تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۰۱۷۴
سرویس خبر : انرژی

رفع ناترازی انرژی تنها با توسعه سرمایه‌گذاری

رفع ناترازی انرژی تنها با توسعه سرمایه‌گذاری
‌می‌متالز - یک کارشناس حوزه انرژی گفت: تنها راه رفع ناترازی انرژی توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است، برای این کار نیز لازم است شرایط فراهم شود تا شاهد ورود شرکت‌های بین‌المللی به صنعت نفت باشیم.

به گزارش می‌متالز، نرسی قربان با اشاره به اقدامات و برنامه‌هایی که باید در دولت چهاردهم و در صنعت نفت رقم بخورد، اظهار کرد: در صنعت نفت با چالش‌هایی هم‌چون ناترازی انرژی در بخش‌های بنزین، گازوئیل و گاز روبه‌رو هستیم که باید برطرف شود، برای این موضوع یا تولید باید افزایش پیدا کند و یا اینکه با افزایش قیمت میزان مصرف و قاچاق را کاهش دهیم، البته در مورد گاز قاچاق وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این کار‌ها مستلزم سرمایه‌گذاری و رسیدن به تکنولوژی‌های روز است، اگر بخواهیم تولید بنزین از پالایشگاه‌ها را افزایش دهیم نیاز به تکنولوژی‌های جدید و یا حضور شرکت‌های خارجی هستیم، گفت: اگر بخواهیم تولید گاز را افزایش دهیم نیز نیازمند سرمایه بالا و تکنولوژی هستیم.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه تحقق این مسایل نیازمند توسعه تعامل‌های بین‌المللی است، گفت: آنطور که در دولت قبل نیز مطرح شد ۲۵۰ میلیارد دلار نیازمند سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز برای احیا هستیم، تاکنون این موضوع محقق نشده و اکنون احتمالا بیش از این رقم نیاز هستیم.

به گفته قربان اگر شرایط به‌ گونه‌ای پیش برود که شرکت‌های بزرگ بین‌المللی حاضر شوند در پروژه‌های ما سرمایه‌گذاری کنند، این کار شدنی است، در غیر این صورت بودجه‌های موجود در داخل کفاف این کار را نمی‌دهد.

وی با اشاره به شرایط فعلی صنعت نفت، گفت: اکنون ناترازی دامن‌گیر صنعت نفت بوده، در فصل تابستان نیز ناترازی گاز به سمت برق می‌رود، رفع این ناترازی‌ها مستلزم سرمایه‌گذاری است، باید نیروگاه‌های جدید خورشیدی و یا گازی تولید شود، باید به این موضوع نیز توجه داشت که وارد مدار شدن یک نیروگاه نیز نیازمند گذر زمان سه تا چهار سال است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده