تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۱۹
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۵۰۶۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ورود قیمت سکه به کانال جدید؛ تتر از سد دلار گذشت/ ۳ سناریوی مهم پیش‌روی بازار طلا و ارز

ورود قیمت سکه به کانال جدید؛ تتر از سد دلار گذشت/ ۳ سناریوی مهم پیش‌روی بازار طلا و ارز
‌می‌متالز - معامله‌گران معتقدند «پایان ماه صفر»، «افزایش تقاضا» و «نوسان اونس طلا» سه عامل مهمی هستند که می‌توانند روند قیمت‌ها در بازار طلا و سکه را در هفته پیش‌رو دستخوش تغییر کنند.

به گزارش می‌متالز، بازار طلا و ارز در آخرین روز کاری هفته پرنوسان دنبال شد و روند‌های صعودی و نزولی به سرعت جای خود را به یکدیگر دادند و سکه هم به مانند روز چهارشنبه نقش لیدر بازار‌ها را برعهده گرفت و در غیاب دلار، قیمت‌ها را با خود همراه کرد؛ چراکه اسکناس آمریکایی امروز در هر دو بازار هرات و تهران با افزایش قیمت آغاز به کار کرد، اما نتوانست این روند را حفظ کند و در نهایت با کاهش نسبی به کار خود پایان داد. دلار هرات امروز در ۵۹ هزار و ۲۲۰ تومان شروع کرد و با افزایش تا میانه این کانال پیش‌روی کرد، ولی در نهایت با کمی کاهش در ۵۹ هزار و ۳۵۰ تومان قرار گرفت. قیمت دلار تهران هم با گپ مثبت ۱۵۰ تومانی نسبت به آخرین قیمت در معاملات پشت خطی، در ۵۹ هزار و ۵۵۰ تومان بازگشایی کرد و در ابتدا مانند دلار هرات صعودی شد و به ۵۹ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. اما این روند ادامه نداشت و با عقب‌نشینی در ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان جا خوش کرد.

نوسانات دلار قیمت درهم امارات را هم تحت تاثیر خود قرار داد و این اسکناس امروز با افزایش ۶۰ تومانی نسبت به روز گذشته، در ۱۶ هزار و ۲۵۰ تومان شروع کرد و در ابتدا با افزایش تا ۱۶ هزار و ۲۷۰ تومان بالا رفت. اما در نیمه دوم معاملات نزولی شد و در ۱۶ هزار و ۲۲۰ تومان به کار خود پایان داد.

بازار رسمی، اما مسیری متفاوت با بازار غیررسمی را طی کرد و قیمت دلار مبادله‌ای صعودی شد و قیمت یورو مبادله‌ای نزولی ماند. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز، ۴۹۲۰۹ تومان قیمت‌گذاری شد و حواله دلار هم با افزایش ۵۱ تومانی، ۴۵۳۹۶ تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز با کاهش ۱۵۲ تومانی، ۵۴۷۵۴ تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم با گپ منفی ۹۲ تومانی، به ۵۰۵۱۱ تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، ۱۳۳۹۹ تومان ارزش‌گذاری شد و درهم حواله نیز ۱۲۳۶۱ تومان قیمت خورد.

معامله‌گران فنی معتقدند دلار هرات مرز مقاومت مهم ۵۹ هزار و ۳۵۰ تومان را پیش‌روی خود دارد که در صورت ثبیت بالای آن، افزایش محسوسی را تجربه خواهد کرد. به عقیده این گروه ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان مرز حمایت مهم دلار هرات است که در صورت شکستن این مرز و تثبیت زیر آن، شاهد عقب‌نشینی قیمت اسکناس آمریکایی خواهیم بود که به عنوان فرصتی برای خرید تلقی می‌شود.

نکته جالب توجه در معاملات امروز نوسانات قیمت تتر در بازار رمزارز‌ها بود. تتر که در ۲۴ ساعت گذشته در میانه کانال ۵۹ هزار تومان در حال معامله بود، با افزایش قیمتی که تجربه کرد، به ۵۹ هزار و ۸۴۰ تومان رسید و بالاتر از دلار نشست.

بازار طلا و سکه هم آخرین روز کاری هفته را با نوسان صعودی قیمت سکه و اقلام آن به پایان رساند. امروز سکه طرح جدید و سکه طرح قدیم وارد کانال‌های بالاتر شدند و قیمت سکه امامی که معاملات را در ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان آغاز کرده بود، با روند صعودی به کانال ۴۳ میلیون تومان وارد شد و در ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار گرفت. همچنین نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش شدند.

امروز اونس طلا هم که در روز‌های گذشته روند نزولی در پیش گرفته بود، افزایش قیمت داشت و ۲۵۲۱ دلار ارزش‌گذاری شد. قیمت طلای آبشده هم با بازگشایی در ۱۵ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان فاز افزایشی گرفت و به ۱۵ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در سه میلیون و ۶۳۷ هزار تومان معامله شد. پیگیری از تحلیل‌گران نشانگر این است که طلای آبشده محدوده مقاومتی مهم ۱۵ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را پیش‌روی خود دارد که در صورت تثبیت روزانه بالای این محدوده، افزایش قیمت این فلز گرانبها تداوم خواهد داشت.

همچنین گروهی دیگر از تحلیل‌گران از احتمال عقب‌نشینی اونس طلا به مرز مهم ۲۴۰۰ دلار خبر داده‌اند و معتقدند طلا که این روز‌ها در محدوده ۲۵۰۰ دلار در حال نوسان است، اگر نتواند این سطح را پشت سر بگذارد و رشد قیمت را تجربه کند، ممکن است دوباره به محدوده ۲۴۰۰ دلار بازگردد و به همین دلیل هفته آینده برای این فلز گرانبها حیاتی و تعیین‌کننده خواهد بود.

معامله‌گران فنی هم سخن از افزایش تقاضا در شهریور به میان آورده‌اند و پیش‌بینی کنند قیمت دلار از هفته آینده روند صعودی را در پیش بگیرد؛ موضوعی که بدون شک بر نوسانات قیمت طلا و سکه در بازار داخلی اثرگذار خواهد بود. «پایان ماه صفر» و «افزایش تقاضا» برای «خرید طلا و سکه» دیگر عوامل موثر بر افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طی هفته پیش‌رو خواهند بود.

منبع: اقتصادنیوز

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین