تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۰۵۱۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه در همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران»:

مدت زمان خاموشی صنایع فولادی در سال جاری به شدت افزایش یافت/ عدم تحقق تعهدات وزارت نیرو در قبال صنایع

مدت زمان خاموشی صنایع فولادی در سال جاری به شدت افزایش یافت/ عدم تحقق تعهدات وزارت نیرو در قبال صنایع
‌می‌متالز - مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه در پنل تخصصی «چالش‌های زیرساخت و انرژی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» گفت: میزان خاموشی‌های صنایع فولادی در سال جاری به شدت افزایش یافته است و چنانچه فولاد مبارکه نیروگاه سیکل ترکیبی را بهره‌برداری نمی‌کرد، صنعت فولاد با مشکل جدی رو به رو می‌شد.

به گزارش می‌متالز، محمدکاظم صباغی‌هرندی مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه در سومین پنل تخصصی «چالش‌های زیرساخت و انرژی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» در همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» اظهار کرد: این همایش در حالی برگزار می‌شود که نزدیک ۲ ماه است اکثر صنایع فولادی با چالش جدی قطعی برق رو به رو هستند و در توقف تولید به سر می‌برند.

وی افزود: اغلب شرکت‌های فولادی در فروردین و اردیبهشت‌ماه تولید دارند و چهار ماه بعد به دلیل محدودیت برق تعطیل می‌شوند و مجدد در مهر و آبان تولید انجام می‌شود و در چهار ماه بعدی به دلیل محدودیت گاز تولیدی صورت نمی‌گیرد.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه در ادامه با بیان اینکه باید برای هرگونه توسعه متوازن و غیر متوازن ایجاد زیرساخت انرژی مورد توجه باشد، ادامه داد: امروز صنعت فولاد با ۲ چالش تأمین پایدار انرژی و افزایش نرخ حامل‌های انرژی رو به رو است.

وی با بیان اینکه سهم صنعت در جهان از انرژی الکتریکی برق حدود ۴۲ درصد است و در ایران این سهم نزدیک به ۳۵ درصد است، اضافه کرد: این در حالی است که سهم آهن و فولاد نزدیک به ۷.۱ درصد و کمتر از ۱۰ درصد است و باید توجه داشت که در زمان اعمال محدودیت برق، ۹۰ درصد از این محدودیت به صنعت آهن و فولاد برمی‌گردد.

صباغی‌هرندی با بیان اینکه اخیراً نیز مدت زمان خاموشی به شدت افزایش داشته است، ادامه داد: علت این امر عدم تعهد وزارت نیرو به برنامه مدیریت برق در تابستان است. باید توجه داشت که از ابتدای تیر ماه تا اواسط شهریور ماه در بهترین حالت ۱۲۰ مگاوات برق به فولاد مبارکه داده شد که معادل برق مورد نیاز یک کوره است و در برخی از مواقع این سهمیه به صفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه فولاد مبارکه طی دو سال گذشته در حوزه سبد انرژی ورود کرده و ۲ واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی را خرداد و تیر ماه به مدار وارد کرد، گفت: اگر این نیروگاه به بهره‌برداری نرسیده بود مشکل جدی در حوزه تولید فولاد در کشور داشتیم.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: همچنین فولاد مبارکه راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی را در دستور کار دارد که تا قبل از اعمال محدویت‌های سال آینده ۱۲۰ مگاوات آن وارد مدار خواهد شد، از سویی نیز بهره‌برداری از نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی بادی در منطقه خواف در دستور کار است که طرح مطالعات آن انجام شده و با بهره‌برداری کامل از این سه پروژه نیروگاهی از تولید ۲.۵ میلیون تن کربن جلوگیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر از صنایع برای راه‌اندازی نیروگاه و ایجاد زیرساخت حمایت شود، به خاطر پایداری تولید هم که شده به خوبی و بهتر می‌توانند بهره‌برداری نیروگاه را انجام دهند.

صباغی‌هرندی در ادامه با بیان اینکه سهم آهن وفولاد کشور در زمان اعمال محدودیت‌ها از گاز حدود سه الی چهار درصد است، گفت: این در حالی است که به صورت متوسط در این شرایط ۸۰ درصد از محدودیت گاز به صنایع فولادی اختصاص می‌یابد.

وی گفت: سال گذشته به دنبال ایجاد حادثه در خط انتقال گاز به استان شرکت‌های فولادی به مدت یک ماه گاز نداشتند و از سویی نیز گاز مورد نیاز نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه نیز تأمین نشد و نیروگاهی که از شهریورماه سال گذشته امکان فعالیت داشت به علت کمبود گاز نتوانست وارد مدار شود.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه در خصوص افزایش نرخ حامل‌های انرژی آب، برق و گاز نیز گفت: نرخ آب از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ حدود ۱۱.۶ دهم برابر افزایش یافت همچنین قیمت برق از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۷ برابر سال ۹۸ رسیده است. همچنین نرخ گاز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۴.۲ برابر شده است. این در صورتی است که سهم هزینه‌های حامل انرژی در صنعت فولاد ۷ درصد و در سال ۱۴۰۲ به ۱۳ درصد رسیده است.

وی با اشاره به راهکار‌های تأمین انرژی صنایع اظهار کرد: ایجاد بازار انرژی به منظور خرید و فروش برق و گاز صرفه‌جویی شده و برقراری ارتباط بین مصارف خانگی به عنوان فروشنده با صنعت به عنوان خریدار، اجرای تعهدات وزیر نیرو در تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های صمت و نیرو در خصوص احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع، تخصیص گاز به نیروگاه‌های احداث شده توسط صنایع، احتساب نرخ گاز نیروگاهی برای نیروگاه‌های احداث شده توسط صنایع و تدوین بسته‌های مشوق سرمایه‌گذاری برای صنایع پرمصرف برای مشارکت ذخیره سازی گاز و پروژه‌های صرفه‌جویی با رویکرد تخصیص گاز صرفه‌جویی شده به صنایع از راهکار‌های پیشنهادی است.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه توضیح داد: درآمد وزارت نیرو به دلیل قطع برق فولاد مبارکه در ۲ ماهه امسال یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است و مسلماً اگر بخش خانگی متقاعد شود که در صورت ۲۰ درصد صرفه‌جویی ماه‌هایی از سال را تا حد مشخص هزینه برق ندهد؛ در این زمینه بهبود ایجاد خواهد شد.

وی گفت: از سویی وزارت نیرو به تعهدات خود در قبال تولید برق صنایع عمل نکرد، این وزارت قرار بود به میزان برق تولیدی توسط صنایع به همین میزان از محدودیت برق آنها بکاهد که این اتفاق نیفتاد.

صباغی‌هرندی تصریح کرد: از سویی نیز صنایع برای بهینه‌سازی لوازم خانگی برای مصرف انرژی مشارکت خود را آغاز کرده‌اند، اما هنوز تضمینی برای تحقق وعده‌های وزارت نیرو و وزارت نفت در این زمینه داده نشده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده