تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۵۱
بازدید: ۱۰
کد خبر: ۳۵۰۰۶۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
چالش‌های معماری نما و جنس سنگ‌ها در بازار در پنل تخصصی بررسی شد

سوءبرداشت از سنگ‌های ساختمانی

سوءبرداشت از سنگ‌های ساختمانی
‌می‌متالز - پنل چالش‌های معماری و نصب سنگ‌های ساختمانی در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد در غرفه گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار شد؛ در این پنل حامد زارع، مدیرعامل شرکت سنگ‌ هزار و یک؛ حمید علیزاده، عضو هیات‌مدیره انجمن معماران خراسان رضوی؛ علیرضا لعلی نژاد، مدیرعامل لوکس استون و محمد حلاجیان، مدیر روابط بین‌الملل انجمن سنگ ایران درمورد طراحی، اجرا و نصب سنگ‌های ساختمانی گفتگو کردند.

سنگ مورد نظر معمار در بازار وجود ندارد

به گزارش می‌متالز، در ابتدا علیزاده در پاسخ به این سوال که معماری سنگ چه چالش‌هایی دارد، گفت: در حوزه طراحی و اجرای نما با سنگ با چالش‌های متعددی مواجه هستیم؛ از جمله اینکه در زمان طراحی بنا سنگ استاندارد، مورد نظر مهندسان است؛ اما در بازار شاهد سنگ غیراستاندارد هستیم. در حالی که این توقع وجود دارد سنگی که برای یک ساختمان انتخاب می‌شود حداقل استاندارد‌ها را داشته باشد. طراح در زمان طراحی همه جوانب کار از جمله وضعیت اقلیمی، جهت نور، آسایش بهره بردار و… را مدنظر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه اولین اولویت در انتخاب سنگ استحکام است، اظهار کرد: باید به این نکته توجه کرد که سنگ قرار است ۵۰ سال استفاده و به آسایش بهره بردار کمک کند. اطلاعات معماران در حوزه تخصصی سنگ، بسیار حائز اهمیت است. اگر سنگی ماندگار شده به همت معماران بوده است؛ مزیتی که فناوری‌های جدید به طراحان داده این است که دست طراحان را در طراحی باز کرده است.

عضو هیات‌ مدیره انجمن معماران خراسان رضوی با تاکید بر اینکه همه اجزای تشکیل دهنده ساختمان دارای استاندارد خاصی هستند، گفت: معمار زمانی که سنگی را از مرکز فروش سنگ تهیه می‌کند، اطلاعی ندارد که سنگ از کدام معدن تهیه شده است؛ به نظر من این موضوع اصالت سنگ را زیر سوال می‌برد. زیرا بعد از اجرا و بعد از ۵ سال سنگ دچار مشکل می‌شود.

علیزاده با اشاره به لزوم بررسی دستورالعمل ۷۱۴ عنوان کرد: در دستورالعمل ۷۱۴ به ضخامت سنگ هم اشاره شده است، اما برای مهندس معمار این سوال ایجاد می‌شود که استقامت سنگ معادن چگونه سنجیده می‌شود؟

در ادامه زارع با اشاره به فرآیند خرید سنگ اظهار کرد: خرید سنگ زمانی انجام می‌شود که معمار با کارفرما به نتیجه جامع رسیده باشد و انتخاب متریال مناسب در محل مناسب بزرگ‌ترین چالشی است که با آن روبه رو هستند. در شهر‌های مختلف بعضا مرمریت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نباید به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: سالانه چند معدن مختلف تعطیل و چند معدن جدید شروع به کار و ارائه محصول می‌کنند؛ گاهی به روز نبودن اطلاعات باعث می‌شود سنگ به بازار اشتباه فرستاده شود. بر این اساس در مجموعه شرکت سنگ‌هزار و یک آنالیز سنگ از آزمایشگاه اخذ شده و در دسترس فروشنده است.

فرآیند نصب سنگ تخصصی شده است

مدیرعامل شرکت سنگ‌ هزار و یک با تاکید بر اینکه باید نگاه‌ها به خرید سنگ متفاوت شود، گفت: به نظر من نیازمند انقلاب معماری در قالب تغییر سیستم هستیم. مجموعه تولید‌های داخل ایران قابلیت تولید سنگ از ضخامت هشت میل تا بالاتر را دارند.

در ادامه لعلی نژاد با ابراز خوشحالی از وضعیت نصب سنگ در کشور، عنوان کرد: درحال حاضر نصب سنگ برای من نقطه خوشحال کننده است. زیرا سال‌های سال در ایران علاوه بر چالش‌های تولید و طراحی به نصب توجه نمی‌شد. بیشتر طرح تهیه و طرح سنگ بود. شخصی که متخصص هم نبود نصب را انجام می‌داد و این فرآیند یک کار تخصصی و حرفه‌ای محسوب نمی‌شد.

وی ادامه داد: زمانی که سنگ‌های خارجی وارد بازار ایران شد، اوج شکوفایی نصاب‌های ایران بود؛ زیرا کارفرمایان اعتماد نمی‌کردند سنگ گران‌قیمت را در اختیار افراد غیرمتخصص قرار دهند. همچنین در زمان تحریم که کارخانه‌های داخلی شروع به تولید ابعاد اسلب کردند، دیگر دانش قدیمی برای نصب سنگ‌ها جوابگو نبود و باعث شد این فرآیند به مرور جوابگوی پیشرفت سریع صنعت سنگ و و ابعاد و نوع تولید نبود.

یکی از معضلات این بود؛ رفتار سنگ‌ها را نمی‌دانستیم

مدیرعامل لوکس استون ادامه داد: برای مثال برای برخی سنگ‌ها به علت شرایط جوی اتفاقی رخ می‌داد و نسبت به آن دانشی وجود نداشت. از سوی دیگر نصب سنگ ها‌تر یا دوغابی بود، اما به مرور زمان نحوه نصب تغییر پیدا کرد و نحوه نصب چسبی و خشک وارد پروسه نصب شد.

لعلی نژاد افزود: تصور اشتباهی در ایران وجود داشت مبنی بر اینکه اگر یک سنگ را در یک ساختمان استفاده کنیم تا ابد باید کار کند و به رسیدگی و نگهداری نیاز ندارد، اما این تفکر اکنون تغییر کرده است.

وی درمورد امنیت در فرآیند نصب سنگ نیز اظهار کرد: در اجرای سنگ چالش‌های زیادی وجود دارد، پیش از این در اجرای نما در ارتفاع چالش عدم‌ایمنی وجود داشت و نصابان از کمربند و کلاه استفاده نمی‌کردند. این سیستم به مرور تغییر کرد و نصابان اکنون بدون ایمنی اجازه کار کردن ندارند.

مدیرعامل لوکس استون ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که هم به مجری و هم به سازنده کمک می‌کند این است که طراح قبل از اجرای کار چاپ فضا را کاملا ببیند. درحال حاضر تصویر هر اسلب به صورت اسکن‌شده وجود دارد. قبلا وقتی کارفرما قصد داشت سنگی را خریداری کند فقط ظاهر سنگ را می‌دید. درحال حاضر بدون خطا می‌توان هر سنگ را اسکن شده دید و کارفرما با دست بازتری سنگ خود را انتخاب می‌کند.

لزوم اصلاح روش‌ها در صنعت سنگ

در ادامه حلاجیان بر این موضوع تاکید کرد که عدم‌تطابق انتخاب معمار و نوع سنگی که انتخاب می‌شود، باعث می‌شود این تصور در ذهن مصرف‌کننده ایجاد شود که سنگ متریال مناسبی برای لوکیشن نیست.

وی ادامه داد: به دنبال اصلاح روش‌ها هستیم تا روش درستی که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد را در کشورمان اجرا کنیم. از سوی دیگر نوع بسته بندی از محل کارخانه به محل نصب سنگ باعث می‌شود سلامت سنگ و میزان پرت سنگ کاهش پیدا کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده