تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۵۱۵۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توزیع حدود سه هزار تن سیمان در خراسان‌ شمالی؛ بازار سودجویان داغ است

توزیع حدود سه هزار تن سیمان در خراسان‌ شمالی؛ بازار سودجویان داغ است
‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: روزانه حدود سه هزار تن سیمان در بازار استان توزیع می‌شود و سودجویان با تقاضای کاذب و یا خروج سیمان از استان به کمبود این محصول دامن می‌زنند.

به گزارش می‌متالز، حسین حاجی‌بگلو روز دوشنبه اظهار کرد: کمبود سیمان هنوز در بازار استان وجود دارد و این شرایط تا حدودی مدیریت و مشکلات در این زمینه کمتر شده است.

وی افزود: روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تن سیمان در بازار استان توزیع می‌شود، در حالی که نیاز بسیار کمتر از این رقم است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی سودجویان، سیمان را از استان خارج کرده و در استان‌های همجوار با ۲ برابر قیمت می‌فروشند در این زمینه بازرسی‌ها تشدید شده و تلاش می‌شود جلوی این تخلف گرفته شود.

وی بیان کرد: هر پاکت از سیمان در بازار استان ۷۳۰ هزار ریال به فروش می‌رسد، اما این محصول در خارج از استان به ۲ برابر قیمت عرضه می‌شود.

حاجی‌بگلو افزود: برخی نیز متاثر از فضای ایجاد شده و با نگرانی از کمبود سیمان، تقاضای کاذب برای این محصول داشته و بیش از نیاز خریداری می‌کنند که این امر نیز بر کمبود آن در بازار دامن زده است.

تشدید نظارت بر بازار سیمان

حاجی‌بگلو اظهار کرد: اکنون برای مدیریت و کنترل بازار، عرضه نظارت‌ها تشدید شده و بر این اساس سیمان توزیع شده در هر شهرستان باید در همان شهرستان مصرف شود و خروج آن به سایر مقاصد تخلف محسوب شده و با آن برخورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ناترازی سبب قطع برق کارخانه سیمان و کاهش میزان تولید در این واحد صنعتی شد، کاهش عرضه این محصول و وجود تقاضا‌های کاذب سبب مشکل در تامین سیمان در خراسان شمالی شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به اینکه میزان تولید در کارخانه سیمان بجنورد روزانه ۱۰ هزار تن است گفت: محدودیت میزان مصرف برق در کارخانه سیمان از نیمه تیرماه امسال اعمال شده و بر این اساس میزان تولید نیز به روزانه چهار هزار تا پنج هزار تن کاهش یافته است.

کارخانه سیمان بجنورد یکی از مهمترین مراکز تولید سیمان در کشور است که با ظرفیت اسمی تولید سالانه یک میلیون و ۷۹۲ هزار تن و۱۲ نوع محصول مختلف از جمله انواع سیمان و پوزولان طبیعی علاوه بر پاسخگویی به نیاز صنعت ساختمان کشور قادر به صادرات محصول به کشور‌های منطقه است.

کارخانه سیمان بجنورد با بیش از دو دهه فعالیت در عرصه صنعت سیمان، یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سیمان فارس و خوزستان و از شرکت‌های تابعه غیر مستقیم شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین است که در راستای اهداف اقتصادی، اجتماعی و تحقق برنامه‌های دولت، با اخذ مجوز‌های لازم، احداث خط یک با ظرفیت اسمی ۲ هزار تن در روز را با عملیات اجرایی پروژه در سال ۷۲ آغاز و در فروردین سال ۷۸ به بهره‌برداری رسانده است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

عناوین برگزیده