تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۱:۰۲
بازدید: ۱۴
کد خبر: ۳۵۱۴۰۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
آیا چین به دنبال تلافی محدودیت‏‏‌های تجاری غرب است؟

روز‌های خوب تولیدکنندگان آنتیموان

روز‌های خوب تولیدکنندگان آنتیموان
‌می‌متالز - کمبود بلندمدت آنتیموان به عنوان فلزی کمیاب، یک ماده حیاتی در زنجیره تامین دفاعی، می‌تواند خطر امنیتی ایجاد کند. در سال‌های اخیر، تغییر جهانی به سمت انرژی سبز تقاضای جدیدی برای آنتیموان ایجاد کرده است که در تولید سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از فایننشال تایمز، باتری‌ها، پنل‌های خورشیدی حتی برخی تجهیزات امنیتی؛ همگی یک ماده مشترک دارند: آنتیموان. از آنجا که پکن کنترل خود را بر مواد کمیاب که به عنوان تلافی محدودیت‌های تجاری و تعرفه‌های فزاینده بر محصولات ساخت چین تلقی می‌شود، افزایش می‌دهد، زنجیره‌های عرضه جهانی نمی‌توانند از این پیامد‌ها بی تاثیر بمانند. قیمت فلزات کمیاب در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا چین شروع به افزایش محدودیت‌ها در صادرات این مواد حیاتی کرده است. اما بر تعداد کمی از فلزات مانند آنتیموان تمرکز شده است. ماه گذشته، مقامات از اجرای مجوز‌های صادرات آنتیموان خبر دادند که اقدامات جدید از ۱۵ سپتامبر اجرایی می‌شود.

خواص ضد حرارت و شعله آنتیموان، آن را در تولید باتری‌ها، به ویژه باتری‌های ذخیره‌سازی سربی اسیدی و باتری‌های مورد استفاده در خودروها، بسیار مهم می‌سازد. به علاوه در ساخت سایر قطعات خودرو از جمله لنت ترمز نیز استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر، تغییر جهانی به سمت انرژی سبز تقاضای جدیدی برای آنتیموان ایجاد کرده است. این ماده قادر به بهبود شفافیت برای پوشش شیشه‌ای در سلول‌های خورشیدی است. این شیشه فوق شفاف به عملکرد سلول‌های خورشیدی کمک می‌کند، به علاوه در صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند نیز استفاده می‌شود.

مهم‌تر از آن، کمبود طولانی مدت آنتیموان می‌تواند یک خطر امنیتی باشد. این ماده حیاتی در زنجیره تامین دفاعی قرار دارد و در همه چیز از تولید سلاح گرفته تا ساخت عینک‌های دید در شب، مهمات و حسگر‌های مادون قرمز استفاده می‌شود. محدودیت‌های صادراتی هنوز اجرایی نشده است. اما قیمت آنتیموان در حال حاضر به رکورد بالایی رسیده است. قیمت‌ها در اروپا و چین از ۲۵ هزار دلار در هر تن فراتر رفته که بیش از دو برابر قیمت در پایان سال گذشته است. برای کاربران جهانی این عنصر، یافتن تامین‌کننده جایگزین آسان به نظر نمی‌رسد. بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات‌ متحده، تقاضا زیاد است و چین با نزدیک به نیمی از سهم بازار جهانی، بزرگ‌ترین تولیدکننده آنتیموان در جهان است.

در مقابل، ایالات‌ متحده از سال ۱۹۹۷ هیچ آنتیموان قابل عرضه‌ای در بازار جهانی استخراج نکرده است. تولید کشور‌هایی مانند روسیه و میانمار به لطف تحریم‌ها، مشکلاتی را در زنجیره تامین ایجاد می‌کند. حتی این ذخایر نیز اغلب تا حدی توسط شرکت‌های چینی استخراج می‌شوند که موقعیت غالبی در پردازش و پالایش مواد پس از استخراج دارند. سهام شرکت طلای هونان، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آنتیموان، امسال ۳۵ درصد افزایش یافته است. سهام Perpetua Resources که معدن طلا و آنتیموان آن در آیداهو یکی از منابع کمیاب ذخایر آنتیموان در ایالات‌ متحده است، طی ماه گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است و سهام آن در شش ماه گذشته تقریبا سه برابر شده است. تا زمانی که زنجیره‌های تامین جهان جایگزینی برای منابع آنتیموان تحت کنترل چین پیدا نکنند، قیمت‌ها باز هم افزایش می‌یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده