تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۱۶
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۹۵۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۳۱ درصدی صادرات به افغانستان/ حفظ بازار با سرمایه‌گذاری مشترک

رشد ۳۱ درصدی صادرات به افغانستان/ حفظ بازار با سرمایه‌گذاری مشترک
‌می‌متالز - رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان ضمن اشاره به رشد ۳۱ درصدی صادرات به افغانستان در بهار امسال گفت: برای حفظ بازار افغانستان باید به سمت سرمایه‌گذاری مشترک حرکت کنیم.

به گزارش می‌متالز، «محمود سیادت» رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مورد وضعیت تجارت دو کشور ایران و افغانستان گفت: در ابتدای ورود طالبان به دولت افغانستان، تجارت با این کشور به شدت کاهش یافت، اما در سه سال گذشته و به مرور روابط تجاری دو کشور با رشد مواجه شد.

سیادت ادامه داد: طی ۳ ماهه سال ۱۴۰۳، صادرات ایران به افغانستان ۵۱۷ میلیون دلار بود که حکایت از رشد ۳۱ درصدی دارد.

وی افزود: به طور معمول میانگین صادرات ایران به این کشور نزدیک به ۲ میلیارد دلار است که قطعاً در صورتی که تبادلات تجاری دو کشور طبق برنامه‌ها به نتیجه برسد، ظرفیت افزایش صادرات تا ۱۰ میلیارد دلار نیز وجود دارد.

سیادت در ادامه گفت: افغانستان دچار تحول اساسی شده و سیاست‌های بسیاری در این کشور تغییر کرده و فرصت‌های زیادی ایجاد شده است. اخیراً نیز نشستی با طرف افغانی برای بررسی فرصت‌های تجاری دو کشور برگزار کرده بودیم.

وی افزود: در گذشته، ایران کالای نهایی و ساخته شده به افغانستان صادر می‌کرد، اما در حال حاضر با تعرفه‌هایی که طالبان بر کالا‌های مشابه ساخت داخل اعمال کرده احتمال حذف یا کمرنگ شدن کالا‌های ایرانی از بازار افغانستان وجود دارد.

سیادت ادامه داد: بنابر این با توجه به شرایط موجود و‏‬ با وضع عوارض بر واردات کالای نهایی از سوی افغانستان، حفظ بازار و تداوم تجارت با این کشور منوط به سرمایه‌گذاری مشترک است.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان تصریح کرد: در این راستا باید به سمت سرمایه‌گذاری و یا سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور برویم و بخشی از تولید را در افغانستان انجام دهیم. این تصمیم بسیار حساس است و برای حفظ بازار افغانستان، باید هر چه سریع‌تر در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه افغانستان در حوزه‌های معدن و کشت فراسرزمینی قابلیت‌های بسیار زیادی دارد، گفت: اگر بخواهیم سهمی از این بازار داشته باشیم باید بر این بخش‌ها متمرکز شویم و مطالعه عمیقی بر بازار این کشور داشته باشیم.

گفتنی است، در حال حاضر روغن‌های سبک و فرآورده‌ای نفتی، گاز‌های نفتی، شمش از آهن و فولاد، کامپاند پلی اتیلن، کف پوش‌های غیرمخملی باف، اوره، تخم مرغ و تخم خوراکی ماکیان، هیدروکربور‌های سبک و سنگین، سیمان، گوجه فرنگی، سیب درختی، انواع پلی اتیلن، سیب زمینی، انواع کفش، میوه جات و سبزیجات، پرتقال، شیرخشک و انواع کاشی و سرامیک مهم‌ترین اقلام صادراتی به افغانستان است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده