تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۲۰
بازدید: ۱۲
کد خبر: ۳۴۹۴۹۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
پنل فرصت‌های صادراتی سنگ‌های ساختمانی ایران در بازار قزاقستان و ترکمنستان بررسی شد

سنگ‌اندازی در تجارت سنگ

سنگ‌اندازی در تجارت سنگ
‌می‌متالز - پنل فرصت‌های صادراتی سنگ‌های ساختمانی با حضور امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان؛ رمضان بهرامی، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان؛ محمد حلاجیان، مدیر روابط بین‌الملل انجمن سنگ ایران و احسان صلواتی‌فر، فعال حوزه سنگ در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد در استودیو گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، در این پنل ضمن تشریح شرایط دو کشور قزاقستان و ترکمنستان، روابط بین ایران و دو کشور مذکور مورد بررسی قرار گرفت و بر بازبینی سیاست‌ها در روابط بین‌الملل تاکید شد. فعالان صنعت سنگ بر این باورند که دنیای ارتباطات بر اساس رفتار‌های بین‌المللی شکل می‌گیرد و تنها به لحاظ همسایگی نمی‌توان از مزیت‌ها استفاده کرد و ایران باید رفتار بین‌المللی خود را تغییر دهد. به باور این افراد، علت برخی چالش‌ها در صنعت سنگ دخالت سیاست در تجارت است. عابدی در ابتدای پنل با اشاره به وضعیت روابط ایران و قزاقستان توضیح داد: قزاقستان طی سه دهه گذشته و بعد از فروپاشی شوروی روابط خوبی با ایران داشته است؛ در این سه دهه فراز و فرود اقتصادی زیادی داشتیم، حجم معاملاتی بین دو کشور بیش از دو میلیارد دلار بوده است، اما امروز حجم تجارت با تراز مثبت برای طرف ایرانی نزدیک ۳۰۰ میلیون دلار است که رضایت بخش نیست.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل عدم‌توفیق، تحریم‌های دو دهه گذشته بوده است، اظهار کرد: قزاقستان دومین کشور قدرتمند در منطقه اوراسیاست. درآمد سرانه سالانه این کشور دو برابر کشور ماست. قزاقستان طی یک دهه گذشته توسعه اقتصادی و تعاملات جهانی خوبی برقرار کرده است. این کشور علاقه‌مند تعامل با غرب و شرق و یکی از همسایگان استراتژیک ایران است.

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری قزاقستان طی یک دهه گذشته در صنعت ساختمان، عنوان کرد: نباید در این حوزه از کشور قزاقستان غافل شویم. البته نزدیک ۴۰۰ شرکت ایرانی در این کشور در حوزه سنگ فعال هستند و ایران در بخش خدمات فنی ومهندسی رتبه خوبی در قزاقستان دارد. عابدی با تاکید بر اینکه دنیای ارتباطات بر اساس رفتار‌های بین‌المللی شکل می‌گیرد، گفت: تنها به لحاظ همسایگی نمی‌توان از مزیت‌ها استفاده کرد و باید رفتار بین‌المللی خود را تغییر دهیم. اتاق بازرگانی نقش سفارت خانه‌های بخش خصوصی را دارد که می‌تواند نقش حمایتی و مشاوره را برای فعالان اقتصادی داشته باشد. البته امکانات و اختیارات ما محدود است. وی ادامه داد: اتاق مشترک ایران و قزاقستان در دوره‌ای پیگیری مجدانه داشت که حلقه مفقوده روابط سیاسی دو کشور باید پیدا شود؛ در این راستا در سال ۱۴۰۱ روادید بین دو کشور برای ۱۴ روز لغو و یکی از موانع ارتباطی بین دو کشور برطرف شد.

همچنین اتاق مشترک ایران و قزاقستان در بخش کاهش تعرفه گمرکی بین دو کشور، طی پنج سال گذشته تلاش مضاعفی داشته و در همه کارگروه‌ها ورود پیدا کرده است تا تعرفه گمرکی صفر شود. این اقدامات تمرینی برای رسیدن به تجارت جهانی محسوب می‌شود، اما بازوی دیگر این توسعه حاکمیت است. ما به مدیر اقتصادی نیاز داریم. در ادامه، بهرامی با بیان اینکه ترکمنستان نزدیک به پنج میلیون نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: فضای اقتصادی ترکمنستان باز است؛ این کشور کار‌های عمرانی زیادی انجام داده است و ساخت و‌ساز در این کشور حرف اول را می‌زند. این شهر درحال اجرای فاز دوم شهر هوشمند است. شهر عشق‌آباد به نام شهر سفید در گینس ثبت شده، چون در ساخت این شهر از سنگ استفاده شده است. استفاده ترکمنستان از صنایع ساختمانی حرف اول را می‌زند.

وی ادامه داد: در ایران کارخانه‌های گچ زیادی وجود دارد، اما این کارخانه‌ها در ترکمنستان از جایگاه خوبی برخوردار نیستند. این درحالی است که یک شرکت ترکیه‌ای بر اساس ذائقه این کشور درحال صادرات سنگ است. اگر دیر بجنبیم بازار را از دست خواهیم داد. باید دوستی را بیشتر کنیم. در پنج سال گذشته مبادلات تجاری بین ایران و ترکمنستان بین ۱۳۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار بوده که نوسان زیادی دارد؛ اولین علت نوسان این است که سیاست در تجارت دخالت می‌کند. رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان با بیان اینکه تجارت چمدانی در هر کشوری الگویی داشته و رواج دارد، گفت: این تجارت در مرز اینچه برون با نگاه سلیقه‌ای متوقف شد و تردد مسافر انجام نمی‌شود. در حالی که می‌تواند به گردش مالی خوبی منجر شود؛ در این میان مسوولان باید قوانین و حقیقت اقتصادی را متوجه شوند. بیشتر وقت ما صرف برداشتن سنگ‌ها از سر راه می‌شود.

حدود ۴۰‌ درصد تولید سنگ ایران در مشهد مصرف می‌شود

حلاجیان نیز با تاکید بر اهمیت صادرات غیرنفتی اظهار کرد: بر اساس رسالت انجمن سنگ در حوزه صادرات، ابتدا کشور‌های همسایه هدف هستند. جمعیت کشور‌های همسایه ایران حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون است که جمعیت چشمگیری محسوب می‌شود. ایتالیا، هند، چین و برزیل بیش از ۹۰‌درصد سنگ دنیا را تامین می‌کنند و ما به دنبال بازار‌های جدید هستیم. اقدامات متفاوتی در بخش‌های مختلف از جمله سنگ فرآوری شده انجام شده است. این اقدامات بر اساس توان داخل و نیاز و بازار رقابتی بوده است. همچنین با انجمن‌های سنگ کشور‌های مختلف ارتباط گرفتیم و با چین تفاهم نامه امضا کردیم. وی با تاکید بر اینکه هر محصول سنگ بازار خاص خود را دارد، عنوان کرد: بازاریابی بر اساس محصول باید توسط تولیدکننده اتفاق بیفتد. انجمن در راستای اهداف و سیاست ها، بازار‌های درحال رشد را پیدا کرده و در اختیار صنعت سنگ ایران می‌گذارد. روال و روند در کشور‌های ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان رو به رشد است. حضور اتاق‌های مشترک در صنعت سنگ در نمایشگاه نوید این است که با تجربه دوستان به تجار کمک کنیم.

مدیر روابط بین‌الملل انجمن سنگ ایران با اشاره به نمایشگاه سنگ مشهد اظهار کرد: آنچه تحت عنوان نمایشگاه سنگ مشهد طراحی شده بر اساس سه سال مطالعه در منطقه آسیای میانه بوده است. حدود ۴۰‌درصد تولید سنگ ایران در مشهد مصرف می‌شود، با توجه به این پتانسیل و ارتباط گسترده بین مشهد و کشور‌های آسیای میانه و مزیت نسبی در قسمت حمل ونقل این نمایشگاه برگزار شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده