تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۹۷۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرورت احیای سازمان‌های توسعه‌ای برای نقش‌آفرینی موثر در توسعه صنعتی کشور

ضرورت احیای سازمان‌های توسعه‌ای برای نقش‌آفرینی موثر در توسعه صنعتی کشور
‌می‌متالز - معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو در مجمع عمومی عادی سالیانه این سازمان از نبود یکپارچگی و وحدت رویه در نگاه به سازمان‌های توسعه انتقاد و بر ضرورت احیای سازمان‌های توسعه‌ای برای نقش‌آفرینی موثر در توسعه صنعتی کشور تـأکید کرد.

به گزارش می‌متالز، رئیس هیات عامل ایدرو در مجمع عمومی سالیانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتهی به پایان سال ۱۴۰۲ گفت: انتظار بر این است که اعضای مجمع تصمیماتی در خصوص رفع مشکلات و موانع اتخاذ نمایند.

بابک احمدی با طرح این پرسش که نقش سازمان‌های توسعه‌ای در حکمرانی صنعتی و اقتصادی کشور چیست؟ تصریح کرد: در بحث سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و یا صنایع‌های تک با ریسک بالا که بخش خصوصی رغبتی برای مشارکت ندارد، ولی طبق تکالیف سازمان باید آن را اجرا کند و یا در خصوص موضوع نوسازی صنایع که وظیفه ایدرو به عنوان سازمان توسعه‌ای است، نیاز به منابع وجود دارد که از سال ۱۳۸۸ عملا منابعی وجود ندارد و دولت به سازمان‌های توسعه‌ای به عنوان یک صندوق نگاه می‌کند و سهام شرکت‌ها واگذار می‌شود، اما منابع مالی ناشی از واگذاری که به موجب تکالیف قانون باید به این سازمان‌ها بر می‌گردد، مسترد نمی‌شود.

احمدی افزود: در کنار عدم برگشت منابع حاصل از واگذاری سهام شرکت‌ها، دریافت سود از سهام یکی دیگر از منابع سازمان بوده است که در حال حاضر این منابع نیز از دست رفته است در این وضعیت چگونه بدون منابع می‌توان از تحقق و اجرای برنامه صحبت کرد.

رئیس ایدرو اظهار داشت: در نهایت املاک و دارایی‌ها به عنوان آخرین منابع قابل تعریف است که با توجه به بحث مولدسازی دارایی‌ها و بوروکراسی شدید، امکان استفاده از این املاک و دارایی‌ها وجود ندارد.

بابک احمدی خاطرنشان کرد: علیرغم همه این مسائل، ایدرو از طریق بازار سرمایه و در قالب شرکت سهامی عام پروژه، برای اولین بار در کشور برای تامین منابع مورد نیاز جهت اجرای طرح‌ها اقدام کرده است که در این موضوع هم، عدم همسویی بین سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس در واگذاری شرکت سهامی عام پروژه از مشکلات دیگر ایدرو به شمار می‌آید.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه با تاکید بر اینکه ایدرو یک نهاد تخصصی برای نوسازی صنایع است، از ایجاد نهاد‌های موازی برای نوسازی صنایع مثل نهضت احیاء و... انتقاد کرد و گفت: یکپارچگی و وحدت رویه در نگاه به سازمان‌های توسعه‌ای وجود ندارد.

معاون وزیر صمت در پایان تاکید کرد: با استمرار و اصرار بر رویه موجود، سازمان‌های توسعه‌ای موجود از بین خواهند رفت و از سوی دیگر، چون کشور جهت توسعه صنعتی هم چنان به سازمان توسعه‌ای نیاز دارد، این امر به ایجاد سازمان توسعه‌ای جدید منجر خواهد شد! 

مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای عملکرد سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲ با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های صمت، نیرو، دفاع، اقتصاد، تعاون و سازمان برنامه و بودجه همچنین نمایندگان سازمان حسابرسی برگزار شد. در این نشست گزارش سازمان حسابرسی کشور به عنوان بازرس قانونی و حسابرس مستقل قرائت و صورت‌های مالی تلفیقی ایدرو و شرکت‌های تابعه مورد تایید قرار گرفت.

منبع: ایدرونیوز

عناوین برگزیده