تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۵۰۹۲۹

۱۵ کشته و ۴ مصدوم فقط در ۶ حادثه! / تاثیر مسوولیت اجتماعی معادن در بهبود وضعیت جاده طرود + فیلم

۱۵ کشته و ۴ مصدوم فقط در ۶ حادثه! / تاثیر مسوولیت اجتماعی معادن در بهبود وضعیت جاده طرود + فیلم
می متالز - عدم توجه مسوولان به محور طرود استان سمنان باعث شده این جاده از کمترین ضروریات مانند شانه‌خاکی، تابلو‌ و علائم هشداردهنده، دوربین کنترل سرعت، خط‌کشی بی‌بهره باشد و فقط در ۶ حادثه ۱۵ کشته و ۴ مصدوم بر جای گذارد.

به گزارش می‌متالز، «تصادف یک دستگاه پراید با یک نفر شتر در محور طرود-بیارجمند استان سمنان باعث کشته شدن ۲ جوان تقریبا ۳۵ ساله شد» این خبری بود که «حسین درخشان» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سمنان در هفته اول شهریورماه اعلام کرد.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان سمنان بعد از تشریح زوایای این اتفاق برای جلوگیری از دیگر حوادث احتمالی به رانندگان هشدار داد: پرهیز از سرعت زیاد و توجه به جلو در محور‌های مواصلاتی از این اتفاقات تلخ پیشگیری می‌کند، در محور‌های کویری نیز توصیه ما به رانندگان هوشیاری و استراحت کافی است.

به صورت معمول اشتباهات رانندگان در محور‌های مواصلاتی کشور یکی از دلایل بروز حوادث است که قاعدتا تذکر به آنان در صورت عامل بودن می‌تواند آمار تصادفات را کاهش دهد؛ اما این قاعده در محور مواصلاتی طرود در فرع ماجرا قرار دارد، چرا که حادثه، تصادف، مصدوم شدن و جان‌باختن، قصه‌ی پرتکرار این جاده مهم و پرخطر است که بیش از گذشت چند دهه همچنان تلفات می‌گیرد و غیراستاندار بودن و نداشتن امکانات ضروری سرفصل و علت تمام حواث مذکور است.

۱۵ کشته و ۴ مصدوم فقط در ۶ حادثه؛ نگاهی به حوادث و تصادفات رخ داده در محور طرود

دی‌ماه سال ۱۳۹۵، «ناصر سلمانپور» معاون اورژانس ۱۱۵ شاهرود در خبری اعلام کرد: در جاده شاهرود به روستای طرود، یک دستگاه خودروی پژو پارس واژگون شد که سه مصدوم برجا گذاشت، مصدومان این حادثه پس از رسیدگی‌های نخستین، برای ادامه درمان با بالگرد اورژانس به بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود منتقل شدند.

۲۸ خرداد‌ماه سال ۱۴۰۲ یک خانواده پنج نفره در یک وانت پیکان با برخورد با یک دستگاه تریلی در همین محور طرود-شاهرود در دم جان باختند و عجیب‌تر از آن اینکه همان شب یک جوان دیگر در این جاده بر اثر تصادف جان خود را از دست داد.

تعداد بازدید : 2

دقیقا ۳ ماه بعد از حادثه وانت پیکان با یک دستگاه تریلی یعنی شهریورماه سال ۱۴۰۲، تصادف دو دستگاه خودرو در جاده طرود منجر به کشته شدن هر دو راننده این خودرو‌ها شد.

تیرماه سال ۱۴۰۳، یعنی حدود ۲ ماه قبل بود که «یک تصادف با پنج کشته/ جاده پرخطر طرود-شاهرود باز هم حادثه‌ساز شد» تیتر اخبار استان سمنان و دیگر رسانه‌های کشوری شد؛ مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سمنان گفت: ساعت ۱۶:۲۰ یکشنبه ۰۳ تیرماه ۱۴۰۳ تصادف دو خودروی سواری پژو پارس با پژو ۴۰۵ در کیلومتر ۴۰ جاده شاهرود به طرود به هلال‌احمر اعلام شد و بر اثر آن ۳ سرنشین پژو ۴۰۵ و ۲ سرنشین پژو پارس در دم کشته شدند و یک نفر مجروح شد.

حوادث بالا تنها بخشی از تصادفات جاده طرود در سال‌های مختلف بود و همان طور که ذکر شد ۶ حادثه فوق با تعداد ۱۵ کشته و ۴ مصدوم عجیب و ترسناک است؛ چرا که جاده طرود به تنهایی بار آماری بسیار بالایی را از کشته و مجروحان تصادفات جاده‌ای روی شانه‌های خود به دوش می‌کشد.

اقدامات کوتاه و بلندمدت بی‌حاصل در جاده طرود

یکی از اصلی‌ترین مطالبه‌های اهالی طرود و دیگر روستا‌های اطراف همین جاده پرتردد است که از کمترین امکانات محروم و هر چند وقت یک بار جان آنان را می‌گیرد؛ مردم قائل هستند عدم توجه مسوولان به مسیر طرود باعث شده این جاده از کم‌ترین ضروریات مانند شانه‌خاکی، تابلو‌های راهنمایی و رانندگی، علائم هشداردهنده، دوربین کنترل سرعت، خط‌کشی، پایگاه‌های اورژانس و حضور آمبولانس در مسیر‌های نزدیک به هم بی‌بهره باشد.

تعداد بازدید : 3

بعد از حادثه خردادماه سال ۱۴۰۲ خانواده جان‌باختگان، اهالی طرود و دیگر روستا‌ها برای پیگیری مطالبات خود مقابل فرمانداری شاهرود حاضر شدند و خواسته‌های خود را بیان کردند؛ «ابوطالب جلالی» معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود هم در همان زمان از اجرای ۲ برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت در راستای ایمن‌سازی این مسیر خبر داد و گفت: نصب تابلو، شانه‌سازی، خط‌کشی و حضور پلیس در این محور در برنامه کوتاه‌مدت و همچنین تعریض جاده و ایمن‌سازی در برنامه بلندمدت در دست اجرا است.

جلالی با بیان اینکه عملیات تعریض جاده از سمت شاهرود به سمت طرود در حال انجام است، اظهار کرد: برای اجرای گام نخست این طرح یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد.

تاثیر و نقش مسوولیت اجتماعی معادن در بهبود اوضاع جاده طرود

تصادفات اتفاق افتاده در این ۱۵ ماه یعنی بعد از مصاحبه معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود نشان‌دهنده این است که یا اقداماتی که وعده داده شده بود انجام نشده است و یا اگر عملیاتی شده نتوانسته بازدارندگی لازم را در جاده طرود ایجاد کند؛ از طرفی حجم تردد وسایل نقلیه سنگین معادن موجود در منطقه و رانندگان جاده که برای کاهش زمان و مسافت خود به استان یزد و اصفهان محور طرود را انتخاب می‌کنند بسیار زیاد است و می‌طلبد تا مسوولان اقدامات فوری و اساسی‌ای مانند دو طرفه کردن مسیر را به طور جدی آغاز کنند.

یکی از راه‌حل‌های موجود برای فراهم کردن امکانات ضروری این جاده که به نظر می‌آید از دید مسوولان استانی مغفول مانده، استفاده از فرصت مسوولیت اجتماعی معادن است؛ در این منطقه که از شمال تقریبا ۱۳۵ کیلومتر با شاهرود فاصله دارد و در دیگر جهات به شهر‌های میامی، طبس، یزد، اصفهان و سمنان منتهی می‌شود، تعداد زیادی معدن وجود دارد که از محور طرود استفاده می‌کنند و نقشی در بهبود مسیر ندارند و اگر مسوولان استان سمنان بتوانند از مسوولیت اجتماعی معادن در این مسیر استفاده کنند قطعا بخش عظیمی از مشکلات مردم در این جاده برطرف می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

عناوین برگزیده
ماموریت کلیدی ICC
اتاق بازرگانی بین‌المللی چه نقشی در عبور از بحران‌های جهانی و تجارت پایدار دارد؟

ماموریت کلیدی ICC