تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۰۸۶۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
یادداشت مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه؛

ضرورت تبدیل اصفهان به مرکز تعاملات و همایش‌های صنعت فولاد

ضرورت تبدیل اصفهان به مرکز تعاملات و همایش‌های صنعت فولاد
‌می‌متالز - برگزاری همایش توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران در هفته گذشته در شهر اصفهان، علاوه بر ایجاد بستری برای هم‌فکری، هم‌اندیشی و هم‌افزایی کارشناسان این حوزه، فرصتی برای ارتقای جایگاه اصفهان به‌عنوان پایتخت فولاد کشور فراهم کرد و با توجه به اینکه بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولادی کشور و متخصص‌ترین سرمایه‌های انسانی این عرصه در استان اصفهان مشغول کارند، بایسته و شایسته است که همکاری شرکت‌های فولادی، اتاق بازرگانی و مدیریت استان و شهرداری اصفهان، این شهر را به مرکز برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی مرتبط با صنعت فولاد تبدیل کند.

به گزارش می‌متالز، اصفهان از دیرباز مرکز شکل‌گیری مشاغل صنعتی و حضور کارشناسان و متخصصان صنوف مختلف بوده و جامعه صنعتی این شهر در حوزه‌های مختلف همواره زمینه تحول‌آفرینی در کشور را فراهم کرده‌اند. وجود نیروی انسانی متبحر و متخصص و توانمند، ازجمله ضروریات شکل‌گیری صنایعی همچون فولاد در این شهر محسوب می‌شود و راه‌اندازی نخستین کارخانه ذوب‌ آهن در ایران نیز در این شهر رقم خورده است.

در وضعیت کنونی، صنعت فولاد کشور به‌طور مستقیم سهمی ۴.۵ درصدی از تولید ناخالص ملی GDP را دارد و بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به‌طور مستقیم در این عرصه اشتغال دارند. استان اصفهان با تولید ۴۰ درصد از کل تولید فولاد کشور و با حضور کارخانه‌ها و گروه‌های صنعتی نظیر فولاد مبارکه، ذوب‌ آهن اصفهان، صنایع دفاع، پالایشگاه و بسیاری از شهرک‌های صنعتی و علمی و تحقیقاتی، این خطه از کشور را به منطقه‌ای استراتژیک، صنعت‌ساز و پیشران در عرصه اقتصاد مبدل کرده است. افزون بر این، اغراق نیست اگر بگوییم تمامی واحد‌های صنعت فولاد کشور به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به‌واسطه دانش و مهارت نیروی انسانی باتجربه و متخصص و تربیت‌یافته این استان به تولید و شکوفایی رسیده‌اند.

ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فنی، تجهیزاتی، انسانی و تکنولوژی موجود در صنعت فولاد اصفهان، بستر مناسبی برای تبدیل این کلان‌شهر به مرکز تجمعات و تبادلات فولاد کشور ایجاد می‌کند و بدون تردید، ارتقای جایگاه ایران در منطقه، توسعه فعالیت‌های صنعتی، هم‌افزایی و همکاری شرکت‌های فولادی و معدنی با یکدیگر و در نهایت رشد پایدار صنعت فولاد در سایه ایجاد این مرکز محقق می‌شود.

درحالی‌که ایران اسلامی با تولید بیش از ۳۰ میلیون تن تولید فولاد بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه به شمار می‌آید، این صنعت همواره با چالش‌هایی در تدوین استراتژی صنعتی دست‌وپنجه نرم می‌کند و همین مسئله مخاطرات زیادی را در حوزه برنامه‌ریزی برای زنجیره تأمین و ارزش‌آفرینی، سرمایه‌گذاری و تأمین امنیت اقتصادی صنایع فولادی به وجود آورده است. علاوه بر این، چالش‌های تأمین مواد اولیه، ناترازی در تأمین انرژی برق و گاز، چالش‌های حمل‌ونقل، عوارض و مالیات و… نیاز به آینده‌پژوهی، اعمال تغییرات در راهبردها، برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی را دوچندان کرده است.

بدون تردید، اصفهان بهترین گزینه برای برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی در صنعت فولاد است و شکل‌گیری شورای راهبردی همایش در حوزه صنعت که دبیرخانه آن کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان است، فرصت مغتنمی برای ارتقای جایگاه و منزلت این شهر است و برگزاری همایش توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران با موضوع سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران در این شهر، بخشی از این مقصود را دنبال کرد.

شرکت فولاد مبارکه در پایتخت فولاد کشور، همواره به تعالی نام ایران و خلق آینده‌ای بهتر برای ایران اسلامی فکر می‌کند و با ایجاد زنجیره کامل ارزش و تولید بهترین محصولات فولادی با رعایت تمامی استاندارد‌های زیست‌محیطی، به‌عنوان یک بنگاه اقتصادیِ نمونه و جهان‌تراز، در بسیاری از زمینه‌ها، ازجمله تولید فولاد خام و انواع محصولات سرد و گرم و پوشش‌دار و تأمین نیاز صنایع پایین‌دست شناخته شده است. این شرکت در اشتغال‌زایی بیش از ۳۹۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، انجام مسوولیت‌های اجتماعی در قالب‌های مختلف، همچون توسعه ورزش استان، پرداخت سود پایدار به سهام‌داران ازجمله سهام عدالت و… منشأ خیر و اثر برای استان اصفهان و کشور بوده و همچون گذشته، از طریق ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی خود، در پی ارتقای منزلت ایران عزیز است.

محمدجواد براتی - مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده