تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۵۷
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۰۲۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان مطرح کرد؛

لزوم افزایش صادرات محصولات فولادی با آزادسازی نرخ تسعیر ارز فولادی‌ها

لزوم افزایش صادرات محصولات فولادی با آزادسازی نرخ تسعیر ارز فولادی‌ها
‌می‌متالز - رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: رکود بازار فروش محصولات فولادی در کشور و عدم تزریق بودجه کافی برای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی از جمله موضوعاتی است که این روز‌ها رونق تولید شرکت‌های فولادی را با چالش مواجه کرده است و این امر باعث کاهش تولید فولاد و پر شدن انبار محصولات کارخانجات و در نهایت انباشت سرمایه‌های آن شرکت‌ها شده است.

به گزارش می‌متالز، محمد خزامی، رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان با بیان اینکه امروزه کارخانجات و تولیدکنندگان محصولات فولادی با مشکلات بسیاری در زمینه تأمین پایدار انرژی در فصول گرم و سرد سال مواجه هستند، گفت: محدودیت‌ها و قطع برق و گاز فولادی‌ها باعث عدم پایداری تولید و عدم ایفای تعهدات شرکت‌های فولادی در قبال مشتریان داخلی و خارجی شده است که بالتبع این امر تهدیدی بسیار جدی برای بازار‌های فروش شرکت‌های فولادی محسوب می‌شود؛ لذا سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولید و تأمین انرژی جهت پایداری تولید شرکت‌های فولادی و حفظ اشتغال بسیار لازم و ضروری است.

وی اضافه کرد: افزایش بی‌ر‌ویه نرخ حامل‌های انرژی شرکت‌های فولادی در سالیان اخیر در کنار عدم پایداری تأمین انرژی، معضل فوق را دوچندان کرده است. لازم است جهت افزایش رقابت‌پذیری آنها در بازار‌های جهانی متناسب‌سازی نرخ حامل‌های انرژی اتفاق بیفتد.

به گفته خزامی، رکود بازار فروش محصولات فولادی در کشور و عدم تزریق بودجه کافی برای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی موضوع مهم دیگری است که امروزه رونق تولید در شرکت‌های فولادی را با چالش مواجه کرده است و این امر باعث کاهش تولید فولاد، پر شدن انبار محصولات کارخانجات و در نهایت انباشت سرمایه‌های آن شرکت‌ها را فراهم آورده است.

توسعه صادرات محصولات فولادی راه برون‌رفت از چالش جدی است

رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان، توسعه صادرات محصولات فولادی را راه برون رفت از این چالش جدی عنوان کرد و گفت: متأسفانه به دلیل قوانین و مقررات دست و پا گیر نظیر الزام عرضه صد در صد ارز حاصل از صادرات فولادی‌ها در سامانه نیما و قیمت‌گذاری دستوری نرخ تسعیر ارز در آن سامانه مدتی است صادرات با چالش مواجه شده است. به نظر می‌رسد راه حل این معضل که می‌تواند زمینه تسهیل تولید و رونق صادرات را در پی داشته باشد، آزادسازی نرخ تسعیر ارز شرکت‌های فولادی به صورت پلکانی و با رویکرد افزایش صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا باشد.

وی اظهار کرد: ارائه تسهیلات سرمایه در گردش مناسب با نرخ بهره پایین برای شرکت‌های فولادی می‌تواند کمک حال این صنعت باشد و تخصیص آن در دستور کار نظام بانکی قرار گیرد.

خزامی افزود: یکی دیگر از مسائلی که طی سال‌های اخیر تسهیل تولید و رونق صادرات شرکت‌های فولادی را درگیر خود کرده است، وضع مقررات و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه برای صنعت و بازار فولاد ناشی از مسائلی نظیر افزایش بی‌رویه تورم و تلاطمات ارزی بوده است که برای رونق تولید و صادرات باید از وضع چنین مواردی و آن هم به صورت آنی جلوگیری شود.

قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس کالای ایران

در ادامه رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان، قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس کالای ایران را عامل مهم دیگری عنوان کرد که رونق تولید را تهدید می‌کند.

وی اظهار کرد: مشارکت دادن انجمن و تشکل‌های تخصصی زنجیره فولاد در تصمیم‌گیری‌ها و برون‌سپاری برخی از اختیارات از جانب دولت به آنان می‌تواند زمینه را برای رونق صادرات فراهم آورد. به عنوان مثال؛ اعطای اختیار تعیین ارزش گمرکی محصولات فولادی به انجمن تولیدکنندگان طی چند ماه اخیر توانسته است معضل چندین ساله شرکت‌های فولادی را جهت میزان بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور را حل کند.

رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین خوزستان عنوان کرد:ادغام عمودی شرکت‌های فولادی با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش می‌تواند باعث رونق تولید کارخانجات، کاهش هزینه‌ها و افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های فولادی در بازار‌های جهانی و بین‌المللی شود.

وی ادامه داد: چرا که صدور مجوزات مختلف و متعدد برای ساخت کارخانجات فولادی با مقیاس‌های غیر اقتصادی و بدون آمایش سرزمین منجر به زیان‌دهی برخی شرکت‌های فولادی و هدر رفت سرمایه‌ها و منابع کشور شده است.

توجه به ارائه تسهیلات جهت به روزرسانی تکنولوژی تولید فولاد

خزامی در مورد مشکلات و چالش‌های کنونی بازار، گفت: افزایش بی‌رویه عوارض و حقوق دولتی همچون هزینه‌های بندری و گمرکی در بحث صادرات محصولات فولادی یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان است. به عنوان مثال افزایش پیاپی هزینه انبارداری محصولات فولادی در بنادر کشور با توجه به تحریم‌ها، کمبود کشتی‌های ورودی به ایران و تأخیرات خارج از کنترل صادرکنندگان و مستهلک بودن تجهیزات بارگیری در بنادر منجر به افزایش هزینه‌های جانبی صادرات و بعضاً عدم توجیه اقتصادی آن می‌شود.

وی اظهار کرد: ایجاد بستر‌ها و ارائه تسهیلات جهت به روزرسانی تکنولوژی تولید فولاد در ایران با توجه به ضرورت تولید فولاد سبز در دنیا و لزوم پیروی از قوانین این حوزه جهت صادرات فولاد از ایران از موارد اجتناب ناپذیر دیگری است که باید بدان توجه شود و از امروز برای آن برنامه ریزی صورت گیرد. کنترل واردات محصولات فولادی همچون ورق‌های فولادی مشابه تولید داخل با عنایت به قوانین و مقررات حمایت از ساخت داخل مورد درخواست و تقاضای شرکت‌های فولادی نظیر شرکت فولاد اکسین خوزستان است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده
مولد جدید تورم اجاره/ واکنش منفی بازار معاملات اجاره خانه در کشور به «سقف دولتی تغییر اجاره بها» باعث جهش اجاره بها در میانه تابستان شد/ تیم اقتصادی دولت پزشکیان، «سیاست‌های مهار تورم مسکن» را جایگزین «مصوبات تورم ساز بازار مسکن» می‌کند؟
چرا «رشد ماهانه اجاره‌بها» در مرداد به قله ۱۴۰۳ رسید؟

مولد جدید تورم اجاره/ واکنش منفی بازار معاملات اجاره خانه در کشور به «سقف دولتی تغییر اجاره بها» باعث جهش اجاره بها در میانه تابستان شد/ تیم اقتصادی دولت پزشکیان، «سیاست‌های مهار تورم مسکن» را جایگزین «مصوبات تورم ساز بازار مسکن» می‌کند؟