تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۸۹۱۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

۵۰ درصد معادن سنگ ساختمانی خراسان رضوی غیرفعال شده است

۵۰ درصد معادن سنگ ساختمانی خراسان رضوی غیرفعال شده است
‌می‌متالز - رییس انجمن بین‌المللی سنگ ایران گفت: باوجود ظرفیت‌های معدنی غنی سنگ در خراسان رضوی، ۷۰ معدن سنگ ساختمانی خراسان رضوی معادل حدود ۵۰ درصد معادن سنگ استان غیرفعال است.

به گزارش می‌متالز، محمد حلاجیان که برای شرکت در سومین نمایشگاه بین‌المللی "سنگ و آسیای میانه" روز چهارشنبه افزود: غیرفعال بودن این معادن در شرایطی است که فرایند اکتشاف آن صورت گرفته است و در مرحله بهره‌برداری رها شده است.

وی ادامه داد: این معادن که معدن سنگ بجستان و معدن سنگ کلاته در زمره آنها به شمار می‌رود در صورت ورود سرمایه گذار می‌توانند سنگ‌های گرانبهایی را وارد بازار‌های بین‌المللی کنند.

رییس انجمن بین‌المللی سنگ ایران گفت: صنعت معدن می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای صادرات نفت باشد، به‌طوری‌که ایران رتبه چهارم را در ذخایر سنگ ساختمانی دنیا دارد و از لحاظ تنوع، رتبه اول در دنیاست و غنی‌ترین منطقه در این حوزه نیز منطقه خراسان بزرگ است.

حلاجیان با بیان این که سالانه حدود ۸۰ میلیون متر مربع سنگ در هفت هزار واحد کشور فرآوری می‌شود عنوان کرد: در ۲۱ استان کشور معادن سنگ ساختمانی وجود دارد که خراسان رضوی یکی از قدیمی‌ترین واحد‌های فرآوری را در اختیار دارد.

وی اضافه کرد: بیشترین مزیت نسبی این حوزه برای ارتباط ایران با کشور‌های آسیای میانه، افغانستان و پاکستان است بنابر این بهترین مراکز تامین‌کننده سنگ برای کشور‌های آسیای میانه با توجه به افزایش قیمت هزینه‌های حمل، خراسان‌رضوی است.

رییس انجمن بین‌المللی سنگ ایران ممنوعیت ورود سنگ مرمر از افغانستان را یکی از چالش‌های این حوزه دانست و گفت: با وجود رفع موانع قانونی، موضوع ممنوعیت سنگ مرمر از افغانستان همچنان وجود دارد که امید است این ممنوعیت از سوی گمرک دوغارون برداشته شود تا امکان بهره وری از این ظرفیت برای کشور و به خصوص خراسان رضوی ایجاد شود.

گفتنی است سومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ و آسیای میانه از فردا به مدت سه روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد آغاز به کار خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده