تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۱۴
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۴۹۷۲۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

کمبود مسکن داریم/ دولت باید سامانه املاک و اسکان را تکمیل کند

کمبود مسکن داریم/ دولت باید سامانه املاک و اسکان را تکمیل کند
‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان توضیحاتی درباره علت عدم همکاری دستگاه‌های مختلف با سامانه املاک و اسکان پرداخت.

به گزارش می‌متالز، مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره علت عدم همکاری دستگاه‌های مختلف برای تکمیل سامانه املاک و اسکان و اینکه شناسایی خانه‌های خالی چقدر به ساماندهی وضعیت زمین و ملک در کشور کمک می‌کند؟ گفت: مسکن هم مثل همه کالا‌ها دو طرف دارد یک طرف عرضه و یک طرف تقاضا است. مسکن کالایی است استراتژیک برای هر فردی و در همه کشور‌ها است و در تمام مناطق مساله مسکن مورد توجه است.

وی ادامه داد: در تمام شهر‌ها و روستا‌ها عرضه با تقاضای مسکن دچار نوعی عدم تعادل است. به دلیل عدم عرضه مسکن با کمبود روبه‌رو هستیم و به واسطه اینکه این کمبود اتفاق افتاده هم قیمت مسکن و هم قیمت اجاره بالا رفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این وظیفه دولت‌ها است که زیرساخت را فراهم کنند و هم زمین و هم تسهیلات در اختیار مردم قرار بدهند تا این شرایط تغییر کند توضیح داد: یکی از حوزه‌هایی که مجلس در کنار دولت به آن ورود کرده و می‌خواهد کمک کند تا عرضه زمین و مسکن بالا برود و قیمت اجاره و مسکن را بشکند، همین قانون شناسایی خانه‌های خالی و بارگذاری اطلاعات مورد نیاز آن در سامانه املاک و اسکان است.

نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون شناسایی خانه‌های خالی دو بال دارد یک بال مربوط به عرضه مسکن است که باید توسط خود مردم انجام بشود. افرادی که دارای چند خانه هستند یا خانه‌هایی که خالی از سکنه است نیز باید معرفی شوند. بال دوم خود دولت است دولت به عنوان یک بنگاه اقتصادی بسیار بزرگ اراضی و مسکن بسیار زیادی در اختیار دارد.

پوردهقان گفت: متأسفانه بسیاری از دستگاه‌های اجرایی با وجود پیگیری دولت قبل، شخص آقای رئیس‌جمهور و وزرا کارنامه خوبی در این حوزه ندارد. ما نیازمند این هستیم که جدیت بیشتری در کار باشد و دستورات حکومتی خوبی از سوی دولت برسد و فشاری از سوی وزرا وارد شود، تا شاهد عملیاتی شدن این موضوع باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قوه قضائیه به عنوان دستگاه نظارتی که می‌توانند در این موضوعات فشار بیشتری وارد کنند تا کار را انجام دهند باید ورود جدی به تکمیل سامانه املاک و اسکان داشته باشد. شاید به لحاظ سنتی در ذهن مدیران ما این است که بودجه نباید برگردد و زمین نباید واگذار شود و نباید چیزی از دست بدهیم.

پوردهقان با بیان اینکه این یک نگاه سنتی است که برخی از مدیران ما همچنان دارند و ناشی از نگاهی قبیله‌ای و صنفی در این حوزه و عدم داشتن نگاه کلان است توضیح داد: اگر در این حوزه دولت بتواند از باب خود فشار بیاورد و خیلی از این اراضی را در اختیار مردم و طرح‌های مسکن قرار بدهد حتماً عرضه مسکن بالاتر می‌رود و قیمت به سمت شکسته شدن و کاهش می‌رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: مردم و بخش خصوصی که میزان زیادی خانه در اختیارشان است و این خانه‌ها خالی از سکنه هم هستند، این موضوع باید مورد قبول سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد.

پوردهقان در ادامه توضیح داد: این اعدادی که درباره تعداد خانه‌های خالی از سکنه اعلام شده شوخی نیست و محدود و معمول هم نیست. این موضوع نشان می‌دهد بخش مالیاتی به طور جدی وارد این موضوع نشده و نیاز است با جدیت بیشتری عمل کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه آیا مجلس این موضوع را از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خواهند خواست که سامانه را هر چه زودتر تکمیل کنند؟ گفت: باید جلسه‌ای برگزار شود و نقاط ضعف و نقاط قوت اش بیرون بیاید، هر کجا که مسائل و مشکلاتی دارد اصلاح شود تا ما شاهد بهتر شدن این روند باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده