تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۴۰
بازدید: ۵
کد خبر: ۳۵۱۳۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس در شرایط بی‌وزنی

بورس در شرایط بی‌وزنی
‌می‌متالز - بازار سرمایه در حالی سومین هفته از ماه آخر تابستان را آغاز می‌کند که به‌نظر برخی از کارشناسان ادامه دار‌شدن محدودیت دامنه‌ نوسان، از سرعت رشد این بازار کاسته و جلوی جبران عقب‌ماندگی بورس از سایر بازار‌ها را گرفته‌است، درحالی‌که سیگنال‌های مثبتی از سمت سیاست‌گذاران دولت جدید می‌رسد فعالان چشم‌انتظار نشانه‌هایی از این نگاه مثبت روی تابلوی معاملات هستند.

به گزارش می‌متالز، برخی از کارشناسان آغاز روند مثبت در بورس را به بر گزاری انتخابات آمریکا موکول می‌کنند و برخی بر این باورند که با جدی‌تر‌شدن حمایت‌های دولت چهاردهم و بازگشت اعتماد به بورس، شاهد آغاز روند رو بهبود در تن رنجور و بیمار بازار سهام خواهیم بود.

لزوم تسریع روند بازگشت اعتماد

محمد خبری‌زاد، کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه بالاخره دولت جدید بر سر کار آمد، کابینه رای‌اعتماد گرفت و آقای همتی در اولین مصاحبه تلویزیونی خود وقت زیادی را به بازار سرمایه اختصاص داد، گفت: وزیر اقتصاد در مصاحبه‌های خود از سیاست‌های اثرگذار بر بازار سرمایه گفت، ازجمله اینکه او خود منتقد اصلی فاصله زیاد بین دلار نیما و دلار بازار آزاد است و همچنین به نرخ سود بالای بانکی کاملا ایراد گرفت و اعلام کرد این موضوع آسیب‌های زیادی به بازار سرمایه رسانده‌است. او همچنین انتقاد‌های جدی در مورد سیاست‌های مختلفی که در وزارتخانه‌های مختلف اتخاذ می‌شود و اثرات منفی بر شرکت‌ها دارد داشت، مانند افزایش بی‌رویه نرخ خوراک و مساله ناترازی انرژی که مساله کلی اقتصاد است ولی اثر خود را روی شرکت‌های صنعتی نیز گذاشته و عملا چهار ماه از سال شرکت‌ها تولید نمی‌کنند و به دلیل مشکل قطعی گاز و برق اورهال هستند. او این نکات را بیان و اعلام کرد باید به سمت تغییر این سیاست‌ها حرکت کنیم و دیگر شاهد این موضوع نباشیم و بتوانیم به مرور اعتماد را به بازار سرمایه برگردانیم.

وی ادامه‌ داد: بر همین‌ اساس هم بود که بازار شنبه و یکشنبه هفته گذشته تقریبا مثبت بود، اما نکته این است که بازار برای اینکه روند مثبتی به خود بگیرد باید فروشنده را در چند نوبت پشیمان کند. در سه سال‌و‌نیم اخیر این اتفاق نیفتاده و غیر از اسفند ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ که فاجعه رخ‌داد، بعد از مرداد ۹۹ فروشنده همواره برنده بوده و همین برنده‌بودن فروشنده‌ها باعث می‌شود اعتماد به بازار وجود نداشته‌باشد و بازار تا یک روز مثبت می‌بیند سرمایه‌گذار روز بعد اقدام به‌فروش کند و جو نوسان‌گیری زیادی در بازار وجود دارد. خبری‌زاد گفت: این در حالی است که برای اینکه بازار بخواهد روند بلندمدت مثبت به خود بگیرد، باید فروشنده‌ها را پشیمان کند و این اتفاق وقتی می‌افتد که قدرت خرید در بازار زیاد باشد و پول در آن جریان پیدا کند.

در حال‌حاضر نیازمند تزریق پول در بازار هستیم، بانک‌مرکزی دو هفته است اعلام‌کرده قرار است ۱۰همت پول به‌صورت مستقیم توسط بانک‌ها به بازار تزریق شود که هنوز اثرات آن را در بازار ندیده‌ایم و می‌توان گفت اگر هم رخ‌داده ۱۰‌درصد بوده و اصل این پول وارد بازار نشده، اما باید این امر هرچه سریع‌تر محقق شود و نقدینگی هرچه سریع‌تر به سمت بازار سرمایه روانه شود و بتواند شروع روندگیری را بزند. وقتی پول در بازار باشد طبیعتا همه فروشنده‌ها پشیمان می‌شوند و دیگر اینطور نیست که با یک مثبت و عرضه زیاد بازار به خواب برود، درحالی‌که این الان مشکل بازار است و با اینکه می‌توان گفت بخشی از سرمایه‌گذاران در حال برگشت تدریجی به بازار هستند و اعتماد ازدست رفته در حال بازگشت است، اما باید اثر آن را روی تابلو ببینیم، اما هنوز این اثر را نمی‌بینیم. 

این تحلیلگر تاکید کرد؛ باید دید اثرات تزریق پول و تغییر سیاست‌ها در این هفته روی تابلوی معاملاتی مشهود هست یا نه. این موضوع زمان‌بر است، نباید فراموش کرد مریضی داریم که ۴ سال در کمای کامل بوده و الان این مریض در حال به‌هوش آمدن است و مطمئنا برای روپا شدن زمان زیادی نیاز است و احتیاج دارد تمام اقدامات حمایتی ادامه پیدا کند. دولت باید به‌خاطر داشته‌باشد که این بی‌اعتمادی به حدی نسبت به بازار زیاد است که اگر روند بازگشت اعتماد و تزریق پول طولانی شود، دیگر نمی‌توانند روند را برگردانند.

این کارشناس گفت: جدیدا آماری منتشرشده که ایرانی‌ها را جزو ۵ کشور اول بازار کریپتو اعلام‌کرده و این نکته خیلی مهم و هم تاسف‌برانگیز و هم فرصت مناسبی است، این موضوع نشان می‌دهد اگر اعتماد به بازار برگردد پتانسیل سرمایه‌گذاری وجود دارد و از طرفی جای تاسف دارد که این افراد به دلیل بی‌اعتنایی به بورس طی چهار سال‌اخیر از این بازار خارج‌شده و به سمت بازاری رفتند که پرریسک‌تر است. امیدواریم روند بازگشت اعتماد به بازار سرمایه توسط سیاستگذار تسریع شود و از پتانسیل‌های موجود در بازار سرمایه، چه برای رونق شرکت‌ها و حتی بودجه‌ دولت استفاده کنند.

رشد به برگزاری انتخابات آمریکا منوط است؟

نیما میرزایی، کارشناس ارشد بازار سرمایه بر این باور است که بازار در یک شرایط ویژه به‌سر می‌برد. او در این‌باره گفت: با مدیریت و مهندسی معاملات و کاهش دامنه‌نوسان به ۲‌درصد چه برای سهام و چه برای صندوق‌ها ما شاهد رشد نسبتا پیوسته بازار سرمایه بودیم. ظاهرا با توجه به وضعیت حاکم بر اقتصاد و بورس می‌توان گفت محدودیت دامنه‌نوسان در کوتاه‌مدت جواب داده و کمک‌کرده بازار بتواند بخشی از جاماندگی عمیق خود را نسبت به تورم و سایر بازار‌ها جبران کند. هرچند به‌رغم اینکه دو هفته شاهد سبزپوشی بازار سرمایه بودیم، اما رشد نسبتا اندک بازار سرمایه در‌برابر اختلاف فاحش آن در زمینه جاماندگی نسبت به تورم همچنان برای سهامداران ناخوشایند و ناکافی است. وی گفت: انتظار می‌رود در صورت اینکه هیجانات منفی بازار سرمایه که متاثر از خاطرات چندین‌ساله جمعی سهامداران است، مدیریت شود وضعیت فعلی بازار در یکی دوماه آینده و حوالی انتخابات آمریکا تاثیرگذار باشد. در شرایط فعلی یک حالت ویژه را در بازار سرمایه شاهدیم، عمق کم معاملات ناشی از محدودیت دامنه‌نوسان و شرایط بی‌وزنی بازار سرمایه کمک‌کرده بسیاری از سهم‌ها بتوانند

راحت‌تر از روند‌های صعودی پیشین بازار سرمایه در چند سال‌اخیر بالا بیایند و با هزینه و تزریق نقدینگی کمتر این موضوع امکان‌پذیر شود. شرایط منفی خاصی بر بازار تاثیرگذار نیست، دلار نیمایی به آرامی و با شیبی که در ماه‌های گذشته نیز داشته، خود را به دلار بازار آزاد نزدیک می‌کند و در شرایط فعلی دلار بازار آزاد شرایط نسبتا آرامی داشته و رشد آن کندتر شده و به‌نظر می‌رسد منتظر بر گزاری و نتیجه انتخابات آمریکا است.

وی افزود: کاهش فاصله معنادار و پرآسیب به نفع بازار سرمایه، تولید و سهامداران خواهد بود و حاشیه سود خالص شرکت‌ها که در طول سال‌های گذشته آب‌رفته را اندکی ترمیم می‌کند، همچنین از نگاه اقتصادی سیگنال‌های مهمی در هفته گذشته از سوی آقای همتی دریافت کردیم که نشان از حمایت و نگاه ویژه تیم اقتصادی دولت به حوزه بازار سرمایه داشته و همچنین شرایط منطقه‌ای که در بازه‌هایی بر ریزش بازار سرمایه تاثیرگذار بود با خویشتن‌داری و صبوری طرف ایرانی به وضعیت متعادلی رسیده و مجموعه این عوامل کمک‌کرده بازار از حالت ملتهب ماه‌های گذشته فاصله بگیرد و به آرامی خود را احیا کند. میرزایی گفت: در مجموع به‌نظر می‌رسد که بازار سرمایه روند صعودی نوسانی خود را که اصطلاحا به حرکت لاک‌پشتی تعبیر می‌شود، در طول دوماه آینده ادامه دهد و روند اصلی خود را بعد از انتخابات آمریکا شروع کند و با شدت پیش برود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده