تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۳۸
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۵۰۵۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه در همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران»:

امروز یکی از اصلی‌ترین اکوسیستم‌های سخت‌افزاری در فولاد مبارکه ایجاد شده است/ لزوم ایجاد اکوسیستم نوآوری و فناوری در شرکت‌های صنعتی/ برنامه‌ریزی تحول دیجیتال و اقتصاد چرخشی در فولاد مبارکه

امروز یکی از اصلی‌ترین اکوسیستم‌های سخت‌افزاری در فولاد مبارکه ایجاد شده است/ لزوم ایجاد اکوسیستم نوآوری و فناوری در شرکت‌های صنعتی/ برنامه‌ریزی تحول دیجیتال و اقتصاد چرخشی در فولاد مبارکه
‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه در پنل تخصصی «نقش ارتقا تکنولوژی و هوشمندسازی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» گفت: باید اکوسیستم نوآوری و فناوری در شرکت‌های صنعتی ایجاد شود، برای این اکوسیستم برنامه زمان‌بندی بلند مدت دیده شود و این اکوسیستم تحت تأثیر تغییر مدیریت‌ها نباشد.

به گزارش می‌متالز، یحیی پالیزدار، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه در پنل تخصصی «نقش ارتقا تکنولوژی و هوشمندسازی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» در همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» در خصوص میزان آمادگی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها برای کمک به صنعت فولاد اظهار کرد: اگر بخواهیم به این نکته بپردازیم که چقدر پتانسیل و ظرفیت وجود دارد باید بگویم ظرفیت بالقوه زیاد است، اما نمی‌توانیم بسیاری از آنها را در سیستم خود پیاده‌سازی کنیم.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها نمی‌دانند در صنعت فولاد به چه چیز‌هایی نیاز داریم و نمی‌توانند توانایی‌های خود را با ما هماهنگ کنند.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه با بیان اینکه همکاری دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها با صنعت فولاد نیاز به حجم بالای سرمایه‌گذاری است، گفت: از سویی نیز این سرمایه‌گذاری‌ها ریسک بالایی را نیز می‌پذیرد و کمتر شرکتی حاضر به پذیرش این ریسک است.

وی با بیان اینکه در کشور‌هایی مانند چین شرکت‌های فولادی پول را از سیستم خود بیرون می‌کشند و در دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری ۱۰ شرکت چینی فعال در صنعت فولاد از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ حدود ۲ برابر شده است، بائو ۲.۵ میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده است و این شرکت الگویی خوب برای دیگر صنایع است.

پالیزدار تاکید کرد: پتانسیل در دانش‌بنیان‌ها وجود دارد، اما بدون مداخله خودمان این امر اجرایی نمی‌شود، باید اکوسیستم نوآوری و فناوری در شرکت‌های صنعتی ایجاد شود، برای این اکوسیستم برنامه زمان‌بندی بلند مدت دیده شود و این اکوسیستم تحت تأثیر تغییر مدیریت‌ها نباشد.

وی با بیان اینکه کار اصلی ما سرمایه‌گذاری است و بالای یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بیش از ۳۰ شرکت دانش بنیان داشته‌ایم، افزود: در حوزه تحول دیجیتال در ۱۵ شرکت حدود ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته‌ایم که در حوزه رباتیک، هوش مصنوعی، پایش مانیتورینگ، لیزر و … فعالیت داشته‌اند.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه ادامه داد: محصولات شرکت‌های تحول دیجیتال در حال حاضر در فولاد مبارکه مورد استفاده قرار گرفته‌اند و می‌توان گفت امروز یکی از اصلی‌ترین اکوسیستم‌های سخت‌افزاری در فولاد مبارکه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ما در حوزه‌های دیگر از جمله تحول دیجیتال و اقتصاد چرخشی نیز برنامه‌ریزی داریم، افزود: ما خود را در سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها محدود نکردیم چرا که بر این باوریم سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها حاصل زحمات قبلی‌ها است.

پالیزدار اضافه کرد: ما امروز در فولاد مبارکه با پارک‌های علم و فناوری در ۱۳ استان تعامل داریم در مشهد، قم، تبریز، تهران، کرمان و … سرمایه‌گذاری داشته‌ایم و این دسترنج گذشتگان بوده است و از این رو برنامه گرنت را در ۲ سطح گرنت فناوری و گرنت دانشگاهی دنبال می‌کنیم.

وی گفت: شرکت فولاد مبارکه در حال حاضر ۷۰ میلیارد تومان در شهرک علمی و تحقیقاتی گرنت دارد و این میزان گرنت در دانشگاه‌ها حدود ۶۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه در خصوص چالش کنونی در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌ها گفت: چالش اصلی در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌ها این است که این شرکت‌ها تنها در صورت وصل شدن به شرکت بزرگ امکان بزرگ شدن دارند و ما اعتقاد داریم شرکت‌های دانش‌بنیان امکان صادرات فنی و مهندسی دارند و از شرکت‌های بزرگ می‌خواهیم این شرکت‌ها را حمایت کنند تا بزرگ‌تر شوند.

وی ادامه داد: سازوکار‌های معاملاتی در داخل شرکت‌های بزرگ لزوماً هم‌راستا با این نیست که این شرکت‌ها معادل بیرونی ندارد و این سازوکار‌ها دلیل دیگری است که این شرکت‌ها نمی‌توانند داشته‌های خود را به خوبی عرضه و رشد را تجربه کنند. 

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده