تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۵۱۱۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سیستان و بلوچستان رنگین‌کمان معادن ایران؛

رونق اشتغال و اقتصاد در گرو بهره‌برداری از کارخانه فرآوری طلای تفتان

رونق اشتغال و اقتصاد در گرو بهره‌برداری از کارخانه فرآوری طلای تفتان
‌می‌متالز - سیستان و بلوچستان در حالی لقب رنگین‌کمان معادن را به خود اختصاص داده که معدن «طلای انجیرک تفتان» در زمره یکی از معادن طلای ایران به شمار رفته و ظرفیت فرآوری طلا در این کارخانه ۸۳۲ کیلوگرم شمش در سال است.

به گزارش می‌متالز، سیستان و بلوچستان در حالی لقب بهشت مواد معدنی ایران را یدک می‌کشد که از شمال تا جنوب از شرق تا غرب این استان پهناور با توجه به وجود معادن مختلف فلزی و غیرفلزی، وجب‌ به‌ وجب خاکش طلا است.

سال‌های اخیر با توجه به کشفیات معادن مختلف سیستان و بلوچستان را رنگین‌کمان معادن کشور نام نهادند چرا که این استان از یک سو با دارابودن ذخایر معدنی فراوان دارای قابلیت‌های ویژه برای تحقق جهش تولید بوده و از سوی دیگر علاوه‌بر تولیدات صنعتی و صادرات غیرنفتی زمینه رونق صادرات نامرئی یا همان گردشگری را فراهم کرده است.

بیان این مطلب بدان جهت است که بازدید از معادن، یکی از موضوع‌های پررونق گردشگری در سراسر جهان به شمار می‌رود و این درحالیست که کانی‌های فلزی و غیرفلزی شامل مس، سنگ‌های تزیینی، مصالح ساختمانی، منیزیت، سیلیس، طلا و آنتیموان و سایر مواد معدنی در معادن سیستان و بلوچستان در حال برداشت است.

این خطه از کشور در حالی بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان قرار دارد که با داشتن ذخایر مس، کرومیت، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و کانسار‌های غیرفلزی، دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری در بخش معدن است که در گذشته از این پتانسیل خدادادی غافل شده بودیم.

با این وجود بخش معدن و صنایع معدنی نه‌تنها از طریق ایجاد اشتغال مستقیم در این بخش درآمد خانوار‌ها را افزایش می‌دهد؛ بلکه به صورت غیرمستقیم با سایر بخش‌های اقتصادی کشور از جمله بخش‌های حمل‌ونقل، صنعت، مسکن و صنایع غذایی عاملی در افزایش میزان تولید و اشتغال می‌شود و نقش مثبتی در افزایش درآمد خانوار‌ها دارا است.

در بین معادن بی‌نظیر سیستان و بلوچستان معدن «طلای انجیرک تفتان» در زمره یکی از معادن طلای ایران به شمار می‌رود.

طرح ساخت کارخانه تولید شمش طلا در تفتان با هدف تولید سالانه نیم‌ تن طلا، اشتغال‌زایی بیش از ۳۵۰ نفر و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ آغاز شد. طبق گواهی کشف صادره معدن طلای مادوفتی، این معدن با ذخیره بیش از ۱۰۰ میلیون تن کانسنگ طلا، از بزرگ‌ترین معادن طلای کشور است.

تعداد بازدید : 2

سیستان و بلوچستان در حوزه معدن چشم‌انداز روشنی دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به نظر می‌رسد سیستان و بلوچستان در بخش معدن فاصله‌اش را با میانگین کشور کم می‌کند و چشم‌انداز روشنی خواهد داشت.

سیدمحمد اتابک در حاشیه بازدید از کارخانه فرآوری طلای تفتان اظهار کرد: سیستان و بلوچستان مزیت‌های اقتصادی زیادی دارد، در حوزه تجارت با دو کشور پرجمعیت هم‌مرز است.

وی افزود: سیستان و بلوچستان در بخش معدن ظرفیت خوبی دارد، تمامی عناصر در استان موجود است؛ اگر سرمایه‌گذاری بخش معدن را افزایش دهیم و از سرمایه‌گذاران‌ حمایت صورت گیرد، به پاس پشتوانه مسوولان و نمایندگان استان از اقدامات انجام شده، فاصله استان با میانگین کشور کم‌خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سیستان و بلوچستان رنگین‌کمان معادن را در خود جای داده و بیشتر عناصر قابل استحصال را دارد.

بهره‌برداری از معدن طلای تفتان در کمتر از ۲ سال

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: معدن طلای تفتان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های طلای کشور در کمتر از ۲ سال در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید.

داود شهرکی اظهار کرد: در حوزه معادن تعداد هفت کارخانه فرآوری در سیستان و بلوچستان داریم.

وی بیان کرد: افتتاح کارخانه طلا شهرستان تفتان با هدف رونق اقتصادی و اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری و حفظ و ارتقای دارایی‌های بازنشستگان انجام شد.

اشتغال‌زایی یک‌ هزار و۵۰۰ نفر در کارخانه استحصال طلا

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان از آغاز فعالیت کارخانه استحصال طلا در شهرستان تفتان خبر داد و گفت: زمینه اشتغال یک‌ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم شد.

خلیل احمد سلامی اظهار کرد: این کارخانه در دولت سیزدهم و با حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکت‌ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سرمایه‌گذاری هلدینگ صدرتامین (تاصیکو)، و با همت شرکت توسعه معادن پارس تامین ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات ساخت کارخانه استحصال طلای تفتان از اردیبهشت سال گذشته آغاز و در مدت کمتر از ۲۰ ماه با مهندسی و تجهیزات بومی در زمستان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری رسید که روز گذشته به صورت رسمی و پس از انجام بهره‌برداری آزمایشی، افتتاح شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیون دلاری انجام شده و ماحصل ورود این صنعت به منطقه در مجموع یک‌ هزار و ۵۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم بوده که با اولویت شایسته‌گزینی و جذب نیروی بومی و به طریق آزمون استخدامی، مصاحبه تخصصی و در مرحله آخر برگزاری کلاس‌های آموزش تخصصی به صورت تئوری و عملی بود که هم‌زمان با مراحل ساخت کارخانه انجام شده است.

وی بیان کرد: در این طرح ۱۲ هزار میلیارد ریال با اشتغال ثابت ۶۶۸ نفر هزینه شده و در مدت زمان ۱۰ سال، ۲۴ تن طلا از معدن تفتان به این کارخانه انتقال و استحصال شود.

سلامی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و تاکیدات انجام شده، بخش اعظم کارگران و فعالان در حوزه معدن و کارخانه استحصال طلای تفتان، بومی منطقه و مناطق اطراف هستند، ابراز امیدواری کرد: شرکت‌ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سرمایه‌گذاریِ هلدینگ صدرتامین (تاصیکو) و شرکت توسعه معادن پارس که در حوزه معدن و کارخانه استحصال معدن طلای تفتان فعال هستند، به مسوولیت اجتماعی خود در قبال ساکنان منطقه توجه کرده و خدمات لازم و در حد توان خود را به آنان ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: امکان توسعه فعالیت کارخانه استحصال طلای تفتان وجود دارد و حمایت لازم نیز از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های تابعه آن در این حوزه به عنوان یک اولویت انجام خواهد شد.

پیشرفت ۹۵ درصدی کارخانه فرآوری طلا

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: سرمایه‌گذار ساخت کارخانه فرآوری طلا شرکت توسعه معادن پارس تأمین است و این کارخانه با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

ایرج حسن‌پور افزود: کارخانه فرآوری طلا تفتان در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار با هفت هکتار زیربنا در حال ساخت است.

وی ادامه داد: ظرفیت فرآوری طلا در این کارخانه به طور سالانه ۹۷۸ هزار و ۵۲۰ تن کانسنگ طلا و ۴۴۳ کیلوگرم شمش طلا است.

مدیرکل صمت سیستان و بلوچستان گفت: اولویت اشتغال در این کارخانه با مردم بومی تفتان خواهد بود و با افتتاح این کارخانه زمینه اشتغال چشمگیری به طور مستقیم و غیرمستقیم برای مردم این شهرستان فراهم و موجب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان مملو از ذخایر غنی و متنوع معدنی فلزی و غیرفلزی است، ادامه داد: برخی از معادن این استان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند به‌ گونه‌ای که این استان رتبه نخست معادن آنتیموان و رتبه دوم معادن منیزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

حسن‌پور تصریح کرد: مواد معدنی مکشوفه در سیستان و بلوچستان شامل کرومیت، مس، منگنز، آهن، طلا، تیتانیوم و کانی‌های فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید، آنتیموان، فلدسپات خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به‌ویژه گرانیت، این استان را به رنگین‌کمان معادن کشور و بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

وی گفت: خرید و نصب ماشین‌آلات این کارخانه به طور کامل انجام شده و تکنولوژی ماشین‌آلات نیز به‌روز است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سیستان و بلوچستان

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود