به گزارش میمتالز، با گذشت حدود دو ماه از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما همچنان اختلاف نظر در خصوص دستوری بودن بهای بلیت هواپیما و تمکین به قانون برنامه پنجم توسعه با لغو دستوری بودن و آزادسازی بهای بلیت از میان نرفته است.
دیوان عدالت اداری در ۳۰ خرداد ماه امسال حکم نهایی خود مبنی بر عدم دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما را ابلاغ کرد و ماجرای اختلاف بر سر این موضوع که در برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده بود میان ایرلاینها و سازمان هواپیمایی آغاز شد. ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی معتقد هستند که دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما مربوط به برنامه پنجم توسعه بوده است و دیگر نباید به این موضوع یعنی قانون برنامه پنجم توسعه استناد کرد.
برای بازگشت تعیین قیمت بلیت هواپیما توسط دولت، لایحهای تدوین شد.
به هر سوی محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری چندی پیش اعلام کرد که برای بازگشت تعیین قیمت بلیت هواپیما توسط دولت، لایحهای تدوین شده و برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد تا باز هم تعیین قیمت در اختیار دولت و شورای عالی هوایپمایی قرار گیرد.
اگر چه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است که بعد از آزادسازی بهای بلیت هواپیما، قیمتها کاهش نیافته است، اما دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی میگوید بعد از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، مردم با یک چهارم قیمت و حتی با یک پنجم قیمت، بلیت هواپیما تهیه میکنند.
«مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که با آزادسازی و لغو دستوری بهای بلیت هواپیما و افزایش قیمتها آیا استقبال و تقاضا برای خرید بلیت و سفر با هواپیما بالا است؟ گفت: با اصلاح تعیین قیمت بلیت هواپیما و لغو دستوری بودن بهای بلیت هواپیما هم میزان پروازها و هم تقاضا و استقبال مردم افزایش یافته است.
مسیر تهران- مشهد در برخی از روزها شاید به یک چهارم و حتی یک پنجم قیمت فروخته میشود
اسعدی سامانی با اشاره به اینکه میزان دسترسی متقاضیان و مردم برای تهیه بلیت هواپیما افزایش یافته است ادامه داد: با لغو دستوری بودن بهای بلیت هواپیما، قیمت بلیت هواپیما کاهش یافته است. وقتی سقفی که برای یک ایرلاین اعلام شده است به عنوان مثال برای مسیر تهران- مشهد در برخی از روزها شاید به یک چهارم و حتی یک پنجم قیمت فروخته شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: یعنی این که در واقع مزیتی که آزادسازی بهای بلیت هواپیما برای افرادی که از حمل و نقل هوایی برای سفر استفاده میکنند داشته است این بوده است که دست عوامل بازار سیاه را کوتاه کرده است.
او خاطر نشان کرد: با آزادسازی بهای بلیت هواپیما فروش بلیت توسط خود شرکت هواپیمایی صورت میگیرد و درآمد حاصل از آن وارد شرکتها میشود و موجب افزایش کیفیت خدمات و تعداد ناوگان میشود.
قبل از آزادسازی اگر پارتی داشتید میتوانستید بلیت تهران- مشهد را خریداری کنید.
وی یادآوری کرد: همانطور که اعلام شد این اقدام باعث این میشود که متقاضیان در هر زمان که برای خرید بلیت به سایتها مراجعه میکنند به تعداد زیادی بلیت هواپیما، به عنوان مثال در مسیر تهران- مشهد دیده میشود. در حالیکه قبل از آزادسازی نرخ بلیت با واسطه اگر پارتی داشتید میتوانستید بلیت تهران- مشهد را خریداری کنید.
اسعدی سامانی تاکید کرد: قبل از آزادسازی بهای بلیت هواپیما دسترسی مردم و زمان انتظار برای تهیه و خرید بلیت هواپیما در برخی مواقع به ۲۰ تا ۳۰ روز میرسید، اما الان لحظهای متقاضیان میتوانند اقدام به خرید بلیت کنند. این مزیتی است که مردم در حال حاضر میتوانند از آن استفاده کنند.
منبع: اقتصاد آنلاین