تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۵۱۵۳۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

پیشنهادات بازیگران اصلی صنعت فولاد به وزیر صمت چیست؟/ شورای آهن و فولاد به قوت خود باقی است

پیشنهادات بازیگران اصلی صنعت فولاد به وزیر صمت چیست؟/ شورای آهن و فولاد به قوت خود باقی است
‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: ثبت رسمی شورای آهن و فولاد در ساختار‌های مرسوم کار دشواری است ولی این شورا همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به برگزاری جلسات شورای آهن و فولاد اظهار داشت: سه انجمن سنگ آهن ایران، تولیدکنندگان فولاد ایران و انجمن نوردکاران فولادی ایران در این شورا با یکدیگر در ارتباط هستند و این شورا در حال حاضر به صورت مستمر فعال است.

وی افزود: ثبت رسمی شورای آهن و فولاد در ساختار‌های مرسوم کار دشواری است ولی این شورا همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

دبیر انجمن سنگ آهن با اشاره به اینکه شورای آهن و فولاد ذیل وزارت صمت فعالیت نمی‌کند و موافقت و مخالفت این وزارت تاثیری در تاسیس شورا نخواهد داشت، بیان کرد: برخی افراد در وزارت صمت معتقد بودند که اعضای شورای آهن و فولاد نمی‌توانند به توافق برسند، اما وزارتخانه هیچ‌گاه با تشکیل این شورا مخالف نبوده است.

عسکرزاده در خصوص انتصاب معاونت‌های جدید وزارت صمت اظهار داشت: ما از همان ابتدا که نهاد‌های مختلف اسامی را برای وزارتخانه‌ها معرفی می‌کردند، چند معیار را برای معرفی افراد مشخص کردیم. اکنون نیز شورای آهن و فولاد قصد دارد در نامه‌ای به وزیر صمت، شاخص‌هایی را برای انتخاب معاونان وزیر پیشنهاد دهد. این شاخص‌ها برای تحقق رشد در بخش معدن طراحی شده‌اند.

وی ادامه داد: در این نامه به ۹ شاخص اشاره کرده‌ایم که همه تشکل‌های شورای آهن و فولاد به این شاخص‌ها باور دارند. اولین شاخص، داشتن تفکر توسعه‌ای و زنجیره‌ای است. دومین شاخص، آشنایی با مفاهیم برنامه‌ریزی سیستمی و فرآیندی است. سومین شاخص، داشتن تجربه حضور در بنگاه‌های اقتصادی و درک مشکلات این بنگاه‌ها است. چهارم، افراد باید دارای دانایی، جسارت و شجاعت باشند.

عسکرزاده در ادامه گفت: پنجمین شاخص این است که جوان، پاکدست و دغدغه‌مند باشند و ششم، آشنایی با قوانین و مقررات است. هفتم، آشنایی با مسائل مرتبط با تولید و تجارت است. برخی افراد با مسائل تولید یا تجارت آشنایی ندارند و تصمیماتی می‌گیرند که تبعات منفی برای کشور دارد.

دبیر انجمن سنگ آهن در ادامه معرفی شاخص‌های شورای آهن و فولاد برای معاونت‌های وزیر صمت بیان کرد: هشتم، این افراد باید کمترین تأثیر را در شرایط رکود فعلی بخش معدن داشته باشند. افرادی که در ایجاد رکود در این بخش نقش داشته‌اند، نباید به مقام معاونت برسند، چرا که در آن صورت هیچ کمکی به بهبود اوضاع نخواهند کرد. نهم، این افراد باید به حضور واقعی بخش خصوصی اعتقاد داشته باشند. زیرا در بسیاری از دولت‌های قبلی، رویکرد‌های کاملاً دولتی به چشم می‌خورد.

وی در ادامه با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره این که خصولتی‌ها، خصوصی نیستند و ضرورت تعیین تکلیف این بخش افزود: نگاه برخی افراد این است که این شرکت‌های خصولتی باید دولتی می‌ماندند. این تفکر یک مشکل بزرگ است و برای موفقیت در بخش معدن و صنایع معدنی، باید بخش خصوصی واقعی را به رسمیت بشناسیم و از توانمند شدن بخش خصوصی نترسیم و آن را حمایت کنیم بخش خصوصی قوی می‌تواند در سطح بین‌المللی فعالیت کند.

عسکرزاده در پایان با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی و تاکید آن بر حمایت بخش خصوصی، افزود: اگر به حضور بخش خصوصی اعتقاد داشته باشیم، می‌توانیم فرآیندی را ترسیم کنیم که مردمی‌سازی هم در همین مسیر تعریف شود.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده