در جهت خنثی‌سازی اثرات ناشی از تحریم‌های ظالمانه، راهبردها، اهداف اساس مورد تاکید در اسناد بالادستی تاکید شده و علی‌رغم شناخت از سختی مسیر و چالش‌های موجود، بر این باور هستم که می‌توان با تکیه بر انسجام‌بخشی، هماهنگی در لایه‌های سیاستی در کشور، حرکت در مسیر ارتقا تولیدات کارخانه‌ای و ساخت محور به جای منبع‌محور، توسعه صادرات و مدیریت و تنظیم بازار را تحقق بخشید.

پیشتازی در اقتصاد دانش‌بنیان از اهداف مهم است

وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: برنامه هفتم پیشرفت در بخش صنعت، معدن و تجارت، در مسیر اشتغال پایدار و بهبود معیشت مردم گامی موثر است و هدفگذاری ما برای وزارت صمت تحقق اسناد و چشم‌انداز پیش رو است. کسب جایگاه اول صنعتی به راحتی قابل دسترس نیست و تلاش بسیاری را می‌طلبد، توسعه اقتصادی باید با ورود به تکنولوژی‌های جدید برنامه‌ریزی شود. پیشتازی در اقتصاد دانش‌بنیان یکی از اهداف مهم و برنامه‌هایی است که باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال شود.

اتابک گفت: مشارکت راهبردی در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی باید دنبال شود، البته چالش کلان در عمومیت حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت وجود دارد و پایین بودن سهم بهره‌وری، چالش تامین منابع مالی، ناپایداری روند نزولی تشکیل سرمایه ثابت و ناخالص در کشور، مشکلات تامین پایدار انرژی و نظام سیاست‌گذاری، غیر قابل پیش‌بینی بودن متغیر‌های اقتصادی، عدم اجرای صحیح قانون باعث شده وزارت صنعت، معدن و تجارت چابکی لازم را نداشته باشد و نیاز به چابک‌سازی بیشتر دارد.

سیاست‌های پولی و مالی در جهت توسعه کشور باشد

وی تاکید کرد: در بخش صنعت، سیاست‌های پولی و مالی در جهت توسعه کشور مشکلاتی ایجاد کرده که با همدلی سازمان‌های ذی‌ربط برطرف خواهد شد.

وزیر پیشنهادی صمت در ادامه چالش‌های دیگر را رقابت‌پذیری پایین تولید، عدم اجرای صحیح قانون در برخی از واگذاری‌ها، واحد‌های تولیدی با مقیاس کوچک دانست.

اتابک درباره چالش‌های بخش معدن گفت: اینبخش می‌توان اهداف برنامه هفتم را برآورده کند، محرومیت‌زدایی کرده و محرومیت در مرز‌ها را به صورت گسترده برطرف کند، به‌شرطی که دولت تعهدات خود را در رابطه با اکتشاف انجام دهد و معدن‌کاران کشور بتوانند از این اسناد و مدارک برای اکتشاف و استخراج استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در دسترس نبودن اطلاعات بخش معدن، فعالان حوزه را زمین‌گیر کرده است. بسیاری از معادنی که داریم با بخش‌هایی از بدنه دولت درگیر است که باید حل شود. محدودیت دسترسی به ابزار تولید، تولید و فروش محصولات با ارزش افزوده پایین، توسعه نامتوازن، عدم وجود نقشه راه و ارزش زنجیره معدنی از جمله دیگر چالش‌های این بخش است.

چالش‌های بخش تولید و تجارت

وزیر پیشنهادی صمت درباره چالش‌های بخش تولید و تجارت تاکید کرد: ضعف شبکه یکپارچه لجستیک، بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه، ضعف در مدیریت تنظیم بازار، گسست بین سیاست‌گذاران بخشی و فرابخشی در احقاق حقوق ذی‌نفعان و مصرف‌کنندگان، سهم بسزای صادرات غیررسمی و قاچاق در بخش تجارت از چالش‌های این بخش است و برای رفع این چالش‌ها برنامه دارم.

اتابک خاطرنشان کرد: ارتقا سهم بخش‌های صنعت و معدن از ارزش افزوده کل اقتصاد با توسعه و تکمیل ارزش صنایع پیشران و معدنی، تمرکز بر اصول توسعه و حرکت از خام‌فروشی و تولیدات منبع‌محور به سمت محصولات ساخت محور، بهبود فضای کسب و کار برای حضور سرمایه‌گذاران و فعالان تولیدی، تولید محصولات و خدمات با ارزش افزوده بالاتر، توسعه صادرات، زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مناطق محروم، کاهش تصدی‌گری دولت، ارتقا خوداتکایی از طریق عمق دانش داخلی در حوزه حفاری از موارد تأثیرگذار بر رفع مشکلات معدن خواهد بود.

وی تصریح کرد: توسعه و تقویت نشان ساز‌های داخلی برای حمایت از تولیدات داخلی، پشتیبانی از نوآوری و ارتقا بهره‌وری نهاد‌های تولید، پشتیبانی از واحد‌های تحقیق و توسعه، توسعه صنایع دریامحور از دیگر گام‌هایی است که باید در حوزه رفع چالش‌های صنعت، معدن و تجارت برداشته شود.

وزیر پیشنهادی صمت تاکید کرد: سهم اشتغال در بخش تولیدی و صنعتی با هدفگذاری نرخ بیکاری و برنامه‌های عملیاتی هدفگذاری شده که شامل پشتیبانی و ایجاد بنگاه‌های کوچک و افزایش رشد اقتصادی در بنگاه‌های بزرگ است؛ البته اشتغال در بنگاه‌های کوچک شکل می‌گیرد و باید به این بنگاه‌ها توجه کرده و مشارکت مردمی را در آنها پیاده‌سازی کنیم.

شناسایی فرصت‌ها و عملکرد هوشمندانه

اتابک تصریح کرد: برای ایجاد اشتغال در زمینه توسعه معادن و صنایع معدنی با تمرکز بر اکتشاف و زنجیره اولویت‌دار برنامه‌های مانند توسعه اکتشافات را انجام خواهیم داد، مردمی‌سازی استخراج به این مورد بستگی دارد.

وی درباره سرفصل‌های برنامه خود در مدیریت بهینه واردات، گفت: هماهنگی جهت اعمال نظام تعرفه‌ای کارآمد و موثر برای کالا‌های وارداتی با هدف موازنه عرضه و تقاضا، حمایت از تولید داخل، اجرای قانون حداکثر ساخت داخل، توسعه صادرات و تقویت تراز تجاری از طریق صادرات غیرنفتی، توسعه بلوک‌های جدید صادراتی، استفاده حداکثری از موافقت‌نامه‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای، تامین منابع مالی و تخصصی کردن شهرک‌ها است.

وزیر پیشنهادی صمت تاکید کرد: برنامه‌ها باید به‌روزرسانی شود که قطعاً در این خصوص نیاز به یاری و همفکری نمایندگان مجلس دارد. نظام مقدس جمهوری اسلامی در عمر ۴۶ساله خود، دستاورد‌های زیادی داشته است. ملت غیور ایران در این سال‌ها توانسته به پیشرفت و توانمندسازی تولید اقتصادی اعم از صنعت، معدن و تجارت دست یابد و به رشد و ارتقا افتخارآفرین نائل شده است. لازمه حفظ این پیشرفت در گام دوم انقلاب مدیریت بهینه منابع است. شناسایی فرصت‌ها و عملکرد هوشمندانه برای رفع تهدید‌ها ما را به سمت اهداف عالیه نظام سوق خواهد داد.

راهی جز رقابتی‌کردن بازار خودرو نداریم

اتابک در پاسخ به سوالاتی که روز گذشته برای نمایندگان ایجاد شده بود، خاطرنشان کرد: آقای آزادی‌خواه به سه مورد اشاره کردند که ۲ مورد مربوط به گذشته و یک مورد مربوط به خودرو. درباره خودرو باید بگویم واردات خودرو از سوی نمایندگان به شکل قانون ابلاغ شده است و اعتقادم در خودروسازی این است که راهی جز رقابتی‌کردن آن نداریم. تمامی مشکلات حوزه خودرو در بستر رقابتی شدن رفع خواهد شد. ضمن اینکه خودرو باید به سمت خصوصی شدن سوق پیدا کند.

با پیچ و خم‌های صنعت و معدن و مشکلات تولیدکنندگان آشنا هستم

وی بیان کرد: موضوع دیگری که در مورد من مطرح شده درباره سیاست‌گذاری‌ها و عدم اشراف در این بخش است که به‌صراحت می‌گویم در دوره فعالیت خود، صنایع مختلف را با استراتژی صنعتی ساختم و بنگاه اداره نکردم، البته بنگاه‌داری هم کردم، بنگاه‌هایی که اداره ۱۶۵ شرکت داشته و همه را به سوددهی رساندم. هلدینگ ایجاد کردم که موفق بودند و تجربه ۱۰ساله در آنها داشتم.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: اگر از بنگاه‌داری، صنعت ساختم، اگر با ساخت صنایع مختلف، معادن را توسعه دادم و با معاونت یک سازمان بزرگ فهمی از تولید به وجود نمی‌آید، پس فهم از تولید از کجا شکل می‌گیرد. من در وزارت صنعت نبودم، اما به تمام قسمت‌ها را مراجعه کردم و تمام پیچ و خم‌ها را خوب می‌دانم و در جریان مشکلات کار تولیدکنندگان هستم.
اتابک با اشاره به بخش معدن، گفت: امروز بخش مهمی از پهنه‌های کشور این مشکل وجود دارد که ما در کار بخش خصوصی دخالت می‌کنیم. درباره صحبت اتاق بازرگانی باید بگویم این اتاق بخش صنایع و مربوط به صنایع است، تنها بخش خصوصی در آن نیست. امیدواریم برگرداندن اعتبار و شخصیت به معدن و معدن‌داری از اکتشاف تا فرآوری مواد خام را از معادن فراهم کنم.

وی تاکید کرد: خود را فرزند ملت ایران می‌دانم، سرباز ولایت، پایبند به ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران و قوانین کشور، با وجود سختی‌ها متعهد می‌شوم در صورت رای اعتماد تمام توان خود را ضمن هماهنگی کامل با نمایندگان مردم مصروف تحقق برنامه‌ها کنم.

سیدمحمد اتابک روز یکشنبه (۲۱ مردادماه) به عنوان گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

وی با مدرک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا دارای سابقه مدیریتی در هیات مدیره انجمن سیمان، هیات مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و سایر حوزه‌های صنعتی است.

اتابک در کارنامه خود نایب رئیسی اتاق بازرگانی، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، مدیرعامل و نایب رئیس شرکت سیمان تهران، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیات مدیره شرکت‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چند شرکت تولیدی را دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده