تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۹
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۱۴۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس راهبری شرکت‌های گروه فولاد مبارکه خبر داد؛

پایان موفقیت‌آمیز تدوین جهت‌گیری‌های استراتژیک شرکت‌های گروه فولاد مبارکه

پایان موفقیت‌آمیز تدوین جهت‌گیری‌های استراتژیک شرکت‌های گروه فولاد مبارکه
‌می‌متالز - رئیس راهبری شرکت‌های گروه فولاد مبارکه گفت: باهدف ارزش‌افزایی، ارتقای عملکرد و هماهنگی میان شرکت‌ها، تدوین جهت‌گیری‌های استراتژیک شرکت‌های گروه فولاد مبارکه با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش می‌متالز، رئیس راهبری شرکت‌های گروه فولاد مبارکه، ضمن اعلام این خبر گفت: تهیه اسناد جهت‌گیری شرکت‌های گروه فولاد مبارکه با انتخاب ۲۳ شرکت اصلی از خردادماه سال جاری آغاز شد و در حال حاضر با حضور مدیران عامل و هیئت‌مدیره و مدیران شرکت‌ها و نمایندگان فولاد مبارکه در حال نهایی‌سازی این اسناد هستیم.

مجید مونسان تصریح کرد: انتظار می‌رود اسناد ۲۳ شرکت منتخب در مهر ۱۴۰۳ نهایی گردد و طی جلساتی در آبان‌ماه این اسناد به تصویب مدیرعامل و مدیران فولاد مبارکه برسد و به شرکت‌های گروه ابلاغ گردد.

به گفته رئیس راهبری شرکت‌های گروه فولاد مبارکه، این اقدام به‌منظور ارزش‌افزایی و ارتقای عملکرد و هماهنگی میان شرکت‌ها انجام شده و این امکان را فراهم می‌آورد که با یک دیدگاه مشترک و استراتژیک به چالش‌ها و فرصت‌های آینده پاسخ دهیم.

وی با اشاره به دیگر مزایای این فرآیند افزود: این جهت‌گیری استراتژیک همچنین به بهبود تصمیم‌گیری‌ها و افزایش بهره‌وری در تمامی سطوح سازمان کمک خواهد کرد و انتظار می‌رود اسناد تهیه‌ شده مسیری روشن برای حرکت شرکت‌ها در افق ۱۴۱۰ فراهم آورد.

در همین زمینه مدیر استراتژی و تعالی سازمانی و کارشناس راهبری شرکت‌های فولاد مبارکه چنین گفتند:

سیامک شجاعی، مدیر استراتژی و تعالی سازمانی: رمز موفقیت هلدینگ‌های بزرگ هم‌افزایی شرکت‌های زیرمجموعه است

اهمیت جهت‌گیری استراتژیک در شرکت‌های یک گروه، به‌ویژه در دنیای پیچیده و رقابتی امروز، انکارناپذیر است. این فرآیند به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اهداف مشترک با استراتژی کلان گروه را تعیین کنند و به‌ این‌ ترتیب میان آنها هم‌افزایی بیشتری ایجاد گردد. این امر می‌تواند به بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها منجر شود.

امروزه یکی از رموز موفقیت هلدینگ‌های بزرگ، هم‌افزایی شرکت‌های زیرمجموعه و جلوگیری از تخریب ارزش است که از طریق همسویی شرکت‌ها ایجاد می‌گردد. جهت‌گیری استراتژیک نه‌تنها به ایجاد یک چشم‌انداز مشترک کمک می‌کند، بلکه باعث تقویت فرهنگ‌ سازمانی و ایجاد حس تعلق در میان کارکنان نیز می‌شود. این عوامل در کنار هم به ایجاد یک اکوسیستم کاری قوی و پایدار منجر می‌شود که می‌تواند در برابر چالش‌های آینده مقاومت کند.

گروه فولاد مبارکه به‌عنوان سازمانی پیشتاز و الگوی بنگاه‌داری در کشور با الگوبرداری از مدل تدوین استراتژی شرکت مشاوره BCG با تعیین مدل کسب‌وکار فعلی شرکت‌های گروه و تحلیل‌های مختلف محیطی، استفاده از نظر پیشکسوتان و متخصصان صنعت فولاد، ارکان استراتژیک خود شامل فلسفه وجودی، مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های سازمانی را بازنگری و استراتژی‌های محوری را به شرح زیر تدوین کرد.

  • فلسفه وجودی: شرکتی مسوولیت‌پذیر برای خلق آینده بهتر
  • مأموریت: تولید انواع محصولات فولادی به‌منظور توسعه زیرساخت‌های کشور
  • چشم‌انداز: الگوی ملی بنگاه‌داری و شرکتی جهان‌تراز در جمع ۲۰ شرکت فولادی برتر جهان

ارزش‌های سازمانی:

  1. ارزش‌های اسلامی و انسانی
  2. کار ایمن، باکیفیت و به‌موقع
  3. تعالی، بهبود مستمر، نوآوری و مشارکت سازمانی
  4. مشتری‌مداری، تکریم همکاران و ذی‌نفعان
  5. مسوولیت‌پذیری اجتماعی و صیانت از محیط‌ زیست

استراتژی‌های محوری:

  1. بهره‌برداری حداکثری و اقتصادی از ظرفیت‌های تولیدی با تمرکز بر تولید محصولات ویژه
  2. توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌های موردنیاز
  3. توسعه نوآوری و فناوری
  4. توسعه سرمایه انسانی و ارتقای بهره‌وری و دل‌بستگی کارکنان
  5. توسعه پایدار (زیست‌محیطی، اجتماعی، حکمرانی)

مرتضی شبانی، مدیر امور مجامع و راهبری شرکت‌ها: ایجاد سامانه مدیریت استراتژیک اسناد جهت‌گیری استراتژیک شرکت‌های گروه

با توجه‌ به اتخاذ رویکرد نوین جهت تدوین اسناد جهت‌گیری استراتژیک شرکت‌های گروه در فولاد مبارکه، فلسفه وجودی یکسان برای شرکت‌های گروه و مأموریت و چشم‌انداز‌هایی جدید برای ۲۳ شرکت منتخب تدوین شد و پس از آن شاخص‌های عملکرد کلیدی برای پایش این اهداف تا افق ۱۴۱۰ تعیین شد. در ادامه پس از تدوین اسناد جهت‌گیری شرکت‌ها و با توجه به لزوم کنترل تحقق اهداف و در راستای رسالت راهبری شرکت‌های گروه، از بستر سیستم مدیریت استراتژیک راهبرد استفاده خواهد شد؛ به‌نحوی‌که سند تهیه‌ شده برای هرکدام از شرکت‌ها در سامانه راهبرد ثبت و برنامه‌ریزی و پایش می‌گردد.

شایان‌ ذکر است سامانه راهبرد، بستری برای کنترل برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت‌های گروه است که به‌تازگی در بستر تحت وب راه‌اندازی شده است. پیش از این، چشم‌انداز، مأموریت، اهداف و اقدامات استراتژیک هریک از شرکت‌ها به‌صورت جداگانه در سامانه ثبت و در دوره‌های ماهانه، فصلی، شش‌ماهه و سالیانه پایش می‌شد، ولی با اجرای رویکرد جدید با اعمال تغییراتی در این سامانه، سند جهت‌گیری استراتژیک جدید شرکت‌ها که شامل فلسفه وجودی یکسان و مأموریت تدوین‌شده در راستای تحقق مأموریت شرکت مادر و چشم‌انداز مرتبط با پنج استراتژی اصلی گروه است، جایگزین رویکرد پیشین برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت‌ها در بخش تدوین استراتژی‌ها و ارکان استراتژیک شده و به دنبال آن با ثبت و برنامه‌ریزی شاخص‌های کلیدی در سامانه تا افق ۱۴۱۰ برای هریک از شرکت‌ها، امکان پایش عملکرد شرکت‌ها در مسیر تحقق چشم‌انداز و اهداف شرکت مادر فراهم آمده است.

در این فرآیند پس از تعیین استراتژی‌های سرپرستی شرکت‌های زیرمجموعه، به‌منظور هم‌افزایی و ارزش‌آفرینی در گروه طی جلسات متعدد (بالغ‌بر ۴۰ جلسه) با مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت‌های گروه، جهت‌گیری استراتژیک و اهداف کلان تک‌تک شرکت‌ها همسو با ارکان استراتژیک گروه تدوین شد. بر این اساس، فلسفه وجودی کلیه شرکت‌ها همان فلسفه وجودی شرکت فولاد مبارکه یعنی «شرکتی مسوولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر» تعیین گردید. چشم‌انداز و اهداف کلان هر شرکت نیز با تعیین جایگاه آن شرکت در چشم‌انداز افق ۱۴۱۰ گروه فولاد مبارکه نظیر درآمد عملیاتی، سطح تعالی، ظرفیت و کمیت تولید یا خدمت و… تدوین شد. در ادامه به‌منظور جلوگیری از موازی‌کاری، رقابت ناسالم و… با تعریف مأموریت، محدوده فعالیت‌های هر شرکت مشخص گردید و نهایتاً استراتژی‌های محوری هر شرکت همسو با استراتژی‌های پنج‌گانه گروه تدوین شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده