تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۵۱۱۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از بزرگ‌ترین کارخانه طلای شرق کشور

بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از بزرگ‌ترین کارخانه طلای شرق کشور
‌می‌متالز - «سیدمحمد اتابک» وزیر صنعت، معدن و تجارت، به همراه «محمد کرمی» استاندار سیستان و بلوچستان، «علی کرد» نماینده حوزه خاش، نصرت‌آباد، میرجاوه و کورین در استان و «علیرضا شهنوازان» فرماندار شهرستان تفتان، و مدیرعامل شرکت توسعه معادن پارس تامین امروز پنج‌شنبه مورخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ از روند تولید شمش طلا در کارخانه استحصال طلای تفتان بازدید کردند.

به گزارش می‌متالز به نقل از تاصیکو، وزیر صمت، در جریان این بازدید ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول بیان داشت: کارخانه خوبی با استفاده از مزیت‌های استانی ساخته شده است که ان‌شاءالله وجود این کارخانه بتواند شرایط اقتصادی در این استان که دارای مزیت‌های بسیاری است را بهبود بخشد.

وی با اشاره به این که در ساخت کارخانه استحصال طلای تفتان مسائل زیست‌محیطی نیز رعایت شده است، افزود: تصور من این است که با گسترش زیرساخت‌های استانی حتما جذب سرمایه‌گذار برای این چنین اقدامات ارزش‌آفرین که برای کشور نیز سودآورد است بیشتر خواهد شد.

«سیدمحمد اتابک» استان سیستان و بلوچستان را رنگین‌کمان معدن نام برد و در خصوص چشم‌انداز این استان با توجه به ظرفیت‌های معدنی، تجاری و صنعتی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای مزیت‌های بسیاری است، چه در بخش تجاری که هم مرزی با دو کشور پر جمعیت آن را تقویت کرده است و چه در بخش معدنی که ذخایر عناصر متنوعی را داراست.

وی ضمن اظهار خشنودی از پشتیبانی استاندار و نمایندگان از مجموعه اقداماتی که در منطقه انجام شده است تاکید کرد: اگر در آینده بتوانیم سرمایه‌گذاران بیشتری در بخش معدن به منطقه جذب کنیم و این امر در استان و از سوی مردم نیز حمایت شود برای سیستان و بلوچستان آینده روشنی مورد انتظار است.

هلدینگ صدرتامین (تاصیکو)، به عنوان بزرگ‌ترین و راهبردی‌ترین هلدینگ تخصصی سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنیِ فلزی و غیرفلزی که از هلدینگ‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) است؛ با رویکرد ایفای نقشِ‌محوری در توسـعه و تحول معدنی، تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه و افزایش کیفیت زندگی مردم منطقه، سرمایه‌گذاری در پروژ‌ه احداث کارخانه استحصال طلای تفتان را در اولویت قرار داد و این پروژه توسط شرکت توسعه معادن پارس تامین، بازوی اجرایی هلدینگ اجرایی شد.

اشتغال حاصل از ورود این صنعت به منطقه، در استان سیستان و بلوچستان به عنوان بزرگ‌ترین پروژه طلایی در شرق کشور به طور کلی ۱۵۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم بوده است که در مراحل اولیه با اولویت شایسته‌گزینی و جذب نیروی بومی و به طریق آزمون استخدامی، مصاحبه تخصصی و در مرحله آخر برگزاری کلاس‌های آموزش تخصصی به صورت تئوری و عملی انجام شده است.

لازم به ذکر است در مرحله بعدی طرح توسعه‌ی طلا در این استان طراحی کارخانه فرآوری و استحصال طلا با ظرفیت تولید ۵ تن شمش طلا می‌باشد که آغاز شده است و در افق ۱۴۰۶ به بهره‌برداری خواهد رسید و در مرحله دوم نیز با ظرفیت تولید ۵ تن شمش در سال در افق ۱۴۰۹ دنبال خواهد شد.

معدن طلای تفتان:

  • آغاز مطالعات اکتشاف: سال ۱۳۹۱
  • دریافت گواهی کشف معدن: سال ۱۳۹۹
  • میزان ذخایر اکتشافی: ۱۰۰ میلیون تن کانسنگ با عیار متوسط ۱.۳ppm

کارخانه استحصال طلا:

  • دریافت جواز احداث کارخانه استحصال طلای تفتان: سال ۱۴۰۰
  • هدف: تولید شمش طلا، توسعه منطقه‌ای، ایجاد امنیت و اشتغال
  • ویژگی‌های شاخص: طراحی، مهندسی و تجهیزات بومی تمام ایرانی در بزرگ‌ترین پروژه تولید طلا در شرق کشور
  • خوراک ورودی: ورود سالیانه ۱۹۰ هزار تن کانسنگ
  • ظرفیت تولید: ظرفیت اولیه تولیدِ سالیانه ۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا
  • زمان آغاز پروژه: اردیبهشت ۱۴۰۰
  • نخستین آتشباری و تست گرم: زمستان ۱۴۰۲
  • مدت زمان احداث کارخانه: ۲۰ ماه
  • با سرمایه گذاری به ارزش ۵۵ میلیون دلار
  • افزایش ظرفیت در فاز دوم به میزان ۱۰۲۰ کیلوگرم تولید سالیانه شمش طلا در افق ۱۴۰۴

بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از بزرگ‌ترین کارخانه طلای شرق کشور

بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از بزرگ‌ترین کارخانه طلای شرق کشور

منبع: سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود