تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۹۹۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

ریزش کمتر از ۱ درصدی قیمت آهن‌آلات

ریزش کمتر از ۱ درصدی قیمت آهن‌آلات
‌می‌متالز - قیمت انواع آهن‌آلات در معاملات بازار آزاد تا ۱ درصد کاهش یافت. فعالان بازار آزاد از افت فروش در مرداد ۱۴۰۳ نسبت به مرداد ۱۴۰۲ خبر می‌دهند و مدعی‌اند قیمت آهن‌‍آلات نسبت به نرخ دلار اکنون در کف قرار دارد ولی برخی همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

به گزارش می‌متالز، قیمت انواع آهن‌آلات در هفته پایانی مردادماه بر مدار نزول قرار داشت ولی کاهش قیمت‌ها در بیشتر مشاهدات کمتر از ۱ درصد بود. فعالان بازار آهن‌آلات عقیده دارند سطح تقاضا در بازار آزاد از سال گذشته کمتر است، به خصوص فروش مردادماه آنها نسبت به مرداد ۱۴۰۳ کاهش یافته است. یکی از آهن‌فروشان خیابان امام خمینی اصفهان در این باره به خبرنگار ایراسین گفت: فروش ما در مرداد ۱۴۰۳ نسبت به مرداد ۱۴۰۲ حدود ۷۰ درصد کاهش یافت. بازار آهن‌آلات هر سال در نیمه گرم سال پر تقاضا می‌شود ولی امسال بازاریان مدعی کاهش شدید فروش هستند. در هفته پایانی مردادماه نیز با افت نرخ دلار در بازار غیررسمی قیمت آهن‌آلات اندکی کاهش یافت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین افت قیمت در بازار تیرآهن بود. قیمت هر شاخه تیرآهن ذوب آهن سایز ۱۲ از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان کاهش یافت. قیمت تیرآهن سایز ۲۰ یزد نیز از ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار تومان به ۶ میلیون و ۷۲۷ هزار تومان رسید. در معاملات کیلویی تیرآهن کاهش قیمتی گزارش نشده است و قیمت‌ها نسبت به دو هفته قبل ثابت است. اکنون هر کیلوگرم تیرآهن ذوب آهن بین ۲۶۸۰۰ تا ۲۸،۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شود. در بازار میلگرد قیمت‌ها ریزش کمتری تجربه کرد و نسبت به دو هفته قبل ثابت بود.

اکنون میلگرد ابرکوه و میلگرد هیربد در کانال ۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم معامله می‌شوند و در میان ارزان‌ترین میلگرد‌های بازار آهن‌آلات هستند، در مقابل قیمت هر کیلوگرم میلگرد راد همدان به کانال ۲۹ هزار تومان می‌رسد. گران‌ترین میلگرد‌های بازار در معاملات هفته گذشته محصول راد همدان، بافق یزد و میلگرد کاشان هستند. متوسط قیمت میلگرد در بازار آزاد در کانال ۲۶ هزار تومان بابت هر کیلوگرم قرار می‌گیرد.

در بازار پروفیل و نبشی قیمت‌ها مانند بازار تیرآهن نزولی بود. قیمت پروفیل ۲ محصول پروفیل اصفهان از کیلویی ۳۵،۳۵۰ تومان به کیلویی ۳۵ هزار تومان کاهش یافت. قیمت پروفیل ۳ همین تولیدکننده نیز از کیلویی ۳۵،۳۵۰ تومان به کیلویی ۳۴،۹۰۰ تومان رسید. بیشترین افت قیمت در بازار پروفیل مربوط به محصولات پروفیل اصفهان بود و قیمت بسیاری از شرکت‌ها در معاملات هفته گذشت ثابت بود. در بازار نبشی نیز بیشترین کاهش قیمت برای محصولات آریان فولاد به ثبت رسیده است. قیمت نبشی ۷ این شرکت از کیلویی ۲۷،۰۴۵ تومان به ۲۶،۹۵۰ تومان کاهش یافت.

فعالان بازار آهن‌آلات کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی را دلیل افت قیمت آهن‌آلات در معاملات هفته قبل معرفی می‌کنند. دلار در بازار آزاد تا سطح ۵۸ هزار تومان کاهش یافت ولی قیمت فعلی آهن‌آلاتی مانند میلگرد مشابه تابستان سال گذشته و با دلار آزاد ۴۷ هزار تومانی است. با این حال بازاریان مدعی‌اند افراد زیادی خرید خود را تا کاهش بیشتر قیمت آهن‌آلات به تأخیر انداخته‌اند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده